Login-løsningen på hjemmesideskolen.dk
Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 21:44

Hej (Erik Ginnerskov).

Der er lagt forskellige frie løsninger på et login system ind på
hjemmesideskolen. Jeg overvejer at bruge ASP-løsningen.

På siden står der, at det er et simpelt login system. Hvad menes der med
det?

Hvor sikkert er det i forhold til andre løsninger?
Er der begrænsninger i, hvad det kan anvendes til siden det er et "simpelt"
login system
Hvad er "manglerne"?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-10-05 21:54

Niller wrote:

> På siden står der, at det er et simpelt login system. Hvad menes der
> med det?

Der menes, at det er lige til at gå til. Der er endda et køreklart filsæt,
som kan downloades - inklusive databasen. Du behøver kun at lave sidernes
design via css.

> Hvor sikkert er det i forhold til andre løsninger?

Jeg anser den for at være ganske sikker

> Er der begrænsninger i, hvad det kan anvendes til siden det er et
> "simpelt" login system

Nej, ikke mig bekendt.

> Hvad er "manglerne"?

Mig bekendt er der ikke nogen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-05 22:30

> [...]
> som kan downloades - inklusive databasen. Du behøver kun at lave sidernes

Jeg har nu prøvet den af.

Hvordan kan den tilrettes, så
- når man er logget ind, så kan man bevæge sig på hele webstedet både de
beskyttede sider og de "offentlige" sider
- går man fra en beskyttet side til en offentlig side skal man kunne gå
tilbage til de beskyttede sider igen uden atter at skulle logge sig ind
igen.
- På de offentlige sider skal man kunne bruge en variabel, der hedder
brugernavn, når man er logget ind, som skal vises.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-10-05 23:07

Niller wrote:

> [...]
> - går man fra en beskyttet side til en offentlig side skal man kunne
> gå tilbage til de beskyttede sider igen uden atter at skulle logge

Hvis du er væk fra det beskyttede område i længere tid end den margen, som
din webserver har sat til session-timeout (de fleste steder er det ca. 20
minutter), skal du logge ind igen, ellers er der stadig åbent.

Det er altså noget, som du vil kunne styre via global.asa, men det må andre
hjælpe dig med.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : pepss

Dato : 14-10-05 23:36

"Erik Ginnerskov" skrev

> Hvis du er væk fra det beskyttede område i længere tid end den margen, som
> din webserver har sat til session-timeout (de fleste steder er det ca. 20
> minutter), skal du logge ind igen, ellers er der stadig åbent.

det er jeg nu ret sikker på det ikke er rigtig! sessionen kørre også selv om
der ikke bliver "spurt efet den" på en side. det er kun når der ikke bliver
"hørt" fra en bruger i mere ind de 20 min.

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-10-05 22:15

pepss wrote:

> det er jeg nu ret sikker på det ikke er rigtig! sessionen kørre også
> selv om der ikke bliver "spurt efet den" på en side. det er kun når
> der ikke bliver "hørt" fra en bruger i mere ind de 20 min.

Kan tænkes, du har ret. Jeg har aldrig brugt tid på at undersøge det i
detaljer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-10-05 05:42

On Sat, 15 Oct 2005 00:36:16 +0200, "pepss" <olefriis@privat.invalid>
wrote:

>det er jeg nu ret sikker på det ikke er rigtig! sessionen kørre også selv om
>der ikke bliver "spurt efet den" på en side. det er kun når der ikke bliver
>"hørt" fra en bruger i mere ind de 20 min.

Det mener jeg også du har ret i. Som jeg har forstået det, så opretter
serveren en session (med et session-id) for hver bruger, der laver et
request. Denne session "lever" så indtil session-timeout er udløbet -
men forlænges så af hver ny request fra samme bruger.

Default-værdien for session-timeout er 20 min., men kan sættes kortere
eller længere enten generelt på serveren eller via fx et ASP-script.

Og så længe en bruger har den samme session-id, er der også mulighed
for, at hun/han kan bevare sine session-variable - til fx et
login-system.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,