Udfyld tekstfelt med værdier fra database
Fra : Laurits Thomsen

Dato : 14-10-05 12:34

Jeg har lavet en asp side der modtager et id nummer fra den
forgående asp side og bruger den i sql koden. Jeg ønsker nu at
sætte resultatet heraf ind i som "value" i tekstfelter i en
formular, som så kan sendes videre til endnu en asp-side der
opdaterer min db-tabel med evt ændringer i formularen. Dvs, det
skal være muligt at ændre på det der kommer til at stå i
tekstfelterne.

Lige nu får jeg bare siden til at printe resultatet af min
forespørgsel, så så langt virker koder.
<title>Indberetninger i Vikardatabasen</title>
<head>
</head>
<dl>
<%
Dim rsvikar
Dim strSQL
Dim DNS

' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/vikardatabasen.mdb")
Conn.Open DSN

' Hent fra databasen afhængig af værdien id fra URL
strSQL = "Select * From Faktura Where Faktura.[fakturanummer] = "
& Request.Querystring("id")
Set rsvikar = Conn.Execute(strSQL)

' Overskrift
Response.write("<h2>Indberettede Vikardata for ") &
' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do

' Udskriv værdien af kolonner
Response.write("<b>Faknr: ") & rsvikar("fakturanummer") &
"<br></b>"
Response.write("Vikar type: ") & rsvikar("vikar type") &
"<br>"
Response.write("Vikar bureau: ") & rsvikar("Vikar burareau") &
"<br>"
Response.write("Start dato: ") & rsvikar("Dato start") &
"<br>"
Response.write("Start tid: ") & rsvikar("Tid start") & "<br>"
Response.write("Slut dato: ") & rsvikar("Dato slut") & "<br>"
Response.write("Slut tid: ") & rsvikar("Tid slut") & "<br>"
Response.Write ("__________________________________________") &

' Gå til næste Record i rs
rsvikar.MoveNext

' Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
Loop While Not rsvikar.EOF

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

</dl>

Spørgsmålet er så, hvordan får jeg teksterne proppet ind i en
formular?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-10-05 14:56

On 14 Oct 2005 11:34:09 GMT, Laurits Thomsen
<laurits_vibjerg@hotmail.com> wrote:

> [...]
>opdaterer min db-tabel med evt ændringer i formularen. Dvs, det
>skal være muligt at ændre på det der kommer til at stå i
<snip
> Response.write("<b>Faknr: ") & rsvikar("fakturanummer") &
>"<br></b>"

Du gør sådan set bare, hvad du allerede er i gang med, nemlig
indsætter data-udtræks-værdierne på de steder i HTML'en, hvor de hører
hjemme, fx:

Response.Write "<form action=""dinnyeside.asp"" method=""post"">" &
vbcrlf
(method kan så enten være post eller get)

Response.Write "<input type=""text"" value=""" &
rsvikar("fakturanummer") & """ name=""fakturanummerny"">" & vbcrlf
- hvis det er et alm. text-input-felt.

(Så skal der selvfølgelig flere felter + en Submit-knap på + en
afsluting af form'en: </form>.)

Start med at bevise for dig selv, at du kan trække værdierne ud og
indlæse dem i formularen - bagefter kan du så overveje, hvordan det
skal sættes op med HTML og CSS.

Kig evt.:
<url: http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion11.asp>
- som handler om "Værdier af elementer i en formular"
(om de så kommer fra et Request.* eller fra et rs*(*) øgr ingen
forskel - metoden er den samme.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-10-05 15:15

On 14 Oct 2005 11:34:09 GMT, Laurits Thomsen
<laurits_vibjerg@hotmail.com> wrote:

Lige et par sidebemærkninger til når du skal til en mere endelig
udgave:

>' Hent fra databasen afhængig af værdien id fra URL
>strSQL = "Select * From Faktura Where Faktura.[fakturanummer] = "
>& Request.Querystring("id")

Det er en *rigtig* god idé (også kaldet et must) at validere input,
inden de indsættes i en Sql-streng.
Se fx:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=95>

>Response.write("<h2>Indberettede Vikardata for ") &

Der er ingen grund til at have de sidste 3 &'er. "Sammenlimning" af
tekststumper bør ikke overdrives, da det tager ressourcer (gælder
selvfølgelig mest i en loop, hvor det gøres mange gange i træk):

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 14-10-05 22:28

Hej Jørn
Tusinde tak for din hjælp. Det minder lidt om noget af det jeg har
prøvet, men jeg havde fået rækkefølgen forkert. Jeg har forsøgt at
sætte Responce.write ind i "value" delen af tekstfeltet. Nu virker
det som jeg ønskede - endnu engang tak!

Mvh
Laurits Thosmen