Har opgivet dvalemode hjælp søges .
Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 22-10-05 23:32

Så har jeg opgivet efter at have genstartet mindst 15 gange her
til aften "ja jeg ved det er nørdet at bruge en lørdag aften på "
nå men efter 15 gange ca i et forsøg på at få mit dvalemode til at
virke på dette bundkort
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=527
er det IKKE lykket ( jeg har prøvet at sætte den til at vække på
usb, keybord,mus og intet virker, jeg ville bare så gerne have at den
vågnede op når jeg lige trykkede på en knap på mit tastatur "det har
vel ingen betydning at det er bluetooth vel ?"

er der noget i windows der skal slås til ?

dette er min computer som ikke vil vågne op håber nogen kan hjælpe

Windows xp sp2
Cpu : P4 Preschot 3.0 (3.3)
Ram : 2 GB PC3200 (400mhz) Kingston value dual(2.5-3-3-8)
Grafikkort : Geforce 6800 GT (Asus 128mb ram)
Bundkort/chipset : MSI PT880/Via880
Harddisk : Seagate 7200. 8mb 250GB
Lydkort : Creative Soundblaster Audigy

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-10-05 11:54

Ninja Ninjasen wrote:
> "det har vel ingen betydning at det er bluetooth vel ?"

Så vidt jeg ved, så virker BT først inde i Windows...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-10-05 12:23

Ninja Ninjasen <nobody@home.com> wrote:

>dette er min computer som ikke vil vågne op håber nogen kan hjælpe

Du kan ikke vække computeren fra dvale ved at trykke på tastaturet eller
musen.

I dvale-tilstanden gemmes operativsystemets aktuelle tilstand på
harddisken hvorefter maskinen lukkes helt ned.

<mlr>

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 23-10-05 15:12

On Sun, 23 Oct 2005 13:22:35 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Du kan ikke vække computeren fra dvale ved at trykke på tastaturet eller
>musen.

hvordan så ? hvad er så meningen med dvale ? kan man kun vække en
computer op fra standby ?

>I dvale-tilstanden gemmes operativsystemets aktuelle tilstand på
>harddisken hvorefter maskinen lukkes helt ned.

hmm nu er jeg forviret ! hvorfor gemmes det så ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-10-05 15:31

>hvordan så ? hvad er så meningen med dvale ? kan man kun vække en
>computer op fra standby ?

Ved standby ligger operativsystemet fortsat i RAM'en. Der er strøm på,
og maskinen vågner på et par sekunder når du rør tastaturet eller
musen...

Kommer du til at slukke for strømmen er alle aktuelle data
pist-væk-borte, og maskinen skal startes op bunden igen.

>hmm nu er jeg forviret ! hvorfor gemmes det så ?

I dvale gemmes operativsystemets tilstand på harddisken maskinen lukkes
helt ned.

Du kan ikke længere vække den fra mus / tastatur, men skal trykke på
power--knappen (Det er dog muligt at starte den over netværk med såkaldt
WakeOnLan).

Når maskinen startes op, vågner den op præcis der hvor du lukkede den
ned, og du kan fortsætte det arbejde du var i gang med.

Opstart fra dvale er hurtigere end en 'cold boot', men tager betydeligt
længere tid end opvågen fra standby.

<mlr>

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 23-10-05 15:42

On Sun, 23 Oct 2005 16:31:05 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Ved standby ligger operativsystemet fortsat i RAM'en. Der er strøm på,
>og maskinen vågner på et par sekunder når du rør tastaturet eller
>musen...

ok så må det jo være standbyfunktionen jeg skal bruge, men hvordan gør
man så det ? for inde i biosen er der så vidt jeg har set kun

s1/pos

s3/str

at vælge imellem ! er den første så standby ? og den anden dvale ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-10-05 16:11

> [...]

>s1/pos
>
>s3/str
>
>at vælge imellem ! er den første så standby ? og den anden dvale ?

ACPI er en kompliceret standard der definerer 5 'sleep states'

Ved S1 er maskinen sovende. Men der er fortsat strøm på 'det hele' og
den vågner umiddelbart du rør tastatur og mus.

Ved S3 (Suspend to RAM) ligger systemet tilstand i RAM'en men væsentlige
dele af maskinen er uden strøm. Den kan fortsat vækkes med tastatur
eller mus, det tager bare en anelse længere tid.

Dvale er S4 (Suspend to disk).

- - -

ACPI systemet er en forudsætning for strømstyring. Men det hele styres
faktisk af operativ systemet (Windows). Så det inde i windows du
bestemmer om maskinen skal gå i Standby eller Dvale.

- - - -

Du kan eventuelt læse mere her:

http://www.acpi.info/DOWNLOADS/ACPIspec30.pdf

http://www.heise.de/ct/english/98/20/166/#Table2

<mlr>

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 23-10-05 18:57

ok tak for et godt svar ! der er noget at læse kan jeg se. Har du fået
dit til at virke ? var det ikke dig der også roder med htpc ?

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 23-10-05 19:52

hvad syntes du så om windows mediacenter ? tror du ikke at den kan det
hele ?

Fra : ttoet

Dato : 24-10-05 17:54

Hej Michael.

> [...]
> faktisk af operativ systemet (Windows). Så det inde i windows du
> bestemmer om maskinen skal gå i Standby eller Dvale.

Tak for en god forklaring. Det er bare ikke sikkert at Windows så selv har
helt styr på det der med dvale og standby. På min computer er der i
strømstyring sat hak ved at maskinen skal gå i dvale efter 15 min. og aldrig
gå i standby. Dvale er også aktiveret under dvale. Windows skriver også at
den "forbereder dvale", og lukker så ned. Computeren startes igen ved at jeg
bare rører en tast på keyboardet. Når jeg aktiverer standby istedet for kan
jeg også starte computeren ved at trykke på en tast, det går bare væsentligt
hurtigere, og jeg skal ikke klikke på mit startbillede for at få
skrivebordet frem.

Ved start fra dvale kommer der en progressionslinie frem hvor der står
"fortsætter Windows", og det tager nogle sekunder. Ved start fra standby
kommer skrivebordet (eller det program der kørte da computeren gik i
standby) frem næsten øjeblikkeligt.

Thoeger

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-05 18:29

"ttoet" <ttoet@invalid> wrote:

> [...]
>"fortsætter Windows", og det tager nogle sekunder. Ved start fra standby
>kommer skrivebordet (eller det program der kørte da computeren gik i

Det er jo det der gør computere så soændende: Der er aldrig noget der er
100 % sikkert

Jeg gætter på du har et USB-tastatur ??

<mlr>

Fra : ttoet

Dato : 24-10-05 20:50

> Jeg gætter på du har et USB-tastatur ??

Nope. Et ganske almindeligt ps2 tastatur til 89 kr. .

Thoeger

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-05 21:05

"ttoet" <ttoet@invalid> wrote:

>"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
>
>Nope. Et ganske almindeligt ps2 tastatur til 89 kr. .

Nu har jeg tjekket mine egne maskiner: De kan vækkes fra S3 (Suspend to
RAM), men reagerer ikke på mus/keyboard i dvale...

Det skal de nu heller ikke ifølge ACPI standarden. Formålet med dvale er
jo netop at spare maksimalt på strømmen. Og det gør man jo ikke når
PS2-porten trækker strøm.

<mlr>

Fra : ttoet

Dato : 24-10-05 21:35

> [...]
>
> Det skal de nu heller ikke ifølge ACPI standarden. Formålet med dvale er
> jo netop at spare maksimalt på strømmen. Og det gør man jo ikke når

Vi er ganske enige. Det var det jeg mente med at Windows ikke selv er helt
klar over hvordan det fungerer . Jeg går ud fra at det mit Windows kalder
dvale blot er en STR.

Thoeger

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-05 21:45

"ttoet" <ttoet@invalid> wrote:

>Vi er ganske enige. Det var det jeg mente med at Windows ikke selv er helt
>klar over hvordan det fungerer . Jeg går ud fra at det mit Windows kalder
>dvale blot er en STR.

Hvis maskinen bare uden videre vågner er det STR - Men starter den i
BIOS og indlæser system tilstanden fra disken, er der reelt tale om
dvale...

Og efter din beskrivelse at dømme er det dvale - Så det må være
bundkortet / BIOS der har en lidt alternativ ACPI implementering...

<mlr>

Fra : Peter Rongsted

Dato : 24-10-05 21:49

On Mon, 24 Oct 2005 22:04:36 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> [...]
>
>Det skal de nu heller ikke ifølge ACPI standarden. Formålet med dvale er
>jo netop at spare maksimalt på strømmen. Og det gør man jo ikke når

Der findes pc'er, som man kan tænde ved at trykke på mellemrumstasten.
De fleste stationære pc'er har alligevel næsten altid strøm på
motherboard'et hele tiden. Så det betyder ikke det store, at keyboard
controlleren også kører.

Peter

Fra : ttoet

Dato : 25-10-05 20:57

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse >
> [...]
> De fleste stationære pc'er har alligevel næsten altid strøm på
> motherboard'et hele tiden. Så det betyder ikke det store, at keyboard

Her er der blot tale om en hvilkensomhelst tast, men resultatet er det
samme.

Har for øvrigt lige samlet en anden computer. Med de samme indstillinger i
BIOS og i Windows kan den ikke startes fra dvale med tastaturet .

Thoeger

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-10-05 11:42

"Ninja Ninjasen" <nobody@home.com> skrev

> Så har jeg opgivet efter at have genstartet mindst 15 gange her
> til aften "ja jeg ved det er nørdet at bruge en lørdag aften på "

Det har jeg gjort for mange år siden...

Min erfaring er, at dvale giver mange flere problemer end fordele. Jeg vil i
hvert fald ikke stole på, at mine data er bevaret.

Claus