Gode råd søges( er desperat snart)
Fra : Bjerregaard

Dato : 20-10-05 19:06

Nu jeg efterhånden ved at være fortvivlet. Vores hund Rollo på 18 mdr. Har
et være alene hjemme problem.. har tidliger skrevet om det her.
Begyndte i affærdsbehandling med ham ´sidst i juni.
Efter ca. en månedes intensiv træning efter et trænings program blev det
besluttet at sætte ham på clomicalm.. han er nu på 2 x 80 mg om dagen samt
at vi har en DAP adaptor sat op.
Men han gør stadig en hel del og virker stresset.
Han blev for en månede siden også kasteret.
Igennem de sidste 2 mdr har jeg haft hjælp til at træne ham i at være alene.
Dvs der har været en her der langomt har øget intervallet for den tid han
har været alene...
Har video filmet ham med jævne mellemrum, senest i dag.... kun for at erfare
at der ikke er nogen bedring i det.
De første 10-15 min går det ok... derefter gør han jævnt med et interval på
10-15 minnutter... savler og virker stresset.
Fra mandag har jeg ikke længer mulighed for hjælp til at træne ham , så der
skal han være alene i hvert fald 7 timer om dagen.
Han har aktivitetsbolde..... ben med frossen leverpostej og diverse legetøj.
Han er ikke nogen ødelægger hund... men fatter ikke at hverken Clomicalm
eller den DAP ser ud til at ha`nogen større virkning på ham.
Efter han er kastereret kan min datter ikke længer komme i nærheden af ham
hvis han spiser.. han har nappet efter hende nogen gange nu.
Ved ikke hvad vi længer skal stille op med ham... han er ellers en meget
glad og venlig hund og en rigtig kælepotte, men synes ikke vi kan finde
nogen ting der fungere på det at være alene hjemme og tænker selv at han
måske blot er en af dem der IKKE KAN lære det.
Hvad ville i stille op.... har tænkt meget på , om Rollo lider meget under
det , og hvad der vil være bedst for ham selv, synes jeg har gjort hvad jeg
kunne , og kan ikke se hvilken muligheder der skulle være tilbage.
Har undersøgt med hensyn til "dagpleje" men de ligger for langt fra Odense
hvor vi bor og derfor kan det ikke hænge samme og har ikke andre der kan
hjælpe.
Rollo`s afdærds behandler har pt ferie , og dette indlæg er mest af ment for
at få nogen andre øje på det vi har prøvet med ham , råd.... hvad ville i
selv gøre hvis i stod i samme problem.

Mvh

Tina

Fra : Bjerregaard

Dato : 20-10-05 19:23

Vil lige tilføje .. at vi er meget bundet af Rollo som det er nu.. i det at
vi feks om aften ingen steder kan tage af hensyn til naboer, som i forvejen
har et meget skævt øje til ham.. det samme gælder for weekender... hvor
naboen er meget hjemme... og vi har modtaget klager pga. hans gøen.

Tina

Fra : Søren LH

Dato : 20-10-05 20:13

"Bjerregaard" <tina.bjerregaard@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at få nogen andre øje på det vi har prøvet med ham , råd.... hvad
> ville i selv gøre hvis i stod i samme problem.

Puha, det er nok svært når en adfærdsbehandler ikke kan hjælpe. Jeg føler
med jer. Men hvordan har I rent faktisk gjort? Er det sådan at han til hver
en tid være alene et kvarter, og hver gang i forøger ud over dette går det
galt? Hvor meget forøger I med, når I forøger tiden? Hvor er han når han er
alene? Hvordan er han når I forlader ham? Hvordan er han når I kommer
tilbage inden et kvarter? Hvordan er han i det daglige - rolig eller aktiv?
Kan han evt. være alene i bilen? Hvilken race taler vi om? Hvad siger
adfærdsbehandleren ellers?

Da der jo efterhånden er tale om et mønster, er min nærmeste ide at starte
forfra et helt nyt sted. F. ex. i bilen, hvis I ikke har prøvet dette længe.
Eller i fyrrummet, badeværelset eller et andet meget roligt rum, som ikke er
forbundet med aktivitet. Dernæst at forøge op til det kvarter, som han kan
håndtere, og øve det i lang tid inden I langsomt forøger derudover. Det var
bare et par tanker der kom op.

En anden ide: Sætte ham i pleje i en periode hos en god hundepension, og
lade dem træne det. Jeg kan anbefale én jeg tror vil kunne gøre dette, hvis
det er, men det er godt nok på Sjælland.

Mvh
Søren

Fra : JR 2610

Dato : 20-10-05 20:47

Eller måske tænke fuldkommen utraditionelt?
Især hvis han gøer pgr ensomhed...
Har I mod på at anskaffe en kat?
Ved skam godt at rådet er underligt... men jeg kender faktisk et par
stykker, hvor det har hjulpet hunden, at den fik en selskabskat

Ann

Fra : Bjerregaard

Dato : 20-10-05 21:22

"JR 2610" <tsars (bingobongo) @os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ved skam godt at rådet er underligt... men jeg kender faktisk et par
> stykker, hvor det har hjulpet hunden, at den fik en selskabskat

Vi må desværre af en eller anden underlig årsag ikke ha`kat her hvor vi
bor... kun en hund og intet andet.

Tina

Fra : Søren LH

Dato : 21-10-05 05:08

> Vi må desværre af en eller anden underlig årsag ikke ha`kat her hvor vi
> bor... kun en hund og intet andet.
>
> Tina

Jeg mener nu ikke katte altid behøver være en god ide. Jeg må det meste af
tiden holde hund og kat adskilt, da kattene stresser hunden op.

Mvh
Søren

Fra : Bjerregaard

Dato : 20-10-05 21:21

> [...]
> lade dem træne det. Jeg kan anbefale én jeg tror vil kunne gøre dette,
> hvis det er, men det er godt nok på Sjælland.

Han kan til hver en tid være alene et kvarter, nogen gange en anelse længer,
men derfra går det så galt.
I første omgang gik han i soveværelse og entre.. men det fungeret ikke for
ham.
Så fik han hele stuen at opholde sig i og radioen tændt meget svagt ... Der
var tidligere problem med at han gerne ville tygge i hoved døren, men så
også det eneste han har ødelagt.
I dag prøvet jeg at efterlade ham fri i hele huset. filmet det.. og han
virket nærmest overrasket... søgte meget mod hoveddøren... men tygget ikke i
den.. men forsøgte et par gange at "hoppe" op på håndtaget.
Når man forlader ham er han rolig.... han ser meget brødbetynget ud, nærmest
som det en straf.
Når man vender tilbage, bliver man nærmest overfaldet af glæde.
Når jeg er her alene med ham, er han en meget rolig hund , mns han er meget
aktiv når min datter er hjemme.

Han er en lab/dobberman blanding og kan godt være alene i bilen nogenlunde..
det medføre en del savleri men ingen gøen.
Adfærdsbehandleren mener at Rollo har en modvilje mod at lære det, han er en
lærenem hund og grundet hans modvilje begyndte han på Clomicalm som skulle
gøre ham mere åben for at lære. endvidere siger hun at han stresser sig
selv.
Ideen med at sætte ham i pleje er så vidt meget god... ikke noget jeg selv
har tænkt på... men som enlig mor er vores økonomi en anelse drænet
efterhånden da vi i forvejen bruger 600 kr på clomicalm og DAP per måned,
dernæst kommer udgifter til adfærdssamtaler og mad osv og betaler med glæde
de penge, men havde der så været en fremgang og man ikke følte at det var
kun penge skraldespanden , så at sende Rollo til en pension på sjælland er
desværre nok mere end vores økonomi efterhånden kan bære.. Men det meget
frusterende efterhånden da vi jo meget gerne vil beholde ham.

Tina

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-10-05 09:54

"Bjerregaard" <tina.bjerregaard@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

Fjernede indholdet, for det var lidt langt....

Men for mig, lød det, som om det var jeres afsked med hunden, som kunne være
problemet.... " Nærmest brødebetynget " Det fortæller lidt om, at i næsten
lyder bedrøvet, når i forlader hunden... Det må i under ingen
omstændigheder gøre.... Det kunne faktisk forklare, hvorfor han godt kan
være alene i bilen. Så er han trods alt med, og kan holde øje med, hvad
blev der egentligt af jer ??.... Så enten skal i opføre jer, vældigt
normalt, når i forlader hjemmet, eller glad fortælle ham, hvad i skal lave,
når i kommer hjem igen.... Eller for den sags skyld, bare en glad fortælling
af, hvad i laver medens i er væk, sådan at afskeden er positiv.... Hvad i
fortæller, er underordnet, det kan være prisen på løstfrosne ærter i
rema1000, eller hvad størrelse dæk, bilen bruger.... Hunden fatter ikke et
ord, men det kan sikkert hjælpe, at i virker glade når i går..... Jeg vil
ikke love, at i slipper for den der " Gudskelov i overlevede " seance når i
kommer hjem, men chancen er, at den kan reduceres til overstadig glæde.

M.V.H.....Benny..

Fra : Holm

Dato : 20-10-05 20:53

"Bjerregaard" <tina.bjerregaard@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Nu jeg efterhånden ved at være fortvivlet. Vores hund Rollo på 18 mdr. Har
> et være alene hjemme problem.. har tidliger skrevet om det her.
Klip, meget.

Hej Tina

Jeg føler virkelig med jer. Det er godt nok hårdt når man har prøvet alt og
intet virker.
Hvad er Rollo for en race?
Jeg ville give ham lidt mere tid for der kan godt gå en længere periode før
kastrationen virkelig har en effekt, men samtidig kan jeg godt se jeres
problem er ret stort.
Jeg vil gerne høre om det program I skulle følge, hvilken slags træning var
det osv?
Hvordan er han vokset op, under hvilke vilkår osv?

I har ikke andre dyr i hejmmet?
Har I prøvet at lade tv og radio være tændt?

Er der slet ingen mulighed for at tage ham med? Det er bestemt ikke
optimalt, men nogle hunde affinder sig med at "bo" i bilen, ..i
perioder...Hvis man altså har en..vedholdende gøen kan være svært at
komme til livs.

Venlig hilsen Holm

Fra : Bjerregaard

Dato : 20-10-05 21:35

> [...]
> optimalt, men nogle hunde affinder sig med at "bo" i bilen, ..i
> perioder...Hvis man altså har en..vedholdende gøen kan være svært at

Programmet bygger på.. at man lære hunden at blive på plads.. man træner i
at nærme sig hoveddøren, og når der ikke er nogen reaktion på det længer...
går man ud et kort øjeblik kommer tilbage og roser, og langsomt øger tiden ,
belønner osv... Endvidere består det i at ignore hunden så han lære at være
selvstændig og opholde sig i et andet rum end os... En kort beskrivelse af
det, men tror en del af det er bygget op omkring Roger Abrandes og hans
træningsprogram.
Rollo er vokset op på landet.. så at sige i en svinestald med med en del
andre hvalpe. Han blev meget syg en uge efter vi fik ham, en meget kraftig
mave/tarmbetændelse som nær havde taget livet af ham.
Jeg er pt. under udd. så skulle jeg ha`Rollo med var han faktisk tvunget til
at stå ensom og forladt i en bil på p-pladens i 7 timer.
Det med tv og radio har vi prøvet, og det ser ikke ud til at berolige ham .
Vi har både marsvin og kanin i hjemmet og de står hvor han opholder sig, i
egentlig er han ikke alene i den forstand.

Tina

Fra : Anette

Dato : 20-10-05 21:32

Bjerregaard wrote:
> Han har aktivitetsbolde..... ben med frossen leverpostej og diverse
> legetøj.

Hej Tina

Føler med Jer - man bliver netop desperat, man vil jo så gerne...og når det
så bare preller af...hulk

En idé/forslag hente ud fra ovenstående citat fra din mail.
Da vi overtog Philana, dengang 5 mdr, var hun superstresset, bidende og
gøende. Vi prøvede det bedste vi havde lært af aktiviteter, hjernearbejde,
leg, træning, legetøj, kødben o.s.v. Lige lidt hjalp det.
Det første råd vi fik fra adfærdsbehandleren, var at fjerne alt legetøj og
holde op med at lege med hende. Kun roligt kæleri og træning træning
træning. Bare det at kunne se sit legetøj stressede hende, mente
behandleren.
Nå, ja det skete der joikke noget ved at prøve så vi ryddede straks hele
huset for hendes ting, gumleben, legetøj alt blev sat væk. Og det hjalp.
Allerede næste dag var der en smule mere ro på, efter en uges tid kunne vi
tage sko på for at gå tur uden hun stressede helt op i lofthøjde,
hyperventilere og bed huller i vores jakkeærmer. Hvilken lettelse at der var
noget der virkede.

Det kan da være at det virker lidt for Jer også? Måske bliver det så
"røvkedeligt" at man ligeså godt kan lægge sig til at sove?
Bare et lille fremskridt vil give Jer overskud til at blive ved med at
prøve - men husk det gælder alle i familien. Ingen leg med hunden -kun meget
rolig kæleri og træning. Rollo er kun 18 mdr, der går noget tid før han er
rigtig voksen - men den ro skal nok komme, især hvis også resten af familien
er rolig. Tag ham med når I skal nogen steder. Skal han være alene i bilen,
så skal der ikke være legetøj heller.

Lille Dyred hundepension ligger ved Tommerup St kun knap 20 km fra Odense,
de har dagpleje.
og er kanon gode til hunde af enhver slags.

Jeg krydser fingre for jer

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Bjerregaard

Dato : 20-10-05 22:38

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> de har dagpleje.
> og er kanon gode til hunde af enhver slags.

Hej Anette

Vil prøve det med at fjerne alt Rollo`s legetøj.... har dog ikke indtryk af
at han benytter sig af de ting der ligger til ham når han er alene... men
bruger sine pivdyr meget når vi er sammen allesamme.
HAr en datter på 3 år så må indrømme at det meget ofte køre i et højt tempo
her med både hende og Rollo og kan se at det påvirker ham , men også svært
at forklare min datter at det skal være kæleri og ikke leg.
Ideen med hundepension synes jeg er meget fin, tidsmæssig har vi ikke
mulighed for at bruge de 20 km ekstra om morgenen , men ideen som søren kom
med i en periode at sætte ham i pension og og få ham trænet der lyder som en
mulighed , ved ikke om du har kendskab til om det er noget de evt praktisere
på Dyrved hundepension , eller om der er andre der ved om de muligheder evt
findes på fyn , for så var det måske værd at gøre et forsøg med , vi har
været igennem så meget men bare ikke det .

Tina

Fra : Anette

Dato : 20-10-05 23:35

Hej Igen Tina

> Vil prøve det med at fjerne alt Rollo`s legetøj.... har dog ikke
> indtryk af at han benytter sig af de ting der ligger til ham når han
> er alene...

Philana rørte heller ikke sit legetøj ret meget - kun som " Se mig" signal
hvis hun synes vi var for kedelige.

> HAr en datter på 3 år så må indrømme at det meget ofte køre i et højt
> tempo her med både hende og Rollo og kan se at det påvirker ham , men
> også svært at forklare min datter at det skal være kæleri og ikke leg.

Ja, det er svært, men hmmm 3 år - så må hun kunne forstå at Rollo bliver
ked af det, når tempoet er for højt?. Evt luk hunden inde på et roligt
værelse, når du kan se han bliver påvirket af hendes uptempo.
Vis ham at du tager ansvar/lederskab og nok skal "ordne" det der sker lige
nu. Giv ham et gumleben eller andet hyggeligt og lad ham være til din datter
er faldet til ro igen. Det er ikke, må ikke og skal ikke være en straf at
hunden bliver lukket væk fra flokken, det skal være hyggeligt og en
befrielse for ham.
Det vil ( måske) også have den virkning på din datter at hun indser at når
hun kører for hårdt på, så forsvinder hunden væk fra hende ( = legen bliver
væk)
Rollo er for ung til at vide hvordan han skal håndtere din lille datter, og
han bliver sikkert ked af det, forvirret og stresset når han forsøger at "
få hvalpen" til at falde til ro men det sprog han "taler i", responderer hun
ikke på.

> , ved ikke om du har kendskab til om det er
> noget de evt praktisere på Dyrved hundepension ,

Det ved jeg desværre ikke - med prøv at kontakte dem www.lilledyred.dk

Held og lykke med ham

/ Anette

Fra : Mus

Dato : 20-10-05 23:20

> [...]

for
> at få nogen andre øje på det vi har prøvet med ham , råd.... hvad ville i

Har i prøvet med et bur?

Ved der er andre det har virket hos. 7 timer er måske lidt for længe. Men
har på fornemmelsen at nogle hunde finder ro ved den begrænsede plads, som
en hule de føler sig trygge i.

LN

Fra : Tina Christiansen

Dato : 20-10-05 23:19

Hej NG

> Har i prøvet med et bur?

Det har vi - efter samråd med en adfærdsbehandler

> Ved der er andre det har virket hos. 7 timer er måske lidt for længe. Men
> har på fornemmelsen at nogle hunde finder ro ved den begrænsede plads, som
> en hule de føler sig trygge i.

Vi fik en adfærdsbehandler til Ronja, da hun også havde alene
hjemmeproblemer, stressede og slog over på instinkterne...

Vi fik bl. a. af vide at vi ikke måtte lege med Ronja (FT Cocker), hun må
ikke fodres i en skål, men skal søge efter hendes mad 3 gange om dagen -
morgen - middag - aften. Hun skal være i et stort bur når hun er alene og vi
har en DAP. Buret er indrettet som en hule - og hun elsker den. Vi kan
trænet hende til at kunne lide buret - givet hende hendes kong med
mørreost - så nu er buret altså et rigtig godt sted at være.

Vores adfærdsbehandler lagde stor vægt på at få kanaliseret hundens energi -
så den er træt når den skal være alene. Hvis du er interesseret, kan jeg
emaile dig vores træningsplan til hende, så du kan se hvilke råd vi har
fået.

Jeg bør måske nævne at vi har en anden hund som kan have hele huset - det
selskab var bare ikke nok for en lille usikker hund.

Håber at du kan bruge det.

Med venlig hilsen

Tina

Fra : Bjerregaard

Dato : 21-10-05 07:24

"Tina Christiansen" <tinachr@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan jeg emaile dig vores træningsplan til hende, så du kan se hvilke råd

Hej Tina

Vi har prøvet med buret, men det blev Rollo ret stresset over, ville ikke i
nærheden lige meget hvor meget guf der blev lokket med.
Men vil meget gerne hvis du vil emaile det program du har fået for at se
hvordan det er bygget op og se om der evt er noget vi kan bruge i det.

Mvh
Tina

Fra : fam. Ager

Dato : 21-10-05 15:49

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har på fornemmelsen at nogle hunde finder ro ved den begrænsede plads, som

jeg har været en af dem der har talt om bur. emma mit problembarn brugte jeg
det til i de første måneder efter hendes ankomst. men det skulle være et
lukket et, ikke trådbur. jeg tror at det var den larm at et trådbur kan lave
at hun stressede af. jeg fik så fat i en transportkasse, sådan en i slagfast
plast til flytransport, en ordenlig klippert som jeg købte brugt. den kunne
hun falde til ro i. vi har også et i stof stående i stuen, som alle hunde
incl. katte elsker at ligge i. men jeg ville aldrig lade en hund være alene
hjemme i et sådan. det holder ikke hvis hunden skulle gå i panik. nu har den
anden, loui, overtaget kassen som han foretrækker at sove i om natten...så
skrumlet af en kasse har fået lov at blive stående.
og emma kan være alene hjeme uden problemer nu, bare hun ikke lukkes inde i
små rum. hun skal have hele huset.

mvh. marie

Fra : ST

Dato : 21-10-05 17:00

> [...]
> Kunne I da ikke "passe" læs (låne) en ældre rolig hund i omgangskredsen i
> en periode? Når I nu kun må have 1 husdyr i boligen.
Har haft samme problem, det blev faktisk afhjulpet med en killing, de var
perlevenner, senere anskaffede vi en hund mere så var der ikke problemer i
mange år. Men p.g.a. skilsmisse delte vi hundene, og hun endte hos mig,
problemet dukkede helt klart op igen efter 7 års fravær så det endte med, at
jeg og min nye mand på skift tog hunden med på arbejde. Der findes nogle
hunde som simpelthen er så angste for at være alene - og vel mennesker
ligeså, det gode råd med bilen, tja så mangler man da bare en dag
polstringen på førersædet!
Så det var måske en overvejelse værd at omplacere hunden, hvis I ikke har
mulighed for at opfylde dens basale behov, og I har jo vist at I har
ressourcer til at gøre overgangen skånsom.
Det er naturligvis ikke det I ønsker mest, men I skylder jeres hund at
overveje den mulighed.
Hilsen fra Bullers mor, han er faktisk en omplaceret D/S gårdhund som vi for
2 år siden fik som 1-årig. Har tidligere taget en rottweilertæve i en alder
af 8 mdr. - en ualmindelig stramtandet dame som ingen ville bide skeer med,
hun blev jordens dejligste ven for vores dengang 2 årige datter.
Hilsen Susanne - lykkelig hundeejer siden 1967
Rottweilerhan/Tysk korthårstæve/Flatcoated retriever
han/Rottweilertæve/Rottweilertæve/DS gårdhund han

Fra : Battlefield´s

Dato : 21-10-05 17:25

> "Bjerregaard" <tina.bjerregaard@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

Har
Odense

Hej
Jeg kender nogle pensionister her på vejen, der har deres voksne datters
hund i dagpleje. Det betyder at hunden har to hjem, et i dagtimerne hos dem
og et hos ejeren om natten og i week-enden. Hunden trives fint ved det.
Måske kunne du være heldig at finde et ældre ægtepar som gerne vil passe
hunden i dagtimerne.
Hilsen Vibeke