Pludselig viser phpBB sære danske tegn? Vi~
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 14-10-05 09:29

Kære phpBB hajer, jeg håber virkelig meget på et tip.

I går virkede

http://www.jotajoti.dk/forum/

korrekt mht. danske tegn. I dag gør den ikke.

Jeg har en backup af databasen, men jeg tør ikke lægge den på uden at have
en lille ide om hvad der kan være sket.

Nogen ideer til hvor der skal kigges?
Apache? php? MySQL? Hvilken komponent kan lige pludselig have fået lyst til
at ændre encoding?

Jeg har ikke selv opdateret/ændret i selve phpBB'en, men min "med-admin"
kan have pillet i Apache og i PHP-setup og MySQL og han er uden for
telefonrækkevidde i dag.

Mvsh. Ænkå / vy de OZ1NKJ / mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 14-10-05 09:42

Niels Kristian Jensen <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> wrote
in news:Xns96EF6AB416063midlertidig2005inter@62.243.74.163:

> Kære phpBB hajer, jeg håber virkelig meget på et tip.
>
> I går virkede
>
> http://www.jotajoti.dk/forum/
>
> korrekt mht. danske tegn. I dag gør den ikke.

Jeg skal lige tilføje, at jeg har prøvet med Mozilla og med MS IE. Samme
fejl. En kollega på et andet netværk ser også fejlen.

Her er et uddrag af HTML fra phpBB med de sære tegn:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>

<link rel="prev" href="viewtopic.php?t=36&amp;view=previous" title="View
<link rel="next" href="viewtopic.php?t=36&amp;view=next" title="View next
topic" />
<link rel="up" href="viewforum.php?f=11" title="Br?ndvarme nyheder" />
<link rel="chapter forum" href="viewforum.php?f=11" title="Br?ndvarme
nyheder" />
<link rel="chapter forum" href="viewforum.php?f=12" title="JOTI-quiz
2005" />
<link rel="chapter forum" href="viewforum.php?f=3" title="Radioamat?r s?
ger spejdere" />

Bemærk "ø" i Raddioamatør i sidste linie.

Det ser ud som om æøå ikke bliver quoted korrekt men sendes om 8-bit
tegn... ??

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Lasse Jensen

Dato : 14-10-05 11:09

Niels Kristian Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Kære phpBB hajer, jeg håber virkelig meget på et tip.
>
> I går virkede
>
> http://www.jotajoti.dk/forum/
>
> korrekt mht. danske tegn. I dag gør den ikke.

Hmm det virker noget mystisk. Har nu ikke været ude for sådan en fejl før.
De kan muligvis nok hjælpe dig på www.phpbb2.dk , hvor De ved en masse om det.

Mvh. Lasse Jensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 14-10-05 11:56

Lasse Jensen <antispam@antispam.dk> wrote in

> [...]
> dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Hmm det virker noget mystisk. Har nu ikke været ude for sådan en fejl

Jeg har i mellem tiden fået at vide at der er ændret i httpd.conf (apache
setup og bakup-filen findes) og der er kørt en "yum update" i går.

Det er en Linux (Fedora Core 3) maskine, der kører webserveren.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 14-10-05 15:05

Niels Kristian Jensen <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> wrote
in news:Xns96EF8392D2F08midlertidig2005inter@62.243.74.163:

Så er fejlen fundet.

Opdateringen i går havde medført en ændring i httpd.conf, parammeteren:

AddDefaultCharset PARM

var blevet ændret fra "off" til "UTF-8"

Med "AddDefaultCharset off" virker det som det skal.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail