Bøvse....
Fra : J.K.A

Dato : 21-10-05 09:10

Hej NG
Vi har lige fået en datter for 3 uger siden. Vi har bare det problem at vi
ikke kan få hende til at bøvse ret meget, vi har læst at ikke alle små børn
har behov for at bøvse, men vi vil gerne høre om deer er nogen som sidder
inde med et godt husmandsråd omkring dette. Vi har selv snakket om at hælde
noget danskvand med blid brus op i sutteflasken og gi hende lidt af det. Hun
spiser godt fra bryst skal lige siges.
Samtidig skal lige siges at hun har en oppustet mave.

Håber der er nogle der kan hjælpe os............På forhånd tak

JKA

Fra : Mus

Dato : 21-10-05 10:26

"J.K.A" <jka+++@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Samtidig skal lige siges at hun har en oppustet mave.
>
> Håber der er nogle der kan hjælpe os............På forhånd tak

Er hun ked af det?

Man kan få noget der hedder Mylicon dråber der modvirker luft i maven.

LN

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 15:39

Hejsa

>Er hun ked af det?

Ja, det er jo helt klart det første spørgsmål. For er hun ikke ked af
det, så kan/skal man bare acceptere, at man har et barn der ikke har
brug for at bøvse - og ikke gøre et problem ud af det....

>Man kan få noget der hedder Mylicon dråber der modvirker luft i maven.

Jeg/vi brugte mylicon-dråber til vores den store - i et forsøg på at
stoppe hans skrigeri og søvnløshed, der stod på det første ½ år. Og
ja, mylicon gav en vis bedring. Eneste "problem" ved dem, er at de
skal gives 15 minutter (mener jeg, kan være jeg husker forkert) inden
måltidet - og når helt små børn er sultne, er det altså bare NU de er
sultne, og så er et kvarter MEGET lang tid at holde dem hen... Men
helt klart noget, man kan give et forsøg.

MVH
Gitte

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 21-10-05 10:19

> Håber der er nogle der kan hjælpe os............På forhånd tak

Vi har selv lige fået en datter den 31.08. På hende er det nemt at høre
om hun har behovet for at bøvse. Hun græder efter at have spist eller er
urolig. Det samme om natten hvis hun ligges tilbage i sin vugge før hun
har bøvset færdig så ligger hun uroligt, vender og drejer sig etc. Så er
det bare op på skulderen med hende igen.

Jeg ville ikke bruge vand med brus, men i stedet koge noget vand og give
hende lidt af det.

--
Lars Brink
Colombia.dk - Colombia, Sydamerika fansite!

Fra : Mus

Dato : 21-10-05 10:59

"> Jeg ville ikke bruge vand med brus, men i stedet koge noget vand og give
> hende lidt af det.
>
> --

Skulle vand få et barn til at bøvse?
Det har jeg aldrig hørt om.Det jeg tror JKA mener er at brusen skulle kunne
få hende til at bøvse. Men ville nu heller ikke eksperimentere.

LN

Fra : Iben Holst

Dato : 22-10-05 07:57

> Skulle vand få et barn til at bøvse?

Kogt vand giver til en vis grænse ro i maven...
Så er det ikke så slemt hvis barnet har svært
ved at bøvse - såfremt det altså skal ?!

Og ja, vand kan godt fremkalde bøvs, men så
skal der altså mere til end et par skefulde og
det skal drikkes hurtigt *S*

Iben

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 21-10-05 12:54

> [...]
> vi
> ikke kan få hende til at bøvse ret meget,

Først et stort tillykke med datteren

Der er flere ting, I kan prøve. Boblevandet ville nok ikke være mit valg.
Mange lægger simpelthen barnet for højt op på skulderen, når de skal bøvse
det, med det resultat, at det "knækker" lidt øverst i maven, og så kan
luften ikke komme ud. Barnets ryg og hals skal være så lige som muligt, så
der er fri passage. Stryg hende evt. blidt med en hånd på ryggen fra
halebenet og op
I kan også massere hendes mave ganske let med uret. det hjælper mod
forstoppelse, men får altså også generelt hele systemet i gang. Eller prøv
at cykle ligeså blidt med hendes ben, mens hun ligger på ryggen.
Nogle børn kan godt lide og bøvser godt, hvis man bærer dem, så de ligger på
maven på ens underarm med hovedet ind mod albuen. det er også en god
stilling til at følge med i ting, når hun bliver en smule ældre.
Hvad enten hun bliver ammet eller får flaske, kan I prøve at give hende mad
i en stilling, hvor hun mere sidder end ligger. Så kan luften bedre komme op
med det samme. Faktisk har jeg engang læst, at det med at bøvse er en
vestlig ting, fordi vi er de eneste, der giver vores børn mad, mens de
ligger ned. Dette skulle ikke være nødvendligt, hvis de halvvejs sidder op.
Om det er den skinbarlige sandhed ved jeg ikke, men min erfaring med mine
egne tre tyder på, at der i hvert fald er lidt om snakken.
Og så lad hende holde bøvsepauser ofte og ikke kun, når hun er færdig med
måltidet.
Og endelig så er Mylicon-dråber, som "Mus" nævner, en god og ganske ufarlig
ting, som man med fordel kan sørge for altid at have i huset

MVH Mette

Fra : ellisa

Dato : 23-10-05 23:16

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og endelig så er Mylicon-dråber, som "Mus" nævner, en god og ganske
> ufarlig ting, som man med fordel kan sørge for altid at have i huset

Vil lige tilføje min bedste "bøvse-stilling" (altså for barnet *G*), som jeg
lærte på barselsgangen.
Det er at holde barnet siddende (med god støtte til hovedet) på ens lår, og
så vippe med benet, som når man leger "ride-ranke".
Den kunne altid fremkalde en bøvs når det var det der trængtes.

/ellisa

Fra : Ivar

Dato : 21-10-05 15:00

J.K.A skrev:

> Samtidig skal lige siges at hun har en oppustet mave.

Hvordan oppustet?

Hvis hun ellers ser ud til at trives (sover, har normal
afføring og tager på i vægt), tror jeg ikke I skal gøre jer så mange
bekymringer. I kan let gøre mere skade end gavn, ved at fylde noget
i hende som hun ikke har brug for.

Som forældre skal man være bekymret for sit barn, men nogle
gange må man lige knibe sig i armen.

Der ikke meget andet end mælk der kan stoppe luften i at komme op.
Og efter 4 til 6 timer vil maven normalt være tom. Står der lidt
i spiserøret skal det nok komme ned (eller op)

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du egentlig er tilfreds med
Outlook Express, men gerne vil have flere funktioner.

Fra : Rasmussen

Dato : 21-10-05 15:01

> [...]
> Samtidig skal lige siges at hun har en oppustet mave.
>
> Håber der er nogle der kan hjælpe os............På forhånd tak

Vi havde også problemer med at Julie Alberte ( 7½ mdr) ikke ville bøvse da
hun var helt ny, men fik det simple råd af SP bare at sætte hende på vores
skød og ja så kom der en bøvs, ude at vi behøvede at storme rundt med et
barn på skuldren.

Et andet råd vi fik var at massager hende under fødderne, fra hæl til stortå
med din tommelfinger og det hjalp 99% af gangene, hvis Julie Alberte havde
"hård" mave/problemer med at komme af med afføringen.

Og lige til sidst, TILLYKKE med jeres guldklump.

Hilsen Jakob og Julie Albertes mor..

Fra : J.K.A

Dato : 21-10-05 22:01

> [...]
> "hård" mave/problemer med at komme af med afføringen.
>
> Og lige til sidst, TILLYKKE med jeres guldklump.

Du nævner noget om og gi massage under hendes fødder, hvor længe skal
man gøre det, til der er gevinst??
Hilsen JKA

Fra : Ivar

Dato : 21-10-05 22:36

J.K.A skrev:

> Du nævner noget om og gi massage under hendes fødder, hvor længe skal man
> gøre det, til der er gevinst??

Ja, ja da, det gør i det mindste ingen skade. Med mindre I bliver
ved for længe. Babyfødder er jo ikke skabt til fysisk belastning.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du er træt af Outlook Express'
langsomelige snurren med hardisken.

Fra : Rasmussen

Dato : 22-10-05 12:50

"J.K.A" <jka14@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Du nævner noget om og gi massage under hendes fødder, hvor længe skal
> man gøre det, til der er gevinst??
> Hilsen JKA

Hej

Jeg gjore det, at jeg gav hende massage på et fast tidspunkt hver morgen.
Nogen gange tog det 5 min. andre gange mere og så var der gevinst.
Hun lå /sad med hendes ryg mod mine lår , jeg med bøjede ben, så vi kunne
kigge på hinanden, hun syntes det var rart kunne jeg fornemme og I skal jo
også kun gøre det hvis jeres barn kan lide det.
Nogen børn er ikke meget for massage, mens andre er vilde med det.
Så gør det hyggeligt, stille og roligt. når I gør det.

God fornøjelse med det.

Hilsen Jakob og Julie Albertes mor

Fra : Rikke & Per

Dato : 22-10-05 14:01

"Rasmussen" <per@fjernmiggets.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "hård" mave/problemer med at komme af med afføringen.
>
> Og lige til sidst, TILLYKKE med jeres guldklump.

Den med at sætte på skødet, har jeg også brugt. Det e rigtig effektivt hvis
man sætter barnet på sine knæ med fødderne ind mod sin egen mave (pas på
hovedet!!) og vip så lige så stille op og ned med knæene.

Mvh Rikke

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 15:46

Hej

>Den med at sætte på skødet, har jeg også brugt. Det e rigtig effektivt hvis
>man sætter barnet på sine knæ med fødderne ind mod sin egen mave (pas på
>hovedet!!) og vip så lige så stille op og ned med knæene.

En anden god ting, som vi blev rådet til af vores sundhedsplejerske,
var at lægge vores søn på maven på vores arm. Altså i stedet for at gå
rundt med ham almindeligt i en arm, så lade ham ligge på maven oven på
armen. Det skulle stimulere maven, og kunne lette på luft og hård
mave. Mener dog ikke, vi havde en decideret effekt af det (bøvs, prut
eller afføring), men han lod til at nyde at ligge på den måde, og
holdt i hvert fald op med at skrige imens (hvilket i sig selv er en
lettelse, når skrigeriet har stået på i timer i ugevis).
Også "svingture" blev vi rådet til af sp, altså ligge i arm, og så
gynge "vildt" frem og tilbage, op under loftet og ned igen... Jeg var
ved at gå i spåner, da hun viste mig teknikken, men det hjalp (også).
Hvor vildt det skal være, fornemmer man hurtigt på sit barn. Har
prøvet det med vores den lille, og han så straks meget forskrækket ud
og stak i et hyl - så det var ikke løsningen til ham....
Men det kan da være et forsøg værd.

MVH
Gitte

Fra : Michael S. Jensen

Dato : 02-11-05 13:41

Vores søn har aldrig bøvset og har aldrig været påvirket af det.

Sebastians mor