Voldsom dårlig ånde
Fra : Keld Holtebo

Dato : 23-10-05 12:23

Hej NG

Min hund har lige fået trukket en dårlig tand ud, samt fået foretaget en
tandrensning. Jeg havde håbet hans dårlige ånde ville aftage, men han har
stadig den samme dårlige ånde. Den eneste form for foder han får er
Pescription Diet. Der er dyrlægernes eget tørfoder, der også skulle være
godt for tandsten. Jeg har en rød miniature langhåret gravhund på 3,3 kg.
han er 5 år.
Mit spørgsmål er derfor:
Hvad kan det så være og findes der nogle kurer eller andet foder der er
tilsvarende. Eller er der andre gode råd mod ekstrem dårlig ånde?

Venlig hilsen
Hundeelskeren

Fra : Jørgen

Dato : 23-10-05 12:48

Keld Holtebo skrev:
> Hej NG
> Der er dyrlægernes eget tørfoder, der også skulle være
> godt for tandsten.

Ja plej endelig Tandsten omhyggelig (Undskyld kunne ikke lade være)
Det bedste middel mod tandsten er nok en god kødben.

> Hvad kan det så være og findes der nogle kurer eller andet foder der er
> tilsvarende. Eller er der andre gode råd mod ekstrem dårlig ånde?

Er du sikker på det er dårlig ånde?

Min den gamle begyndte også at lugte, det var fra kroppen pga. dårlig nyre?

Langhårede hunde kan også lugte bagfra, hvis de ikke bliver vasket, bagi.
Det kan både være gammel urin og Lo..

Jørgen O

Fra : fam. Ager

Dato : 23-10-05 13:19

"Jørgen" <oh@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nyre?
>
> Langhårede hunde kan også lugte bagfra, hvis de ikke bliver vasket, bagi.

nu får mine rå ben, grisehaler lammeribben okseben osv. og de har meget
flotte rene tænder, og ingen dårlig ånde overhovedet.
som jørgen skriver kan lugten komme længere nede fra hundens "indre", hals
fordøjelsessystemet, det kan være meget.
køb nogle gode okseben som den kan hygge sig med, evt. de her kraftben som
ofte er at finde i supermarkedernes køle/frysedisk. der er fin beskæftigelse
i sådan en massiv knogle.
mvh. marie

Fra : Tina

Dato : 23-10-05 15:49

"> "Jørgen" <oh@paradis.dk> skrev i en meddelelse

Hvordan opdagede i at det var nyrene?

Min hund stinker også helt forfærdentlig ud af munden, desværrer er det nok
hans tænder der ikke har det for godt, meget tandsten, dyrlægen fjerner det
ind imellem, men han lugter alligevel.

MVH Tina

Fra : Is

Dato : 23-10-05 15:48

"Keld Holtebo" <kh@home1.gvdnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad kan det så være og findes der nogle kurer eller andet foder der er
> tilsvarende. Eller er der andre gode råd mod ekstrem dårlig ånde?

Det kunne være et andet foder ikke havde samme effekt på din hund !

Erik Isager

Fra : Anette

Dato : 23-10-05 20:31

Keld Holtebo wrote:
> Hvad kan det så være og findes der nogle kurer eller andet foder der
> er tilsvarende. Eller er der andre gode råd mod ekstrem dårlig ånde?

Som andre har skrevet - der skal nogle kødben og gumleben til at få bugt med
tandsten og få motioneret tandkødet.

En historie til skræk og advarsel.
For mange år siden havde jeg en vidunderlig engelsk cockerspaniel - min
første hund, sød og dejlig, men han havde den fikse ide om at han ikke ville
spise noget der skulle gumles på. Helt fra hvalp gad han ikke gumle kødben,
oksehudsben eller lignede der kunne gnubbe tandsten af. Vi insisterede
desværre ikke, men tog det som en Nå, ja sådan er han bare.
Da han var omkring de 5 år begyndte det at give problemer, dårlig ånde og
betændelse i tandrandene. Eneste mulighed var at børste hans tænder -
hvilket var en kamp vi tog flere gange om ugen, og hypige tandrensninger hos
dyrlægen. Det holdt det nogenlunde nede til han var knap 9 år. Der tog det
til. Betændelse i tandkødet og løse tænder - paradentosen var et sørgeligt
faktum. Behandlinger ( ved bla at brænde tandkødsrandene og lignende
ubehageligheder, samt antibiotika i større mængder) blev sat igang og kørte
i det næste års tid
Mest trist var det at alle undgik ham, fordi han stank sådan ud af munden.
Selv os der have ham omkring os hver dag døjede voldsomt med den lugt. Det
var svært at have ham til at ligge og sove på ens mave mens der belv set
nyheder, fordi han stank så frygteligt. Mange af de der "tæt på" vaner
forsvandt, fordi lugten ikke var tila t holde ud.
Han var en meget social hund som elskede mennesker, og blev frygtelig ked af
det når folk skubbede ham væk på grund af lugten.
Behandlingerne hjalp ikke - og kort før hans 10 års fødselsdag tog vi den
tungeste beslutning: at lade ham aflive. Hans liv var ikke noget værd mere.
Han kunne dårligt spise, han fik ikke den sociale kontakt han havde brug
for, tænderne gjorde ondt o.s.v.
Skyldfølelsen var ( og er stadig nu mere 20 år efter) enorm bagefter -
havde jeg dog bare taget mig sammen da han var lille og insisteret på at
lære ham at kødben er fantastiske - så havde han nok fået et længere liv og
en mere værdig afslutning.

Pas godt på deres tænder

/ Anette

Fra : H. Jensen

Dato : 23-10-05 20:46

> Pas godt på deres tænder

Hej!

I Sverige kan du få noget alge noget man putter i deres mad, det er meget
effektivt og holder både tansten og dårlige ånde væk! Selvfølgelig på rene
natur produkter! SÅ prøv at ta' kontakt til nogle af de svenske
hundeartikler sider og hør om de har det!

Heidi

Fra : Battlefield´s

Dato : 24-10-05 11:36

"H. Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> natur produkter! SÅ prøv at ta' kontakt til nogle af de svenske
> hundeartikler sider og hør om de har det!

Hej
Det hedder Plaque-Off (eller sådan noget lignende) og kan købes her i landet
bla. hos Dyfo-dyrehandlere og Plantorama.
Hilsen Vibeke

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-10-05 04:15

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> Keld Holtebo wrote:

Hvis den lugter meget grimt, og man ikke umiddelbart selv kan se årsagen, så
vil jeg helt klart foreslå, at man lader en dyrlæge tilse hunden, for
chancen er der for, at hunden F.eks har en brok på spiserøret, eller et
eller andet maveproblem.

M.V.H.....Benny..