Censur hos Tele2?
Fra : Anders P.

Dato : 11-10-05 22:55

Fik tilsendt et hint om en post i en af de mere hmmm... farvestrålende
nyhedsgrupper, og måtte jo lige subscribe. Tele2 fører gruppen, men der
var ingen posts i den. Så blev jeg jo nysgerrig, og tilføjede en
håndfuld grupper i binaries-området, men stadig ingen posts. Så blev jeg
nysgerrig, og kiggede lidt nærmere på Tele2's betingelser og faldt over
følgende:

5.8 Tele2 er berettiget til at fjerne eller deaktivere øvrige tjenester
eller adgang til internettet i henhold til reglerne om net etikette og
abuse. Reglerne beskrives på www.tele2.dk.

5.9 Tele2 er berettiget til at begrænse eller nægte adgang til
internettet eller en internetport, der er i strid med lovgivningen eller
på anden måde er kritisabel eller stødende.

Ad 5.8: Har nogen fundet de regler de nævner? Jeg kan ikke finde dem.

Ad 5.9: Har nogen set nogle principper for hvad Tele2 mener er
kritisabelt eller stødende? Man forstår da godt at Tele2 kører så
himmelråbende dårligt, når alle deres ansatte sidder hele dagen og leder
efter sites og newsgroups kunderne ikke må få adgang til (i embeds
medfør, naturligvis, jeg insinuerer skam ingenting).

MVH Anders

Fra : Niklas Petersen

Dato : 12-10-05 09:39

Anders P. wrote:
> Fik tilsendt et hint om en post i en af de mere hmmm... farvestrålende
> nyhedsgrupper, og måtte jo lige subscribe. Tele2 fører gruppen, men der
> var ingen posts i den.
[snip]

Langt de fleste internetudbydere i Danmark har, såvidt jeg ved, valgt at
fjerne eller kraftigt begrænse adgangen til de binære grupper på deres
egne newsservers. Formodentlig ikke pga indholdet, men ganske enkelt
fordi disse grupper fylder ekstremt meget.

Jeg vil ikke mene at der er tale om censur, bare fordi Tele2 vælger ikke
at føre disse grupper. Usenets binære grupper er er såvidt jeg ved ikke
en del af dit abonnement. Hvis du vil have adgang til grupperne via en
anden newsserver er jeg ret sikker på Tele2 ikke vil forhindre dig i dette.

Mvh,
Niklas Petersen

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 13-10-05 10:36

"Niklas Petersen" <spam@vestermarken.net> wrote in message

> [...]
> del af dit abonnement. Hvis du vil have adgang til grupperne via en anden
> newsserver er jeg ret sikker på Tele2 ikke vil forhindre dig i dette.

Kan cencur ikke kun udføres af statsmagten?

Fra : Søren G

Dato : 14-10-05 08:30

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> wrote in message
> Kan cencur ikke kun udføres af statsmagten?

Nej cencur kan udføres af hvem som helst (nyhederne der ikke viser de
nærbilleder af et bombeoffer som de rent faktisk er i besiddelse af osv.)
Det gør det bare ikke nødvendigvis ulovligt.

Men anyway...Tele2 forhindrer jo ikke Anders i at benytte binær grupperne,
da han jo bare kan benytte en anden udbyder af news groups der har de
grupper (også med en Tele2 forbindelse). Tele2 har dog truffet et valg om at
de ikke ønsker de grupper på deres news servere...Det er ikke cencur, men en
udnyttelse af deres betingelser.

Tele2 gør i deres betingelser klart at de er berrettiget til at begrænse
eller nægte adgang til internettet eller en internetport alene ud fra at de
finder det kritisabelt. Anders har accepteret de betingelser da han tegnede
sin aftale med Tele2, så der er ikke det store at komme efter (at han så
sikkert ikke har læst betingelserne igennem før han tegnede aftalen er
hverken Tele2's problem eller skyld).

--
Søren

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 14-10-05 12:25

Søren G skrev:

> "Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> wrote in message
>
> Nej cencur kan udføres af hvem som helst

Næh - det er kun myndighederne der kan (kunne) udøve censur

Sakset fra http://www.informationsordbogen.dk/concept.php?cid=326:
Foranstaltninger til at forhindre, eventuelt ulovliggøre, adgang til
information. I Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1953, § 77 opfattes censur
som en forebyggende forholdsregel, således at myndighederne forud for
offentliggørelsen af et skrift har ret til at gennemse det, for at tage
stilling til om skriftet lovligt kan udgives. Censuren blev afskaffet i
Danmark ved provisorisk forordning den 24. marts 1848, og indarbejdet i
Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1849, § 91, hvori det blev bestemt at
censur og andre forebyggende foranstaltninger "kunne ingensinde paany
indføres."

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://soren.fischer.as

Fra : Søren G

Dato : 14-10-05 14:20

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> wrote in message
> Næh - det er kun myndighederne der kan (kunne) udøve censur

Nej...Læs mine kommentarer nedenfor.

> [...]
> Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1849, § 91, hvori det blev bestemt at
> censur og andre forebyggende foranstaltninger "kunne ingensinde paany

Den første del af sætningen forklarer hvad ordet betyder "Foranstaltninger
til at forhindre, eventuelt ulovliggøre, adgang til information".

Derefter kommer der en beskrivelse af hvad cencur opfattes som i grundloven,
og eftersom grundloven er lavet for at beskytte borgerene imod system (så at
sige) er det naturligvis myndighederne der er nævnt i grundloven.

Det gør så ikke at man som privatperson ikke kan udøve cencur. Det gør bare
at det ikke er ulovligt. Hvis jeg f.eks havde en homepage med et forum, hvor
du skrev en post, som jeg ikke brød mig om, og jeg derfor slettede den,
villle jeg udføre cencur imod dig. Det ville bare ikke være ulovligt.

--
Søren

Fra : PerX ...

Dato : 19-10-05 15:04

In article <434f5f08$0$9102$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
soreng@invalid.wq says...
> Nej cencur kan udføres af hvem som helst (nyhederne der ikke viser de
> nærbilleder af et bombeoffer som de rent faktisk er i besiddelse af osv.)

Det er stadig kun med "s": Censur

Fra : Søren G

Dato : 24-10-05 09:51

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote in message
> Det er stadig kun med "s": Censur
Dit indlæg er OT i denne gruppe. Prøv dk.kultur.sprog eller dk.snak. Det kan
være at der er nogle der kan tage dig seriøst derinde.

--
Søren

Fra : PerX ...

Dato : 19-11-05 23:32

In article <435ca05b$0$9171$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
soreng@invalid.wq says...

> "PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote in message
> Dit indlæg er OT i denne gruppe. Prøv dk.kultur.sprog eller dk.snak. Det kan
> være at der er nogle der kan tage dig seriøst derinde.

Du skrev det her, derfor får du 03 her.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-10-05 14:32

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as.invalid> skrev:

> Næh - det er kun myndighederne der kan (kunne) udøve censur

Juridisk set. Sprogligt er censur en bredere betegnelse. Tænk bare på
begrebet selvcensur.

At jeg så ikke vil kalde det censur at Tele2s binære grupper måske ikke
er voldsomt komplette er så en anden sag.

--
Morten http://miljokemi.dk