SU til enlige/par????
Fra : Bo & Anja

Dato : 23-10-05 11:09

jeg har hørt flere forskellige forklaringer, på hvor meget en
mor får...
mit ? er hvad en ugift kvinde med barn får i SU
og hvad hvis hun bor sammen med faren eller en anden mand.

mvh
Bo

Fra : Anita

Dato : 23-10-05 11:53

Bo & Anja <bo.thomsen.slet@vgpnet.telelet.dk> skrev:
> [...]
> mor får...
> mit ? er hvad en ugift kvinde med barn får i SU
> og hvad hvis hun bor sammen med faren eller en anden mand.

Her kan du læst om de forskellige satser:
http://www.su.dk/

Venligst Anita

Fra : Jeanette Ellen Bauer

Dato : 23-10-05 16:40

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> on 23. oktober 2005 at 12:53 +0100 wrote:

>Her kan du læst om de forskellige satser:
>http://www.su.dk/
>
>Venligst Anita

Du kan også henvende dig på Studenterrådgivningen
www.studenterraadgivningen.dk og tale med en af deres rådgivere.

Kærlig hilsen

Jeanette

Fra : Bo & Anja

Dato : 23-10-05 21:48

> Du kan også henvende dig på Studenterrådgivningen
> www.studenterraadgivningen.dk og
> Kærlig hilsen
> Jeanette

takker for hjælpen
bo

Fra : Mette

Dato : 24-10-05 16:17

"Bo & Anja" <bo.thomsen.slet@vgpnet.telelet.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har hørt flere forskellige forklaringer, på hvor meget en
> mor får...
> mit ? er hvad en ugift kvinde med barn får i SU
> og hvad hvis hun bor sammen med faren eller en anden mand.

Om man er gift eller ej har ingen betydning. Det har samleverstatus dog.
Er man reelt enlig forsørger, der bor alene med barn/børn så får man dobbelt
SU takst + mulighed for at tage et større lån.

Er man enlig forsørger, der flytter sammen med en kæreste (uanset om
kæresten er fader/moder til barnet) er man ikke længere at betragte som
enlig, og så er man tilbage på alm. SU takst, dog med mulighed for at få det
forhøjede lån.

Fra : Bo & Anja

Dato : 25-10-05 07:59

> [...]
> kæresten er fader/moder til barnet) er man ikke længere at betragte som
> enlig, og så er man tilbage på alm. SU takst, dog med mulighed for at få

det var trist at høre... men ok, det er jo også vores skattekroner
der går til det. det ville blot være dejligt at få lidt af dem tilbage

takker
Bo

Fra : Mette

Dato : 25-10-05 19:56

> det
>
> det var trist at høre... men ok, det er jo også vores skattekroner
> der går til det. det ville blot være dejligt at få lidt af dem tilbage

Tja..min kæreste og jeg har været sammen i over to år nu. Jeg er alenemor
til en pige på 6 år og vi er begge modne og parate til at flytte sammen og
stifte familie sammen. Det har vi iøvrigt været længe, men vi har måtte
lægge de konkrete planer på hylden indtil jeg ikke længere var på SU, for
ellers havde vi bare ikke råd.
Surt, men sådan er det desværre. Man mister jo også den ekstraordinære
børnefam.ydelse, når man flytter sammen med en. Også selvom han jo absolut
ingen forsørgerpligt har overfor et barn, der ikke er hans, så forventes det
åbenbart, at han skal forsørge det alligvel, da de skærer alle børnetilskud
væk.

Fra : Ghita Jallow

Dato : 29-10-05 09:06

"Mette" <Mette@.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> det
> åbenbart, at han skal forsørge det alligvel, da de skærer alle

Til gengæld er der så kun udgifter til en bolig så mon ikke det går lige op
?

Fra : Holst

Dato : 29-10-05 09:21

Ghita Jallow wrote:

> Til gengæld er der så kun udgifter til en bolig så mon ikke det går lige op?

Det gør det sandsynligvis. Der er rigtig mange penge at spare, når man
flytter sammen. Kun én husleje, kun én varmeudgift, kun én elregning,
kun én fastnettelefon, kun én internetforbindelse, kun én licens,
forsikringerne kan sikkert ændres.

Men for nogen er det vigtigere at man kan få så mange penge ud af det
offentlige som muligt, fremfor faktisk at få flere penge til rådighed,
selvom man får mindre fra det offentlige.

Fra : Mette

Dato : 29-10-05 10:33

"Holst" <newsoct05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Men for nogen er det vigtigere at man kan få så mange penge ud af det
> offentlige som muligt, fremfor faktisk at få flere penge til rådighed,
> selvom man får mindre fra det offentlige.

Sludder. Det er bare ikke alle, der får flere penge til rådighed, når de
flytter sammen eller får et arbejde, fremfor når de bor alene eller er på
dagpenge.

Fra : Mette

Dato : 29-10-05 10:32

"Ghita Jallow" <jallow@bonbon.net> skrev i en meddelelse

> Til gengæld er der så kun udgifter til en bolig så mon ikke det går lige
op

Det gør det desværre ikke helt, da vi kommer til at bo meget dyrere end vi
gør tilsammen nu.

Hvis vi var flyttet sammen mens jeg studerede ville jeg miste friplads, den
ekstra børnefam.ydelse og den forhøjede SU: dvs: godt 7000 kr om måneden.
Samtidig skulle han så bidrage til at betale for institution, min datters
tøj og mad, eftersom jeg kun ville have 4000 kr udbetalt.
Det kunne vi hurtigt regne ud ikke ville være særlig smart for nogen af os
(han tjener jo heller ikke en herregård). Så vi venter stadig. Jeg har lige
fået et arbejde så der er udsigt til fælles hjem i den nærmeste fremtid.

Jeg tænker ikke, at jeg hellere vil vride systemet, fremfor at se på hvad
jeg reelt har af penge. Jeg har bare regnet ud, at jeg ikke ville kunne
forsørge min datter og mig selv, hvis jeg flyttede sammen med min kæreste.
Naturligvis sparer man noget ved at flytte sammen, men i vores tilfælde
sparer vi ikke noget på huslejen, da han bor i en andel han er betalt ud og
jeg får boligsikring - ialt huslejeudgifter på godt 5000 kr. I fremtiden
kommer huslejen til at ligge på 10.000.(Det bliver et hus, da vi ikke vil
vente yderligere 12 år på at få en leje-lejlighed

Men sådan er det jo, og så må man tage det til efterretning og vente til man
har en bedre økonomisk situation, ligesom vi gør det. Jeg ser da personligt
frem til at kunne frigøre mig fra diverse kommunale tilskud og forsørge mig
selv.