Nye sutter.
Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-10-05 12:46

Jeg ville lige høre om man skal rengøre, på en eller anden måde, nye
sutter inden de tages i brug?
Og hvordan holder man dem rene med tiden?
Det er godt nok ikke fordi at jeg har tænkt mig at skulle bruge sut
til den lille ret meget, men man ved jo aldrig

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Mads & Mille's far

Dato : 11-10-05 13:55

På de fleste indpakninger står der hvordan man skal forholde sig med
rengøring af sutter. Jeg plejer at koge dem i et par minutter inden de tages
i brug. Herefter koges de når de har været i brug i en dags tid.

Flaskesutter hælder jeg groft salt i og gnider på dem og koger dem derefter
i et par min.

/Mads og Mille's mor

Fra : Søren Mors

Dato : 11-10-05 20:11

Mads & Mille's far wrote:
> [...]
> i brug. Herefter koges de når de har været i brug i en dags tid.
>
> Flaskesutter hælder jeg groft salt i og gnider på dem og koger dem derefter

Flaskesutter kogte vi hver gang de havde været i brug, indtil Marie var
blevet en 10 måneder eller deromkring, så holdt vi op og nøjedes med at
give dem en tur i opvaskemaskinen. Nu er hun 2½, og hendes almindelige
sutter bliver kogt en sjælden gang imellem når der er nogen der tænker
på det.

Søren Mors

Fra : Angina

Dato : 12-10-05 07:37

"Mads & Mille's far" <our@remove_this_mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i brug. Herefter koges de når de har været i brug i en dags tid.
>
> Flaskesutter hælder jeg groft salt i og gnider på dem og koger dem

Et lille fif:
Put et skvæt husholdningseddike i det kogende vand, så slipper man for
kalkaflejringer.

Mvh. R.

Fra : Mette & Jacob

Dato : 12-10-05 15:56

Hej.
Da min søn var helt lille brugte jeg flere sutter dagligt. Dvs. hver gang
sutten havde været på gulvet eller på anden måde blevet uren, blev den
skiftet ud. Jeg kogte dem så ca 10 min hver aften. Det er vigtigt at man
ikke rør ved selve sutten, putter den i sin egen mund eller lign så længe
barnet er spæd, da dette kan give trøske i mundhulen, hvilket er en
ubehagelig svampeinfektion.
I dag hvor min søn er 1½ år gammel, har jeg to krukker stående med sutter.
Én med rene, og én med beskidte. Han får så en ren hver dag, og når der så
ikke er flere sutter tilbage, gør jeg dem rene ved at gnide dem med
opvaskemiddel, og derefter hælde kogende vand over. Det er nemt, og så har
man ikke gamle beskidte sutter liggende rundt i huset.

Mvh Mette

Fra : Cocoamum

Dato : 12-10-05 16:29

Mette & Jacob skrev:
> [...]
> opvaskemiddel, og derefter hælde kogende vand over. Det er nemt, og så har
> man ikke gamle beskidte sutter liggende rundt i huset.

Jeg hørte en gang en erfaren mor sige med et glimt i øjet, at ved det
første barn steriliserer man sutterne ved at koge dem, ved det andet
barn steriliserer man dem ved selv at sutte på dem, og ved det tredie
barn steriliserer man dem ved at lade hunden sutte på dem

Jeg er ikke HELT sikker på, at det var i fuldt alvor. Dog var vi meget
mere omhyggelige med barn nummer et end med barn nummer to. Han måtte
lidt mere klare sig så godt han kunne. Barn nummer et var meget syg den
første vinter i institution - barn nummer to var og er næsten aldrig syg.

Man kan aldrig vide.

Tine

Fra : Nina Svanholm

Dato : 13-10-05 07:27

Cocoamum <ta@uu.dk> skrev:

>Jeg hørte en gang en erfaren mor sige
> [...]

Nå, okay så er jeg med
Tak for svar og gode ideer, jeg koger Juniors sutter inden brug.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Iben Holst

Dato : 12-10-05 19:05

> skiftet ud. Jeg kogte dem så ca 10 min hver aften.

Det er lige rigeligt!
- hvis man koger dem ret meget mere end 4 minutter
(nogle kan tåle 5) flere gange, begynder gummiet at
nedbrydes. - dét er ikke sundt...

Iben

Fra : Rasmussen

Dato : 12-10-05 16:50

> [...]
> Det er godt nok ikke fordi at jeg har tænkt mig at skulle bruge sut
> til den lille ret meget, men man ved jo aldrig

Købt nye Nansutter til Julie Alberte igår og på pakken stod der at de
skulle steriliseres/koges i 5 min.

Hilsen Jakob og Julie Albertes mor