Momsspørgsmål
Fra : Tommy Nielsen

Dato : 14-10-05 15:34

Hej ng

Jeg har et par spørgsmål ang. moms ved ydelsessalg til andre EU lande, samt
lande udenfor EU.

Jeg er medejer af en oversættelsesvirksomhed, bosiddende i Danmark, der
hidtil har beskæftiget sig med danske kunder, men vi får dog efterhånden en
del forespørgsler på oversættelsestilbud fra udlandet.

I den sammenhæng søger jeg informationer omkring, hvilken moms der skal
tillægges, hvis:

A) Køber af oversættelsesydelsen er momsregistreret og fra et andet EU
land.

B) Køber af oversættelsesydelsen er momsregistreret og fra et land
udenfor EU.

C) Køber af oversættelsesydelsen ikke er momsregistreret og fra et andet
EU land.

D) Køber af oversættelsesydelsen ikke er momsregistreret og fra et land
udenfor EU.

Tillægsspørgsmål: Hvilke krav er der til en faktura, der sendes pr. e-mail
over Internettet - og er der forskellige krav alt efter, om det er en
faktura til en udenlandsk virksomhed eller til en dansk virksomhed?

I må meget gerne vedlægge links til oplysninger om ovenstående.

Håber I vil hjælpe.

På forhånd tak.

Tommy Nielsen

Fra : Nico de Jong

Dato : 14-10-05 18:34

n" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> I den sammenhæng søger jeg informationer omkring, hvilken moms der skal
> tillægges, hvis:
>
> A) Køber af oversættelsesydelsen er momsregistreret og fra et andet EU
> land.

Ingenting, men du skal have fat i hans momsnummer og efterfølgende skrive
noget i Liste systemet

> B) Køber af oversættelsesydelsen er momsregistreret og fra et land
> udenfor EU.
Ingenting, gælder også Færøerne og Grønland

> C) Køber af oversættelsesydelsen ikke er momsregistreret og fra et
andet
> EU land.
Dansk moms, hele 25%

> D) Køber af oversættelsesydelsen ikke er momsregistreret og fra et land
> udenfor EU.
Ingenting

> Tillægsspørgsmål: Hvilke krav er der til en faktura, der sendes pr. e-mail
> over Internettet - og er der forskellige krav alt efter, om det er en
> faktura til en udenlandsk virksomhed eller til en dansk virksomhed?

Det anbefales at du skriver den udenlandske kundes momsnr på, så er det
nemmere ifm Liste. Ellers er det lige som en dansk faktura, så vidt jeg ved

Nico

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-10-05 09:20

"Nico de Jong" <first_name@FARUMDATA.DK> wrote in message

> Ingenting, men du skal have fat i hans momsnummer og efterfølgende skrive
> noget i Liste systemet

Da ikke, når der er tale om en ydelse? Liste systemet kommer kun i spil ved
produkter.

hilsen
Uffe

Fra : Tommy Nielsen

Dato : 16-10-05 16:45

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message
> "Nico de Jong" <first_name@FARUMDATA.DK> wrote in message

> Da ikke, når der er tale om en ydelse? Liste systemet kommer kun i spil
> [...]

Tak for svarene

Jeg er bange for at Uffe kan være inde på noget dér - jeg ved at en række
eksportydelser skal behandles som en undtagelse i modsætning til
eksportvarervarer. Er nogen dus med dette emne?

Et andet spørgsmål: når man modtager et cvr-nummer fra en udenlandsk
virksomhed, er der så en mulighed for at få nummeret bekræftet nogen
steder - udover at tage kontakt til myndighederne i pågældende land?

Tommy

Fra : Nico de Jong

Dato : 16-10-05 19:05

> [...]
> virksomhed, er der så en mulighed for at få nummeret bekræftet nogen
> steder - udover at tage kontakt til myndighederne i pågældende land?

Jeg har kontrolleret i Liste systemet, og der står faktisk "varer", så Uffe
har ret.

I Udlandet er der tit forskel på momsnummer, skattenummer og
virksomhedsnummer.
http://www.erhverv.toldskat.dk/SKAT.aspx?oID=199611 kan du finde en
rutine til at kontrollere momsnummeret på EU kunder, men når du kun sælger
ydelser, skal du ikke lave Liste, og så har du ikke brug for kundens
momsnummer så vidt jeg kan se

Nico

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-10-05 21:59

"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> wrote in message

> Et andet spørgsmål: når man modtager et cvr-nummer fra en udenlandsk
> virksomhed, er der så en mulighed for at få nummeret bekræftet nogen
> steder - udover at tage kontakt til myndighederne i pågældende land?

Her kan du få bekræftet om nummeret eksisterer:
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/vies/da/vieshome.htm

Men normalt ikke, hvem der står bag det.

Hvis du udsteder en regning til et andet EU-land uden moms, så skal der
altid stå modtagerens moms-nummer på - uanset om det er en vare eller en
ydelse.

hilsen
Uffe

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 17-10-05 08:47

Nico de Jong skrev:

> Ingenting, gælder også Færøerne og Grønland

.... og ...

> Ingenting

Er der bred enighed om, at der ikke skal lægges moms på /ydelser/ (som fx
oversættelser) leveret til et land uden for EU?

Jeg havde nemlig et lignende spørgsmål her i gruppen for noget tid siden, og
der blev aldrig enighed. En "nvm" skrev nemlig: "Tjensteydelser er ofte
momspligtige efter reglerne det sted hvor ydelsen leveres."

--
Mvh. Peter
"Nej nej nej, det her er Usenet. Nu skal du kalde _mig_ grimme ting."

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-10-05 09:03

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Er der bred enighed om, at der ikke skal lægges moms på /ydelser/ (som fx
> oversættelser) leveret til et land uden for EU?

Der skal aldrig lægges noget som helst af den slags på leverancer til lande
udenfor EU, ej heller til Grønland og Færøerne. Importafgifter osv er
kundens problem

Nico