ambassadeur og surfcasting.
Fra : Jesper Hansen

Dato : 23-10-05 01:47

Hej NG.
Jeg er den lykkelige ejer af et nyligt anskaffet ambassadeur 6500 c3 ct
mag-elite, som jeg skal bruge til surfcasting med 150-190 gr. Min
børnelærdom + brugsanvisningen fortæller mig, at gavlskruerne stilles, så
agnen dropper 20-30 cm når man ryster stangtoppen med frikoblet spole.
Problemet er, at hvis dette skal opnås med 170 gr for enden, skal man have
en rørtang med !!! Er der nogen, der har et godt bud på en
start-indstilling
af hhv. gavlskruer og magnetbremse.

Jesper

Fra : Jens Kristiansen

Dato : 23-10-05 12:46

> [...]
> Problemet er, at hvis dette skal opnås med 170 gr for enden, skal man have
> en rørtang med !!! Er der nogen, der har et godt bud på en

Hej Jesper
Min erfaring med med multihjul er at indstille gavlskruerne således, at der
lige netop ikke er slør i spolen!!
Det er jo den mekaniske bremse, som skal forhindre overløb når agnen rammer
vandet, det gøres meget bedre med en følsom tommeltot på spolen ved
nedslaget.

En helt anden sag er centrigugal/magnetbremsen som skal forhindre overløb i
starten af kastet, hvor spolen roterer meget hurtigt. Jeg har ingen erfaring
med magnetbremser, med centrifugalbremser har jeg altid prøvet mig frem og
blevet mere og mere modig i takt med at rutinen er kommet - start med
korte/bløde kast og maks. bremser, så kan det kun gå en vej!
Held og lykke
mvh
Jens

Fra : Jesper Hansen

Dato : 23-10-05 13:55

Hej Jens.
Tak for input. Min egen fornemmelse sagde også, at gavlskruerne skal
stilles, som du nævner.

Jesper

Fra : Posten

Dato : 26-10-05 18:48

www.surfcastingklub.dk

mvh
Anders

Fra : Jens Kristiansen

Dato : 29-10-05 16:29

Hej Jesper

Ved nærmere eftertanke...er et amb. 6500 ikke lige lovligt klejnt til 150 -
190 gr.? I de gode gamle ABU-dage med vægtklasser var 6000-hjul lig med
fiske 3 = 30 - 60 gr. I bund og grund er et 6000 lig med et 5000 bare med en
bredere spole.
150 - 190 gr er i fiske 4 klassen - og det kræver hjul som amb. 10000CA/evt.
amb.7000 i diverse udgaver.
Bare en tanke...

mvh
Jens