Sortere efter dato i MySQL
Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 19-10-05 17:23

Hej!

Jeg er ikke en haj til SQL/PHP, så nogen ville måske have lavet dette
anderledes. Men jeg har lavet en lille event-kalender, hvor resultaterne
skal vises på hjemmesiden efter dato. Indtil nu har jeg brugt denne
sql-streng:

SELECT ugedag, dag, maaned, tid, overskrift, tekst, billede FROM kalender
ORDER BY id DESC

Det giver jo ikke nogen dato-sortering... Hvordan kan jeg sortere på feltet
maaned og dernæst feltet dag (som begge indeholder tal)?

På forhånd tak

Venlig hilsen Morten

Fra : Martin Christensen

Dato : 19-10-05 17:54

Fra : Morten K. Nielsen

Dato : 19-10-05 20:56

> Se, det du _burde_ have gjort, var at angive tiden i blot ét felt, fx
> af typen datetime. Det vil på alle måder gøre dit liv lettere. Et
> tidspunkt, inklusivt dato, er jo trods alt kun ét datum.

Ok, så lærte jeg da så meget

> Hvis du imidlertid ikke er interesseret i at lave om på din tabel, kan
> du bruge følgende forespørgsel:
>
> SELECT ugedag, dag, maaned, tid, overskrift, tekst, billede
> FROM kalender
> ORDER BY maaned, dag DESC;

Tak for det, det prøver jeg lige

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-10-05 23:14

On Wed, 19 Oct 2005 18:53:52 +0200, Martin Christensen
<martin.sand.christensen@gmail.com> wrote:

> ORDER BY maaned, dag DESC;

ORDER BY maaned DESC, dag DESC;

... velsagtens. Ellers er det stigende efter måned og faldende efter
dag (fx 31/1, 20/1, 8/1, 27/2, 22/2, 2/2, 25/3, 10/3, etc...)

--
- Peter Brodersen