Astma og hund
Fra : Heidi

Dato : 23-10-05 08:32

Har en hund dårlig indflydelse, hvis man har astam?

Fra : fam. Ager

Dato : 23-10-05 09:16

"Heidi" <nicholai@> skrev i en meddelelse
> Har en hund dårlig indflydelse, hvis man har astam?
>----------------

måske, måske ikke..det kommer an på omstændighederne.
min søn på 3 år har haft astmatisk bronkhitis siden fødslen, får medicin for
det dagligt. men der er intet der tyder på, at det er hundene eller kattene
han reagerer på. han er ikke allergisk.
man kan også gøre meget selv, bla. sørge for god udluftning, gulvbelægning
uden tæpper, et godt tørt indeklima, røgfrit!, så har man selv gjort en god
indsats for at begrænse de gener dyrene kan have for en astmatiker. det var
hvad flere læger har sagt til os i forbindelse med vores søn.
vi har 3 hunde og 2 indekatte.

mvh. marie

Fra : Anette

Dato : 23-10-05 20:40

Heidi wrote:
> Har en hund dårlig indflydelse, hvis man har astam?

Det kommer helt an på hvad der udløser astma anfaldene.
Astma er for det meste allergisk betinget
Udløses astmaanfaldene af hundehår/hundeskæl - dur det ikke at have hund
Hvis anfaldene udløses af hår eller støv - er det ikke en god ide med en
hund i huset.
Udløses anfaldene af f.esk motion eller fysisk anstrengelse, kan man godt få
hund men skal nok ikke lige vælge en stor fysisk aktiv hund eller de racer
som kræver meget motion.

Omvendt kan en hund og den motion det giver at gå/løbe/cykle med hunden være
en stor fordel for en astmatiker der kan tåle hunden. Hunden giver lyst til
gå/løbeture og det styrker lungefunktionen og muskulaturen hos astmatikeren,
hvilket kan mindske anfaldene, i både styrke og antal.

/ Anette