Lugt
Fra : Michael Brock

Dato : 24-10-05 10:27

Hej NG..

Lige et spørgsmål : en gang i mellem stinker mis jonsy, det er lige
til at kaste op over...
Fakta: normalt er der ikke noget, men hvis jeg tager mis jonsy
op og kommer til at ramme numsen kommer der noget vædske ud
med nogle små hvide klumper i, og det stinker så meget at man er
nød til at skifte tøj, når det er sket bliver hun helt vild for at vaske
sig,
og slikker sig hele tiden...? Hvad er det

Mic

Fra : Futte

Dato : 24-10-05 12:22

Jeg mener altså at katte har nogle "duftkirtler" bagi - ligesom hundene
har - og jeg tror det er dét du kan lugte. I dyreverdenen er det ren
parfume, men for os er det en ulidelig stank.
En lille "sjov" historie fra den virkelig verden: Min dyrlæge fortalte
engang at da han trykkede kirtlerne ud hos en hund, var de så fyldte at han
en klat ramte ham i munden!!!! Han havde måttet kaste op over det - og lærte
ham at han ALDRIG skulle tale med nogen mens han behandler den slags
femover - forståeligt nok.

Med venlig hilsen
Lene

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-05 13:13

"Michael Brock" <mbrock@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig,
> og slikker sig hele tiden...? Hvad er det

Det er et duftsekret fra analkirtlerne. Det er hverken unaturligt eller
farligt eller noget som helst andet - blot stinkende i vores næser

Analkirtlerne plejer at blive tømt samtidig med at katten har afføring.
Nogle gange stopper de til, og så skal katten lige have lidt hjælp til at
komme af med det ophobede sekret, ellers kan der gå infektion i stadset, og
det er ikke rart for nogen.

Duftsekretet fra analkirtlerne er kattens kraftigste duftmarkering.

Tina

Fra : Michael Brock

Dato : 24-10-05 14:00

Tak for svaret.. det var også det jeg havde
regnet med, jeg lærer og leve med det, for det
er en rigtig dejlig mis jeg har
Mic

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 24-10-05 19:27

> Tak for svaret.. det var også det jeg havde
> regnet med, jeg lærer og leve med det, for det
> er en rigtig dejlig mis jeg har
> Mic

Du kan også lade din dyrlæge trykke dem ud, så slipper du da for at skifte
tøj hele tiden . Min hatkat har fået sine trykket en enkelt gang for han
dryppede hver gang han hoppede. Adr hvor det lugtede. Bare et bette råd.

Linda

Fra : JytteJ

Dato : 25-10-05 06:10

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:435d2776$0$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> tøj hele tiden . Min hatkat har fået sine trykket en enkelt gang for
> han dryppede hver gang han hoppede. Adr hvor det lugtede. Bare et bette

Hvis det ligefrem drypper fra analkirtlerne, er det vel ikke nødvendigt for
dyrlægen at tømme dem.
Medmindre der måske er overproduktion, jeg synes det lyder lidt voldsomt at
det ligefrem løber fra ham.

VH.
JytteJ

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 25-10-05 17:45

> [...]
> for dyrlægen at tømme dem.
> Medmindre der måske er overproduktion, jeg synes det lyder lidt voldsomt

Det var også derfor jeg dragede afsted til dyrlægen. Der har heller ikke
været noget siden

Linda

Fra : Janne

Dato : 27-10-05 12:13

> [...]
> sig,
> og slikker sig hele tiden...? Hvad er det

Hej Michael.

Det er et godt emne du skriver om. Jeg har selv en hun huskat, som jeg
har lagt mærke til også nogle gange kan begynde at lugte rigtigt grimt.
Jeg har fundet ud af at det er når hun er ekstra ekstra kælen eller
bliver lidt bange/utryk hvis jeg feks. skal børste hende, der lagde jeg
mærke til at der kom sådanne nogle små runde sorte klatter trillene ud,
og duften var ikke ret behagelig, så jeg måtte til at vaske, der behøver
ikke komme ret meget ud, bare en dråbe, så stinker det rigtig meget. Men
det er ikke så tit, sket nogle gange nu.

Med venlig hilsen
Janne
- Tøm kattebakken ved privat svar