opdatere hjemmeside med mobil
Fra : b

Dato : 14-10-05 17:30

hey, er der nogen som ved, om man kan opdatere en hjemmeside med en
mobiltlf?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-10-05 17:42

b explained :
> hey, er der nogen som ved, om man kan opdatere en hjemmeside med en
> mobiltlf?

Ja, det kan man godt.

Fra : b

Dato : 14-10-05 17:55

tak, cool, hvordan?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-10-05 20:09

b brought next idea :

> tak, cool, hvordan?

Ved at have et system der kan og som telefonen kan arbejde sammen med.

Jeg ved ikke om du kan fornemme at du skmal komme med *mange* flere
informationer om hvad du har til rådighed og hvad du vil opnå før du
kan få brugbar hjælp.

Fra : b

Dato : 14-10-05 21:36

heh, ja ok. Sagen er, at jeg har en gammel crappy mobil (3310), og en
hjemmeside jeg normalt redigere i en texteditor og så uploader via
ftp. Hvordan kommer man derfra og så til at kunne redigere i den med
mobilen (evt en ny som jeg så skulle købe)?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-10-05 23:27

b used his keyboard to write :
> [...]
> ftp. Hvordan kommer man derfra og så til at kunne redigere i den med
> mobilen (evt en ny som jeg så skulle købe)?

Hvis FTP er din eneste mulighed så kan du ligeså godt lade være.

Generelt vil jeg mene at opdatering via en editor på en mobil er en
dårlig løsning. Maskineriet er simpelthen for småt, skærmen er for
lille osv.

Fra : b

Dato : 15-10-05 01:06

>Hvis FTP er din eneste mulighed så kan du ligeså godt lade være.

men, hvordan finder jeg ud af om det er det? Er det min
webhoteludbyder jeg skal have fat i?

>Generelt vil jeg mene at opdatering via en editor på en mobil er en
>dårlig løsning. Maskineriet er simpelthen for småt, skærmen er for
>lille osv.

Dette er ikke så meget et problem, da koden fylder under 20 linier, og
det bare er meget små ændringer, jeg skal lave. Men hvis der er andre
måder det kan gøres på, er det jo også fint...?

Fra : Jens B

Dato : 15-10-05 10:33

"b" <bgst@INGENSPAMbgst.dk> skrev i en meddelelse

> Dette er ikke så meget et problem, da koden fylder under 20 linier, og
> det bare er meget små ændringer, jeg skal lave. Men hvis der er andre
> måder det kan gøres på, er det jo også fint...?

Det bedste er hvis du på dit webhotel har adgang til et serverside sprog,
som ASP eller PHP.

Med ASP eller PHP, kan du til din hjemmeside lave et admin modul, således at
du kan opdatere din hjemmeside gennem en normal browser. Det fungerer i
princippet ligesom når man laver en gæstebog. Dvs du har en tekstboks, hvor
du indtaster din besked/nyhed og trykker send, og så kommer det på din
hjemmeside.

Det kræver dog så at du lærer en lille smule ASP eller PHP. Men det er ikke
noget der er vildt avanceret at lave. Så hvis du f.eks. har adgang til ASP
på dit webhotel, så kig på www.html.dk de har en rigtig god tutorial til
ASP. Brug en dags tid på at gennemgå denne tutorial, og du vil være klar til
at lave et simpelt admin-modul. Og iøvrigt vil du lære en helt masse andre
meget nyttige ting, som du vil have glæde af når du laver hjemmesider.

Dit admin modul skal så laves således at det kan fungere i en mobiltelefons
wap-browser. Har din telefon overhovedet WAP? Ældre telefoner understøtter
normalt kun wap 1.1, hvilket betyder at du skal lave admin-modulet i WML.
Det minder MEGET om normal HTML, men der er nogle småting der skal gøres
anderledes i WML.

Nyere telefoner understøtter normalt WAP 2.0, hvilket er XHTML, som minder
endnu mere om HTML. Dog er der igen nogle enkelte ting der skal gøres lidt
anderledes, i forhold til normal HTML. Men ofte vil en telefon med WAP 2.0,
også kunne forstå normal HTML, da de to ting netop minder så meget om
hinanden. Så det er muligt at det vil virke, hvis du bare laver det med
normal HTML, selvom XHTML vil være at foretrække. Og så er det ellers bare
om at tilpasse Admin-siden, således at den passer til den lille skærm på en
telefon.

Jens

Fra : b

Dato : 15-10-05 10:44

Ahh cool. Jeg kan lidt ASP og PHP så det skulle ikke være noget
problem. men jeg skal vist have en ny mobil...

tak for hjælpen

Fra : Ricky

Dato : 15-10-05 13:20

b wrote:
> Ahh cool. Jeg kan lidt ASP og PHP så det skulle ikke være noget
> problem. men jeg skal vist have en ny mobil...
>
> tak for hjælpen

Køb dig en windows mobile. Der kan du godt bruge FTP.

Kig evt efter Qtek's modeller. (s100 eller 8010/8020)

Mvh
Ricky

Fra : Morten S Hansen

Dato : 15-10-05 11:26

> hey, er der nogen som ved, om man kan opdatere en hjemmeside med en
> mobiltlf?

Måske er det lidt en omvej - men tv2.dk har en tjeneste der hedder moblog.
Der kan du sende en SMS (eller MMS) til et bestemt nummer og så kommer
teksten på din personlige side hos dem.

Hvis du så kan få din hjemmeside til at 'læse' koden på moblog-siden kunne
det måske være en løsning. (Jeg er ikke så programmeringskyndig så ved ikke
om det kan lade sig gøre.)

/morten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-10-05 12:27

Morten S Hansen expressed precisely :
> [...]

> det måske være en løsning. (Jeg er ikke så programmeringskyndig så ved ikke

Det kan sagtens lade sig gøre - men så kan man ligeså godt smide f.eks.
Wordpress på sin hjemmeside og installere et plugin (det indbyggede er
nemlig ikke særlig godt) så man kan sende email til en given adresse
som Wordpress så læser fra.