Om at låne vin - et nok RETHAVERISK DUMT B~
Fra : Bo Warming

Dato : 16-10-05 03:25

Om at låne vin - et nok RETHAVERISK DUMT BREV

Om at låne vin - et nok

*alt for fourettet og rethaverisk*

udkast til mail til min temmelig voksne men autonomagtigt umodne søn

FORBEDRINGSFORSLAG VIL JEG VÆRDSÆTTE - måske jeg sku ignorere

Men den man elsker, tugter man - og verbalt er det måske mere
fordelagtigt for ham på sigt, end hvis jeg skjuler min irritation.

------------------------

Du ringede og vækkede mig, for du skulle bruge vin til uventet gæst,
og jeg har jo ofte på lager.

Jeg forklarede, om de få flasker tilgængelige hos mig, og du valgte at
gå i kiosk for at købe dårligere dyrere sager, længere væk. Du har jo
valgt at bo kun hundred meter fra mig.

Jeg mindes din mors sidste måneder her, hvor hun havde dårlig
samvittighed over sin beslutning om at fjerne vore børn fra mig , og
alt handlede for hende om at få konstrueret oplevelse af dårlig etik
hos mig, så hun kunne stå i godt lys, overfor sin indre domstol.

Du har det vist lidt på samme måde, og når

1, du sælger mig til høj pris en kasseret, defekt mobiltelefon, og

2. du drømmer om efter endt studium at kunne begå dig i Kina/Japan, -

- så vil jeg nævne, at i disse lande anser man begge handlende som
ansvarlige for, at handelen er varig fordelagtig for begge.

Jeg tror , at du med en email kunne have forklaret den brug af
mobil-telefon-rodet, som jeg ikke kunne få til at virke.

Det er for småligt og kortsynet at tænke "Haps, der fik jeg penge ud
af kapitalisten" og "der er intet juridisk, der gør mig ansvarlig for,
om de penge har været spildt for min far".

No big deal - men principper er interessante, syns jeg.

Fra : ThomasB

Dato : 17-10-05 00:08

> Om at låne vin - et nok RETHAVERISK DUMT BREV
[snip]

Du får mine 10 cents

[snip vin/kiosk]

> [...]
> hende om at få konstrueret oplevelse af dårlig etik hos mig, så hun kunne
> stå i godt lys, overfor sin indre domstol.

Hvad får han ud af at få den historie?

Fortæller du ham det for at gøre ham glad? For at såre? Afmagt?

> Du har det vist lidt på samme måde, og når

Sammenlign ham ikke med hans mor, så pådutter du ham en rolle som han, hvis
han hører det nok, lever sig ind i. + han tager parti og forsvarer hende.

Vil du gerne fastholde ham i rollen?

> [...]
> penge har været spildt for min far".
>
> No big deal - men principper er interessante, syns jeg.

Jo, det er big deal.

I stedet for at teoretisere om hans mor, japan osv, skulle du hellere
fortælle ham hvad du føler.

Eks:
Du bli'r da ked af det, når din søn hellere vil købe vin, end få af dig.
Du bli'r ked af det, når din søn sælger dig en defekt mobiltelefon til
overpris.

Eks2:
Du føler at du ikke er god nok, føler ikke at du er den rollemodel du gerne
vil være.
Du ønsker at han skal se mere op til dig.

Eks3:
Du føler dig pisset på.

Eller hvad du nu FØLER. Ikke hvad du kan intellektuere, teoretisere,
manipulere eller provokere med.

Hvad føler du, når din søn hellere vil købe vin i kiosken?

Hvad føler du, når din søn sælger dig en defekt mobiltelefon til overpris?

Fra : Bo Warming

Dato : 17-10-05 16:27

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message
> [...]
> Du føler at du ikke er god nok, føler ikke at du er den rollemodel
> du gerne vil være.
> Du ønsker at han skal se mere op til dig.

Hvem gør ikke det? Men det er indlysende at sådant kan jeg kun
påvirke ved at være mig selv - og ærlg

> [...]
>
> Hvad føler du, når din søn hellere vil købe vin i kiosken?
>
> Hvad føler du, når din søn sælger dig en defekt mobiltelefon til

1. jeg er i TV iaften kl 1900 Dagens DAnmark DR1

2. jeg gider ikke være beregnende men blot sige ærligt hvordan det
ærgrer mig at min søn er gjort skitzosplittet af delt loyalitet og
opfører sig overfor mig på en måde, der er så uvenlig, at hvis han gør
samme mod andre, får han få venner.
Asocialt at ringe sent for at hente vin og så ikke gide fordi der
ikke er det ideelle på lager
Asocialt at sælge defekt lort og ikke hjælpe at få det til at virke
Men jeg ved godt at jeg jager ham væk med ærlighed, men ærlighed varer
længst

Fra : ThomasB

Dato : 17-10-05 22:11

> Hvem gør ikke det?

Det er ikke så vigtigt hvem der ikke gør det.

> Men det er indlysende at sådant kan jeg kun påvirke ved at være mig
> selv - og ærlg

> 1. jeg er i TV iaften kl 1900 Dagens DAnmark DR1

Ja jeg så det.

Det synes jeg du klarede rigtig godt.

Du fik også lige et par citater med til sidst

> [...]
> Asocialt at sælge defekt lort og ikke hjælpe at få det til at virke
> Men jeg ved godt at jeg jager ham væk med ærlighed, men ærlighed varer

Ja, og så prøv at lyde lidt mindre anklagende :)

Fra : Bo Warming

Dato : 19-10-05 16:16

> Ja jeg så det.
>
> Det synes jeg du klarede rigtig godt.
>
> Du fik også lige et par citater med til sidst

Jeg tror der er stærk frihedsånd på usenet, og de fleste er enige med
mig her, men et eller andet sted i Danmark må der være mange snerper,
siden man mener, at lov a la den svenske, snart bliver vedtaget her.

Hørte du mere end eet citat?
nemlig hastefordanskning af

" The most vigorous part of my sex life is -
negotiating the price" David
Letterman

Jeg ville ønske de havde givet mig tid til Sartres kærestes "Forskel
mellem at trække på gaden oig at være gift, er prisens størrelse og
kontraktens varighed"

Fra : ThomasB

Dato : 19-10-05 16:27

> Jeg tror der er stærk frihedsånd på usenet, og de fleste er enige med mig
> her, men et eller andet sted i Danmark må der være mange snerper, siden
> man mener, at lov a la den svenske, snart bliver vedtaget her.

Naah, den lov bliver ikke vedtaget.

> Hørte du mere end eet citat?
> nemlig hastefordanskning af

Adolf Schmidt "byttehandlende dyr".

> [...]
>
> Jeg ville ønske de havde givet mig tid til Sartres kærestes "Forskel
> mellem at trække på gaden oig at være gift, er prisens størrelse og

Hvis du ikke selv har set udsendelsen, kan den ses her:
http://www.dr.dk/extention/playWindowsMedianyheder.aframe?id=178294&ListType=nyheder&trace=off

Fra : Bo Warming

Dato : 19-10-05 23:15

> Naah, den lov bliver ikke vedtaget.

Det sagde flertallet også i Sverige.Før det blev lov
Da den afskyelge 266b-censurlov blev foreslået, lo alle af den.
Tør du væddemål - jeg er pessimist

> Adolf Schmidt "byttehandlende dyr".

Tak for påmindelsen(Adam Smith staves han, skotsk liberalist o 1780) -
men det er jo blot en stående vending, et udtryk han kodede - ikke en
aforisme.

INGEN AVIS vil optage læserbrev fra nogen om at "når to voksne er
enige , skal staten ikke blande soig" - det tyder på at stærke kræfter
ønsker R-SF-loven og den kommer

Har overhovedet kritik af loven været trykt - udover vag V-snak om at
det er udansk med forbud....

Man har vist studehandlet DF til at stemme for stor bevilging til
oplysning om det skadelige ved at gå til prostitueret!!! - som
magtfulde Dybkjær kalder trin-1 mod forbud

Gid nogen ville maile debat@information.dk, der vist har sortlistet
mig, noget i stil med følgende

Da britiske og franske liberalister op til den franske revolution
udledte udbud-og-efter-spørgselloven af biblen, blev Adam Smith kendt
på at kalde mennesket for "det byttehandlende dyr" og bevise at
slaveri altid er blevet afskaffet af erhvervssucces og ikke af forbud.
Det er som om SF og R har total styring af den mediedebat, der skal
føre til at Danmark kopierer Sverige mht straf mod luderkunder.
Selvfølgelig er glædespiger ofte vindere med selvtillid, der ved hvad
de gør, og når voksne, modne mennesker er enige om en byttehandel, så
vedkommer det ikke andre.