Telefonstik / netstik
Fra : Peter Kirk

Dato : 17-10-05 12:47

Hej, i forbindelse med nybyggeri vil jeg have rj45 netværksudtag i
forkellige rum i huset. Kan man bruge samme stik til telefon?

De telefoner vi har, har et stort 3-benede stik, og jeg har set andre med et
lille stik - der ligner rj45 men er mindre - men jeg har hørt at man også
kan bruge rj45 (kan man bare ertstatte de eksisterende stik på telefonen?).

Peter

Fra : Klaus Kjærgaard

Dato : 17-10-05 16:35

On Mon, 17 Oct 2005 13:47:03 +0200, "Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>kan bruge rj45 (kan man bare ertstatte de eksisterende stik på telefonen?).

Du kan købe adaptor fra dit gamle stik, til RJ 45, og som du selv
nævner bruge et RJ 45 stik, du skal bare bruge de 2 midterste ben.

Vh.
Klaus

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-10-05 19:08

Hej,

On Mon, 17 Oct 2005 17:35:12 +0200, Klaus Kjærgaard
<klaus.ok@FJERN.DETTEtiscali.dk> wrote:

>Du kan købe adaptor fra dit gamle stik, til RJ 45, og som du selv
>nævner bruge et RJ 45 stik, du skal bare bruge de 2 midterste ben.

Ja, det er meget udbredt. Du kan også købe kabler med RJ45 i den ene
ende og RJ11 i den anden. Hvis man har brug for det kan man også købe
en splitter så man kan have fire forskellige telefoner i ét RJ45 stk
(det kræver så at alle 8 leder er trukket frem, men det lyder til at
være tilfældet).

Og så bare et lille x-felt til netværk/tlf, så er man vel kørende.

** Lars

Fra : Allan G

Dato : 18-10-05 16:31

Hej Peter

Når det nu er nybyg, så ville jeg helt klart overveje IHCNET - et RJ45
stik
til antenne, data og telefon.
Mere info kan findes på www.lk.dk

Vi har det selv og det er helt perfekt.

Hilsen Allan

Fra : anders majland

Dato : 19-10-05 17:56

> Når det nu er nybyg, så ville jeg helt klart overveje IHCNET - et RJ45
> stik
> til antenne, data og telefon.
> Mere info kan findes på www.lk.dk

Jeg synes at det er alt for dyrt. Hvis der er trukket rigeligt med tomrør
kan man altid putte det i man for brug for. Desuden er der også et spørgsmål
hvor meget man gider at kable, for ligegyldigt hvor mange udtag man laver så
kommer der altid rodede "dropkabler" på kryds og tværs. Men det kommer
selvfølgelig også and på om man er typen der møblere fuldstændigt om hver 6,
måned .... ihc net er lidt lavet ud fra en antagelse om at man kun har brug
for noget af funktionalitet i et rum afhængigt af rummets funktion - kontor,
børneværelse osv. Men i praksis mener jeg at man har brug for det hele
overalt. Prøv f.eks at fortælle en teenager at der altså kun er 2 stik så
han/hun må vælge mellem radio, tv, telefon eller netværk. Hvis det hele
alligevel skal føres frem er det imho ikke dyrere at kable op med
tradtionelle kabler og så spare lidt i krydsfeltet. I et typisk værelse vil
man sikkert lave mindt 2grupper med 2 udtag. Men er de alle i brug er der
ingen flekibilitet tilbage ....

Jeg har brugt de sidste 2år på at lave førstesal. Der har jeg på 90m2 syv
antenneudtag og lidt flere netværksstik (stue, 4 værelser/kontor). De er
placeret ud fra en plantegning med forventet indretning (pga skråvægge og
bærende stolper er indretningen lidt låst). Desuden er der forberedt for at
der kan trækkes endnu mere . både med alm tomrør og "store" med 40mm
indvenig diameter mellem skunvægge, forbi trappen osv.

Men til tv synes jeg ikke det er til at komme uden om nogle gode coax
kabler. Understøtter ihc net f.eks tilkobling af en parabol.

Forrige weekend har jeg sat en parabol op og der trukket 50meter kabel fra
diseq til receiveren. Skulle jeg vælge at køre begge lnb'er direkte ind er
det bare at trække endnu et coax kabel parallelt med det gamle.

Men det er i praksis kun på hjemmekontoret at jeg bruger netværket med
kabler - ellers nøjes vi med trådløst der også dækker stueetagen (hvor vi
heller ikke nemt kunne etablere et passende antal udtag) Det samme gælder
telefoni. På hjemmekontoret er en isdn dect base, isdn modem og isdn router
og vi har 5 dect telefoner registreret.

Pt er 4 af udtagene i brug men et 5. har været det mens de to sidste endnu
ikke har været i anvendelse.

En anden ting er ihc control - det vil jeg gerne anbefale, da jeg der synes
at man får noget for merprisen... Men gør man det skal man gå linen ud og
sørge for seperate ledere til alle lampeudtag og stikkontakter.