lyd dæmpning
Fra : Tournesol

Dato : 23-10-05 17:58

Hejsa

Der er ikke noget så dejligt som når regnen trommer på taget men når trommen
bliver så høj at man ikke kan høre sig selv tænke og slet ikke sove kan det
hurtigt blive en maridt !!!

Er der evt noget man kan stoppe på taget af cv som gør regens trommen bliver
mere lyddæmpet

Er ellers lige kommet hjem fra den første efterårstur og det bliver sikkert
ikke den sidste

Knus Henriette.

Fra : Carsten Stage

Dato : 23-10-05 18:41

Tournesol wrote:

> Er der evt noget man kan stoppe på taget af cv som gør regens trommen
> bliver mere lyddæmpet

I Alperne er det ofte set, at fastliggere har et "ekstra" tag monteret. Det
aflaster taget idet det er monteret på bøjler, der hviler på campingvognens
kantskinner - lidt ligesom en tagbagagebærer på bilen. Det giver et et
hulrum der burde tage regnens trommen, samtidig med at det skåner vognens
tag mod snemassernes vægt.

Se det her: http://www.freizeitwelt.de/Schutzdaecher,260681,shop.html

Nok ikke en brugbar løsning for en nomade i Danmark.

> Er ellers lige kommet hjem fra den første efterårstur og det bliver
> sikkert ikke den sidste

Er netop hjemkommet fra DCK´s efterårstur til Jönköping - en rigtig
veltilrettelagt tur. Jo, camping er ikke blot en sommerting, det har sin
charme på alle årstider.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Tournesol

Dato : 24-10-05 14:18

Hejsa

> Nok ikke en brugbar løsning for en nomade i Danmark.

nej det tror jeg ikke alt for besværligt

> Er netop hjemkommet fra DCK´s efterårstur til Jönköping - en rigtig
> veltilrettelagt tur. Jo, camping er ikke blot en sommerting, det har sin
> charme på alle årstider.

jeps

Knus Henriette.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-10-05 19:57

"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Der er ikke noget så dejligt som når regnen trommer på taget men når
> trommen bliver så høj at man ikke kan høre sig selv tænke og slet ikke
> sove kan det hurtigt blive en maridt !!!

Hvad med en clockradio med musik i til at dæmpe - selvslukkende, naturligvis
:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Tournesol

Dato : 24-10-05 14:19

Hejsa

> Hvad med en clockradio med musik i til at dæmpe - selvslukkende,
> naturligvis :)

Så skal den skrues højt op og så tro jeg heller ikke jeg kan sove for
radioen man er vel besværlig >grin<

Knus Henriette.

Fra : Sten Bo

Dato : 24-10-05 08:02

> [...]
> bliver mere lyddæmpet
>
> Er ellers lige kommet hjem fra den første efterårstur og det bliver

Hvis man bor i hus med "bliktag" må man forvente at det lyder af blik.

Lyd af regn på taget opfattes vist meget forskelligt - og lyder måske også
helt forskelligt fra vogn til vogn. Nogle vinduer, tagkonstruktioner og
udluftnings ventiler støjer måske mere end andre når regnen plasker.

Her i huset hører vi tydeligt når regnen slår på aftrækket over bruseren, og
hvis det var et problem ku jeg da gi den "hue" på, næste gang jeg er på
taget så den blir tavs.

Har du fornemmelse af at der er noget på taget der støjer særlig meget? Det
er måske bare en detalje der kan pilles lidt med. Måske kan taget "beklædes"
med et eller andet så man ikke hører dråberne, forslag til desperat søvnløs
Græstørv, tangtag, palmegrene?

Eller hvad med en rulle badeværelsesgulvtæppe af svampetypen lagt ud på
taget.

Eller måske det her selvklæbende
http://www.sleipnerab.se/Svensk45-92%20.PDF side 90. Det både luner og
lydisolerer og jeg ved så ikke om det er bedst inden eller udenhus. Må også
ku fås her i landet.

Hilsen

Fra : Tournesol

Dato : 24-10-05 14:26

Hejsa

> Hvis man bor i hus med "bliktag" må man forvente at det lyder af blik.

JAJA men alligevel hvis nu det kan afhjælpes

> Lyd af regn på taget opfattes vist meget forskelligt - og lyder måske også
> helt forskelligt fra vogn til vogn. Nogle vinduer, tagkonstruktioner og
> udluftnings ventiler støjer måske mere end andre når regnen plasker.

I vores gamle dethleffs lød det mere som en fityregrude der steget i vores
nye vogn en adria lyder det som det står en og skuder hagl på taget eller
noget i den stil dete r til at blive sindsyg af !!!!!

> Her i huset hører vi tydeligt når regnen slår på aftrækket over bruseren,
> og hvis det var et problem ku jeg da gi den "hue" på, næste gang jeg er på
> taget så den blir tavs.

Her i vores hus høre vi intet til regnen med mindre den er meget voldsom så
er det mest når det tromme rpå ruderne vi høre den ganske hyggeligt.

> [...]
> "beklædes" med et eller andet så man ikke hører dråberne, forslag til
> desperat søvnløs Græstørv, tangtag, palmegrene?

Det er bare hele taget der larmer !!!!!
ørepropper til hele familien >grin< dete r i hvertfald en løsning >grin<

> Eller hvad med en rulle badeværelsesgulvtæppe af svampetypen lagt ud på
> taget.

tja hvorfor ikke >grin<

> Eller måske det her selvklæbende
> http://www.sleipnerab.se/Svensk45-92%20.PDF side 90. Det både luner og
> lydisolerer og jeg ved så ikke om det er bedst inden eller udenhus. Må
> også ku fås her i landet.

Se det ser spændene ud det vil jeg kigge nræmer på !!!
Jeg har selv haft en tanke om man kunne "smøre" noget gummi på taget men jeg
ved ikek så meget om sådan noget om det findes måske dit forlag kan blive et
bud der hen af

Knus Henriette.

Fra : Sten Bo

Dato : 25-10-05 09:32

> [...]
> Jeg har selv haft en tanke om man kunne "smøre" noget gummi på taget men
> jeg ved ikek så meget om sådan noget om det findes måske dit forlag kan

Hejsa

Godt du kan grine af mine forslag - der selvfølgelig er humoristisk ment.
Hvad med en gang godt limet tagpap? Har du stor frivægt i vognen?

Taget må jo være lavet på en lidt anden måde, tyndere aluplade, så lyden
lettere går i gennem . Det er gætteværk! Hvis nu det "kun"er en tynd
aluplade oven på en eller anden skumplade (isoleringen) med den lette
indvendige loftbeklædning som sidste led i "støjværnet" afhænger evnen til
at ta støjen af stivheden og vægten af lagene til sammen. Da du
formentlig kan gå på taget er der vist ikke noget galt med styrken og taget
er så bare lettere og mindre lyddæmpende.

Vi har før læst om bulede tage, hvor har fået en fornemmelse af at selve
alupladen øverst må ha hævet sig - 1 mm. eller 2 nogle steder - og man kan
forestille sig at pladen så larmer en hel del mere i regnvejr hvis den ikke
er gjort "lyddød" af at ligge tæt an på laget under den.

Du kan se at jeg ikke campingvogns teknikkerter - men en konstruktion hvor
lagene er limede sammen må alt andet lige være mere lyddødt - end hvis
lagene ikke er fast forbundne. Dit tag er ikke bulet - vel?

Et eller andet sted må en vogn i glasfiber med 2 lag der er limet sammen af
isolations materialet være helt ideelt - Hele overvognen støbt i en form,
men jeg ved ikke om det findes

Jeg har derfor altid haft et godt øje til den lille Hymner, men har aldrig
hørt, at man når man omtale vognene, sætter dem i karakter for hvordan de
lyder i regnvejr.

Dit indlæg kan måske få andre også med lydsvage vogne på banen.

Fra : Tournesol

Dato : 31-10-05 08:19

Hejsa

> Godt du kan grine af mine forslag - der selvfølgelig er humoristisk ment.
> Hvad med en gang godt limet tagpap? Har du stor frivægt i vognen?

Vi har kun det skæg vi selv sidder på ikke
Masser af fri vægt meen tag pap det jo ikke et sommerhus >fnis< nå ja jeg
har set bilelder af den fra dusseldorf udstillingen sommer hus på træk
> [...]

> formentlig kan gå på taget er der vist ikke noget galt med styrken og
> taget er så bare lettere og mindre lyddæmpende.

Ja det lyder logisk

> [...]
> forestille sig at pladen så larmer en hel del mere i regnvejr hvis den
> ikke er gjort "lyddød" af at ligge tæt an på laget under den.

Ja det kan jeg følge dig i vores adria har igen buler i taget det havde den
gamel dethleff den ligende en der have været udsat for voldsom hagl eller
noget i den stil.

> Du kan se at jeg ikke campingvogns teknikkerter - men en konstruktion hvor
> lagene er limede sammen må alt andet lige være mere lyddødt - end hvis
> lagene ikke er fast forbundne. Dit tag er ikke bulet - vel?

Dete r jeg skal heller ikke men ole opfinder eller problemløser det er lige
mig noget mere vellykket and andet >grin<

> Et eller andet sted må en vogn i glasfiber med 2 lag der er limet sammen
> af isolations materialet være helt ideelt - Hele overvognen støbt i en
> form, men jeg ved ikke om det findes

Det skal jeg ikke kunne sige men jeg gætter mig til at du har ret glasfiber
må i det hele taget være mere lydløst end aluminum ( det vist det de fleste
cv er lavet af ???)
Men jeg har nu ikke tænkt mig at købe ny vogn fordi det lamer på taget
Men jeg vil helt sikkert tage højde for det næste gang vi køber cv

forelskede mig en i burstner flipper 550 tk i weekenden men jeg NÆGTER at
køre med en 2,5 meget vil jeg være med til, bakke og køre med cv (en alm
brede cv) men ikke køre med en 2,5 bred cv elelr køre ud over grav der må
være grænser men det bliver ved forelskensen
skal førøvrigt på bak kursus i weekenden glæder mig !!!!!

> Jeg har derfor altid haft et godt øje til den lille Hymner, men har aldrig
> hørt, at man når man omtale vognene, sætter dem i karakter for hvordan de
> lyder i regnvejr.

Jeg kender dem heller ikke måske andre her gør ???

> Dit indlæg kan måske få andre også med lydsvage vogne på banen.

Tja det ville da være spændene

Knus Henriette.

Fra : Sten Bo

Dato : 31-10-05 10:25

,

> Ja det lyder logisk

Im singing in the rain....
- talte med en cv teknikker i weekenden og der er faktisk flere måder de
tage blir lavet på, sådan at nogen af dem er nærmest dobbelte - god
lyddæmpning. Og andre måske mere simple i konstruktionen.

Og der var også nogle med "løs" dækplade af alu. så teorien om at nogle
typer
larmer mere end andre ku da der godt være noget om. Derefter årgange og
mærker, som jeg selvfølgelig har glemt

Jeg ved ikke om man kan forestille sig, at en "assistent" stiller sig op men
en håndfuld småsten hvorefter du lukker dig inde i vognene og bedømmer
klangfarven når man med blød hånd og underhåndskast får dem til at ramme ned
på taget. Ellers må man indføre en "brusetest" med nøje definerede
dråbestørrelser og faldhøjde.

Nyt fra Signe når campingferie anmelder vogne..... "" Og så lyder den
formidabelt i regnvejr"".