250m vogne & B/E-kørekort
Fra : J S L

Dato : 23-10-05 16:39

Hej!

På vores nylige overstået efterårsferie. Snakkede jeg med en fyr som sagde
at det var ligegyldig hvor bred ens bil er, hvis man kører med en 250m CV,
når man blot har B/E-kørekort.

Det er muligt det ikke er vedtaget endnu, det skulle komme fra en kørelærer
samt efterfølgende være bekræftet hos politiet. Jeg mindes ikke at have hørt
om dette.

Nogen der ved noget om det??? Alt andet lige, betyder det jo et problem
mindre ved køb af en ny CV....

Jai-Lau
Volvo 245 GLI Stc. - Adria Unica B 562 UP Exclusive
TomTom 5 Nav

Fra : kim Jensen

Dato : 23-10-05 17:36

250m vogn tjaa har nu aldrig set en vogn i denne længde og brede
Måtte alså lige......

Jeg har nu ikke hørt noget om det, men er da spændt på om der skulle være
noget om snakken.

mvh Kim

Fra : J S L

Dato : 23-10-05 18:06

"kim Jensen" <kim.jensen-nomail-@.get2net.dk> skrev i en meddelelse
> 250m vogn tjaa har nu aldrig set en vogn i denne længde og brede
> Måtte alså lige......

Jow..Jow.....vejene er skam brede her i jylland.. lloooolllll :C)))

Ja, det lyder spændende. Må indrømme at jeg studsede lidt da han fortalte
det....

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-10-05 20:00

> [...]
> at det var ligegyldig hvor bred ens bil er, hvis man kører med en 250m CV,

Det er også rigtigt. Der er heller ingen krav i den retning til kørelærerens
vogn, hvis man tager et B/E kørekort.

OG der er heller intet i rygterne om at man på et tidspunkt alle skal tage
et B/E kørekort hvis man vil køre trailer der vejer mere end 750 kg.

Hvis du har almindelig kørekort gælder reglerne for trailerkørsel ud i
fremtiden som de gør i dag.

--
Per, Esbjerg

Fra : steen-h@post8.tele.d~

Dato : 23-10-05 20:16

Per Henneberg Kristensen skrev:

> [...]
>
> OG der er heller intet i rygterne om at man på et tidspunkt alle skal tage
> et B/E kørekort hvis man vil køre trailer der vejer mere end 750 kg.

Det er noget sludder. Bredden af vognen har INTET med
kørekortsreglerne at gøre. Påhængskøretøjet må HØJST rage 35 cm
ud på hver side af bilen.

> Hvis du har almindelig kørekort gælder reglerne for trailerkørsel ud i
> fremtiden som de gør i dag.

Mere sludder. Hvis det bliver indført at du f.eks kun må trække 750
kg på alm B-kørekort, så gælder det, uanset hvornår du har fået
kortet. Reglen om B/E kørekort gælder jo også selv om du har taget
kørekort for 30 år siden

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-10-05 21:06

<steen-h@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

kg på alm B-kørekort, så gælder det, uanset hvornår du har fået
kortet. Reglen om B/E kørekort gælder jo også selv om du har taget

Måske skulle vi lave en konkurrence om, hvem der sludrer mest
I en ny regel kan man da godt skrive, at det kun vil gælde fra nu af og
fremover, mens dem som hidtil har kørt lovligt også fremover vil kunne køre
lovligt, på trods af den nye regel.
Eksempelvis udgives der hvert år nye regler for køretøjers indretning og
udstyr, og de gælder kun fremad, ej bagud.
I det konkrete tilfælde må det stadig være den famøse diskussion i EU vedr.
kørekortreglerne generelt og herunder også reglerne for trailerkørekort. Det
er et meget løst forslag om at få ens kørekortregler i EU fremsat i 2001
eller 2002. Men det ligger p.t. brak, da der absolut ikke er enighed om det,
samt at det har givet problemer, at mange af de nye medlemmer har helt andre
regler, som vil være svære at indpasse.
Men man kan læse mere om forslaget her (men igen bemærk at det er et
memoforslag, som absolut ikke er på trapperne, hvis det iøvrigt nogen siden
kommer det)

Linket til EU
http://europa.eu.int/comm/transport/home/drivinglicence/legislation/doc/2003_10_22_memo_drivinglicence_en.pdf
Se pkt. 4 på side 6.

Her vil man så kunne se, at hvis det mod forventning skulle blive vedtaget,
så vil det ikke vedrøre dem, som p.t. lovligt kan køre uden at have B/E,
selv om nye bilister skal have det.

Kurt

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-10-05 03:04

> [...]

> et B/E kørekort hvis man vil køre trailer der vejer mere end 750 kg.

> Det er noget sludder. Bredden af vognen har INTET med

Hvor har jeg påstået det?

> Påhængskøretøjet må HØJST rage 35 cm
> ud på hver side af bilen.

Ja .... og??

> [...]

> kg på alm B-kørekort, så gælder det, uanset hvornår du har fået
> kortet. Reglen om B/E kørekort gælder jo også selv om du har taget

Du har fået linket til EU i en anden mail. Lad os se om du er mand nok til
at undskylde din manglende viden :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-10-05 03:09

<steen-h@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er noget sludder. Bredden af vognen har INTET med
> kørekortsreglerne at gøre. Påhængskøretøjet må HØJST rage 35 cm
> ud på hver side af bilen.

Selvfølgelig er det noget sludder. Jeg havde nok ikke læst spørgsmålet
ordentligt.

Hvad er det for et program du bruger - mit program sætter ikke automatisk
quote tegn når jeg svarer dig :(

> [...]

kg på alm B-kørekort, så gælder det, uanset hvornår du har fået
kortet. Reglen om B/E kørekort gælder jo også selv om du har taget

Der var vist en anden der gav dig et link der fortalte at det absolut ikke
er sludder.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen L.

Dato : 23-10-05 23:54

> På vores nylige overstået efterårsferie. Snakkede jeg med en fyr som sagde
> at det var ligegyldig hvor bred ens bil er, hvis man kører med en 250m CV,
> når man blot har B/E-kørekort.

Det er noget vrøvl, det ene er kørekort regler det andet er regler om
vogntoget, det har intet med hinanden at gøre.

Hilsen Jørgen