Vedr. virksomhedsskatteordningen
Fra : DS

Dato : 23-10-05 18:03

Hej,

Jeg overvejer at benytte virksomhedsskatteordningen for dette indkomst år,
for mit personligt ejede firma. Og har i den forbindelse et meget kort og
klart spørgsmål - synes jeg i hvert fald selv :)

Når man opgør det beløb, som skal beskattes *personligt*, hvilken af disse
to er så det rigtige beløb?

1) Beløbet der er hævet ud af virksomheden
2) Beløbet der er hævet ud af virksomheden, med fradrag for indskudte beløb

Hvis jeg med andre ord i årets løb fx har hævet 300.000 ud af virksomheden,
og også skudt 100.000 ind, bliver jeg så personligt beskattet af 300K eller
200K? Jeg er klar over at man skal adskille privatøkonomien og firmaets
økonomi, hvorfor det indskudte beløb selvfølgelig skal ligge på firmaets
konto.

På forhånd tak for hjælpen...

DS

Fra : nvm

Dato : 24-10-05 05:05

> [...]
>
> 1) Beløbet der er hævet ud af virksomheden
> 2) Beløbet der er hævet ud af virksomheden, med fradrag for indskudte beløb

Ingen af dem.
Du skal beskattes af virksomhedens overskud fratrukket evt.
kapitalafkast og evt. fratrukket den del af overskuddet, der kan
overføres til virksomhedsbeskatning (opsparet overskud).

Den del, der kan overføres til virksomhedsbeskatning kan opgøres som
forskellen mellem virksomhedens overskud og årets hævninger på hævekontoen.

> [...]
> 200K? Jeg er klar over at man skal adskille privatøkonomien og firmaets
> økonomi, hvorfor det indskudte beløb selvfølgelig skal ligge på firmaets

Som du beskriver det, har du hævninger på 300.000, som skal medregnes
som årets hævninger på hævekontoen.

Indskud kan ikke modregnes hævninger, emn skal tillægges
indskudskontoen, som du skal opgøre primo det indkomstår, hvor du første
gang bruger virksomhedsskatteordningen.

Hvis du har tilført virksomheden private værdier i form af likvide
midler, kan du postere dem på mellemregningskontoen i steden for
indskudskontoen. Efterfølgende private hævninger kan du så trække fra
mellemregningskontoen i steden for hævekontoen, indtil
mellemregningskonten er udlignet.

Fra : DS

Dato : 25-10-05 08:34

"nvm" <nvm@pengemand.dk> wrote in message

> [...]
> Efterfølgende private hævninger kan du så trække fra mellemregningskontoen
> i steden for hævekontoen, indtil mellemregningskonten er udlignet.

Tak for det uddybende svar :)

DS