default værdier i drop-down menu
Fra : Laurits Thomsen

Dato : 18-10-05 09:10

Jeg har lavet nogle rette-sider til en database, hvor brugeren
først vælger hvilken record der skal rettes i (udfra et id nr).
Via et url id åbnes den valgte record i SQL sætningen på næste
side.

Her bruger en en drop down menu med data fra en access tabel som
brugeren så kan vælge en ny værdi til sine felter fra. Jeg ønsker
dog værdierne i drop down menuen som default viser den værdi der
pt er i den record jeg ønsker at opdatere.

Her er koden til den dropdown menu jeg ønsker at bruge for valg
af afdeling:

name="afdelingny">
<% While NOT rsRecordset1.EOF %>
<option value=" <%=(rsRecordset1.Fields.Item("sdkode").Value)%>"
selected><%=(rsRecordset1.Fields.Item("vikarkode").Value)%></opti
on>

<% rsRecordset1.MoveNext
Wend
SET rsRecordset1= nothing%></select> </td>

Som default står den til at vise den nederste record fra
tabellen. Er der nogle der har ideer eller links til hvordan man
gør dette?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-10-05 16:33

On 18 Oct 2005 08:10:23 GMT, Laurits Thomsen
<laurits_vibjerg@hotmail.com> wrote:

> [...]
>dog værdierne i drop down menuen som default viser den værdi der
>pt er i den record jeg ønsker at opdatere.

Det lyder som et meget rimeligt ønske

> [...]
><option value=" <%=(rsRecordset1.Fields.Item("sdkode").Value)%>"
>selected><%=(rsRecordset1.Fields.Item("vikarkode").Value)%></opti

Hvis dun kigge ri kildekoden til resultatet af ovenstående, så vil du
sikkert se, at der står "selected" i alle 'option ...'-linierne, ikke?

Og det er jo ikke så godt, for det er jo netop "selected", der får
select-boxen til at stå et bestemt sted.

Så det du har behov for er at sætte en betingelse ind i loopen, så der
kun bliver skrevet "selected", når den rigtige værdi har indfundet
sig.

Er det ikke nok til at få dig på rette spor? - Ellers spørg igen.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 19-10-05 10:40

> [...]
> sig.
>
> Er det ikke nok til at få dig på rette spor? - Ellers spørg igen.

Hej Jørn
Tak for dit svar. Jeg prøver at se om jeg kan gennemskue hvordan man gør
det, ellers vender jeg tilbage.

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 19-10-05 13:02

Jeg tænkte, at det nok skulle være noget i denne stil:

<% While NOT rsRecordset3.EOF %>
<% IF rsRecordset3.Fields.Item("bureaunr")= rsvikar("Vikar burareau") then
response.write " <option value="
&"=(rsRecordset3.Fields.Item("&bureaunr&").Value ) "&" selected >" &
(rsRecordset3.Fields.Item("vikarbureau").Value) &"</option>"
rsRecordset3.MoveNext
Wend
SET rsRecordset3= nothing

ELSE
[...]
END IF %>

</select> </td>

Men det kan godt ske, at jeg er kommet lidt på afveje. Ovenstående giver
denne fejl:
Microsoft VBScript compilation error '800a03fa'

Expected 'Wend'

/rettelse2p.asp, line 122

ELSE
^

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-10-05 13:17

Laurits Thomsen skrev:

> <% While NOT rsRecordset3.EOF %>
> <% IF rsRecordset3.Fields.Item("bureaunr")= rsvikar("Vikar

[snip]

> Wend
> SET rsRecordset3= nothing
>
> ELSE

Du indlejrer de logiske strukturer forkert. Din If-sætning starter
inde i while-løkken, men afsluttes uden for. Og tilsvarende starter
din while-løkke uden for if-sætningen, men afsluttes inden i.

Det gælder med asp-strukturer præcis som med html-koder - man kan
skrive <A><B></B></A> og <A></A><B></B>, men man må ikke skrive
<A><B></A></B>.

Med andre ord kan to strukturer - her if og while - sættes sammen
på to lovlige måder. Enten er den ene struktur fuldstændig
indeholdt i den anden, eller også har ingen af strukturerne fælles
kode.

Herover har du <While><If>...</While (wend)> ...</if (else)> -
hvorved der bliver et ufuldstændigt overlap mellem de to.

Flyt Wend og SET rsRecordset uden for if-sætningen - så skulle det
køre.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 19-10-05 13:29

> Flyt Wend og SET rsRecordset uden for if-sætningen - så skulle det
> køre.
> --
> Jens Gyldenkærne Clausen

Så får jeg følgende meddelse:

Microsoft VBScript compilation error '800a03fa'

Expected 'Wend'

/rettelse2p.asp, line 121

ELSE
^