DHCPNACK-meddelelse
Fra : JSH [9800]

Dato : 21-10-05 22:42

Hvad betyder nedenstående fejl, som jeg har hentet fra logbogen under
system?
Hvordan får jeg den fjernet?
Jeg har 2 pc-ere - begge med Win XP - 1 stk. Netgear WGR 614 router, hvor
jeg ikke bruger det trådløse.
Hændelsestype: Fejl
Hændelseskilde: Dhcp
Hændelseskategori: Ingen
Hændelses-id: 1002
Dato: 21-10-2005
Klokkeslæt: 23:20:40
Bruger: Ikke tilgængelig
Computer: xxx
Beskrivelse:
Rettigheden til IP-adressen 192.168.1.2 for netværkskortet med
netværksadressen 0050BF05B32B blev nægtet af DHCP-serveren 0.0.0.0
(DHCP-serveren sendte en DHCPNACK-meddelelse).

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-10-05 23:02

"JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> wrote:

> [...]

>netværksadressen 0050BF05B32B blev nægtet af DHCP-serveren 0.0.0.0
>(DHCP-serveren sendte en DHCPNACK-meddelelse).

Af en-eller-anden grund kan DHCP-serveren i din Netgear router ikke stå
ved sit tilbud om ip-nummer 192.168.1.2.

Jeg formoder at maskinen dermed ikke kan komme på nettet ??

Gætter på du har fået opsat routeren så den kun har een ip-adresse
(192.168.1.2) til uddeling. Hop ind i routerens opsætning og ret den så
DHCP-serveren får 50 - 100 ip-adresser at 'lege med'.

F.eks 192.168.1.100 - 192.168.1.199

<mlr>

Fra : JSH [9800]

Dato : 21-10-05 23:37

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (192.168.1.2) til uddeling. Hop ind i routerens opsætning og ret den så
> DHCP-serveren får 50 - 100 ip-adresser at 'lege med'.

Det passer ikke helt - den har fra 192.168.1.2 - 192.168.1.51 at dele ud
fra.

Hvad kan der så være galt?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-10-05 23:53

"JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> wrote:

>Det passer ikke helt - den har fra 192.168.1.2 - 192.168.1.51 at dele ud
>fra.
>
>Hvad kan der så være galt?

Er der noget galt ?

Får maskinen bare en anden ip-adresse, eller står den pludselig med
ip-adresse a la 169.x.y.z og dermed uden kontakt til netværket ?

Hvis maskinen iøvrigt fungerer, tror jeg såmæn bare at DHCP-serveren
tilbyder samme ip-adresse til begge dine maskiner. Og den anden kommer
åbenbart først med sit DHCPrequest.

Hvis maskinen ikke fungerer må DHCP-serveren være 'løbet tør' for
ip-adresser. Det betyder at du enten har lavet en fejl i router
opsætningen, så der kun er den ene ip-adresse at uddele. Eller også har
du et stort antal besøgende på den trådløse forbindelse, der har opbrugt
routerens adresse pool

<mlr>

Fra : JSH [9800]

Dato : 22-10-05 00:06

> [...]
> opsætningen, så der kun er den ene ip-adresse at uddele. Eller også har
> du et stort antal besøgende på den trådløse forbindelse, der har opbrugt

Det kan godt være, at der "ikke er noget galt" men Win XP viser en fejl i
logbogen.

Godt nok får min pc tildelt en ip-adresse.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-10-05 09:49

"JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> wrote:

>Det kan godt være, at der "ikke er noget galt" men Win XP viser en fejl i
>logbogen.
>
>Godt nok får min pc tildelt en ip-adresse.

Der er egentlig ikke tale om en fejl: Efter standarden skal DHCP-server
og DHCP-klient forhandle om ip-adressen, og det er det du ser i loggen.

Alligevel har jeg svært ved at forstå hvorfor DHCP-serveren ikke vil stå
ved sit tilbud om 192.168.1.2 - Den slags burde betyde at serveren har
opbrugt sin pool af adresser.

Hvor mange maskiner har du 'på' samtidig ?

Og hvilke ip-adresser får disse maskiner ?

Hvad er DHCP-serverens 'lease-time' opsat til i routeren ?

<mlr>

Fra : JSH [9800]

Dato : 22-10-05 10:44

> [...]
>
> Hvor mange maskiner har du 'på' samtidig ?
>
> Og hvilke ip-adresser får disse maskiner ?
>
> Hvad er DHCP-serverens 'lease-time' opsat til i routeren ?

Jeg har 2 maskiner tilsluttet min pc samtidig:

jsh-1 192.168.1.2
jsh-2 192.168.1.5 (fordi jeg her kører FTP og fjernskrivebord har jeg valgt,
at denne pc skal have fast ip)

I min Netgear WGR 614 kan jeg ikke finde lease-time! Hvor kan jeg se dette?
Kan hele miseren have noget at gøre med, at når jeg tænder mit system, så
tænder jeg på stikkontakten, således at både pc-ere og router starter på
samme tid?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-10-05 11:21

> [...]

>tænder jeg på stikkontakten, således at både pc-ere og router starter på

Jep, det forklarer alt...

Routeren er uden batteribackup, så den vil svare med DHCPnak når
computeren forsøger at forny sin ip-adresse.

- - -

NB. Principelt bør du nok give FTP-serveren en fast ip-adresse lidt
højere oppe i segmentet, så den kommer uden for DHCP-serverens adresse
pool.

<mlr>