Virtual include problem ?
Fra : SpookiePower

Dato : 10-10-05 20:17

Jeg har problemer med at få fat i de filer som jeg benytter
#virtual include på.

Jeg køre med IIS og har oprettet et bibliotek kaldet Test
som jeg afvilker min side fra.

I test har jeg filen default.asp liggenden og i et
underbibliotek til Test har jeg et Includes bibliotek.
I Includes biblioteket har jeg en file kaldet inc_pagetop.asp,
men problemet er at jeg ikke kan få fat i denne file.

Således ser "opstillingen" ud.
.../test/default.asp
.../test/includes/inc_pagetop.asp

I min default.asp file står -
<!-- #include virtual="/includes/inc_pagetop.asp" -->

Jeg får fejlen -
Inkluderingsfilen '/includes/inc_pagetop.asp' blev ikke fundet.
Hvad gør jeg forkert ?

Fra : N9

Dato : 10-10-05 21:46

> I min default.asp file står -
> <!-- #include virtual="/includes/inc_pagetop.asp" -->

Er include din virtual sti??

Prøv med <!-- #include virtual="/test/includes/inc_pagetop.asp" -->

tage altid den ydeste mappe når du bruger virtual

Hilnen

N9

Fra : SpookiePower

Dato : 10-10-05 22:03

"N9" <nhi@stofanet.dk[remove]> skrev i en meddelelse

> Prøv med <!-- #include virtual="/test/includes/inc_pagetop.asp" -->
>
> tage altid den ydeste mappe når du bruger virtual

Det var fordi jeg ikke havde taget test mappen med.
Tak skal du have :)

Fra : N9

Dato : 10-10-05 21:47

fat den lige hurtig, håber at du kan bruge den til noget

http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion4.asp

Fra : Øystein Svensen

Dato : 10-10-05 22:25

SpookiePower wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> <!-- #include virtual="/includes/inc_pagetop.asp" -->
>
> Jeg får fejlen -
> Inkluderingsfilen '/includes/inc_pagetop.asp' blev ikke

Jeg tror du skal fjerne din slash før includes

Således: <!-- #include virtual="includes/inc_pagetop.asp" -->

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Adersen

Dato : 14-10-05 17:20

>>> SpookiePower<boxjunk2600@gmail.com> 10-10-2005 21:16:49

> [...]
><!-- #include virtual="/includes/inc_pagetop.asp" -->
>
>Jeg får fejlen -
> Inkluderingsfilen '/includes/inc_pagetop.asp' blev ikke

Ligesom dig har jeg også store problemer med det her, og jeg
HAR læst html.dk indtil flere gange. Men mit eksempel tages
der ikke højde for.

Mit problem består i, at jeg har opbygget en side, hvor
selve menuerne er include filer. Det var mest af alt for at
undgå at skulle rette i 117 filer, hvergang jeg ændre et
menu punkt.
Problemet er bare, at hvis man fra denne included menu fil
køre andre asp script som man includer til, så virker disse
scripts ganske enkelt ikke.
Det er lidt tricky at forklare, så jeg prøver lige på en
anden måde.

Jeg har en menu fil (lad os kalde det venstre side), som
fungere fint med include file. I denne menu fil forsøger jeg
så at køre et script, f.eks et poll script, som ligger i sin
undermappe under root. Det funger ganske enkelt ikke, fordi
dette poll script ligeledes igen bruger include til sin egne
filer i sin egen undermappe.

Jeg har endnu ikke fundet en løsning på dette, udover at
rette hvert enkelt script til, som forøvrigt ikke er skide
nemt, når man ikke er ekspert på område.

Hvis der er nogen derude som har en ide eller en alternativ
måde at gøre det på, så vil jeg meget gerne høre det.

Skal lige siges, at det er ligegyldigt om jeg bruger include
file eller include virtual.

Mvh
Kim Andersen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-10-05 05:35

On Fri, 14 Oct 2005 18:19:52 +0200, "Kim Adersen" <news@terrabyte.dk>
wrote:

Hej Kim,

>Mit problem består i, at jeg har opbygget en side, hvor
>selve menuerne er include filer. Det var mest af alt for at
>undgå at skulle rette i 117 filer, hvergang jeg ændre et
>menu punkt.

Det lyder fornuftigt.

>Problemet er bare, at hvis man fra denne included menu fil
>køre andre asp script som man includer til, så virker disse
>scripts ganske enkelt ikke.

Men det kan de komme til.

> [...]
>undermappe under root. Det funger ganske enkelt ikke, fordi
>dette poll script ligeledes igen bruger include til sin egne

Det er ikke *fordi* dit poll script også bruger includes. Det kan man
godt - men det er klart, at det kræver, at man holder tungen lidt mere
lige i munden.

>Jeg har endnu ikke fundet en løsning på dette, udover at
>rette hvert enkelt script til, som forøvrigt ikke er skide
>nemt, når man ikke er ekspert på område.

For at komme med en mere præcis løsning er det nødbvendigt at vide
lidt mere om din fil-struktur, dvs. hvor ligger henholdsvis dine
"hoved-filer" (de inkluderende filer) og include-filerne (de
inkluderede filer).

Men for at gøre det lidt lettere for dig selv, så start evt. med ikke
at skulle løse flere problemer samtidig.
Du kan evt. for eksperimentets skyld putte alle filerne i samme mappe.
Fjern så alle stihenvisninger og få så tingene til at virke som de
skal. Så er du sikker på, at der ikke er andre problemer der driller.

Når du er kommet dertil, så kan du flytte filerne "på plads" i små
bidder og så løse problemerne ét ad gangen. Kører du så fast, er det
nemmere at få hjælp her, fordi problemet nemmere kan isoleres.

Det der formentlig går galt for dig er nok sti-angivelserne.
Problemet med includede filer er ofte, at det kan gå galt flere
steder:
1. Har du overhovedet fat i include-filen?
Hvis ikke bør der komme en fejlmeddelelse a la:
> Inkluderingsfilen '/includes/inc_pagetop.asp' blev ikke fundet.
En test for at se, om man har fat i den er at indføje en
Response.Write "blabla" i includefilen.
2. En rutine i include-filen kan ikke få fat i en ressource, den skal
bruge (en variabel, en fil etc.). Det vil normalt også udløse en
fejlmeddelelse.
3. Har man så to niveauer af includes, så kan begge dele gå galt flere
gange.

Når vi snakker om includes i ASP scripting, så bruges includes
udelukkende til at strukturere og genbruge sin kode - dvs.
slutresultatet er fuldstændigt uafhængigt af, om der er brugt includes
eller ej.

Man skal altså opfatte den inkluderede fil på samme måde, som hvis den
var en del af "hovedfilen". Så hvis det virker, når du klistrer
indholdet af include-filen ind i din "hoved-fil", men ikke når det er
delt op - ja, så kan problemet kun være ét sted: Stien til
include-filen.

Har man to niveauer af includes, så skal man altså være opmærksom på,
at stien til den "yderste" include-file skal ses relativt i forhold
til "hovedfilen" og ikke til den "mellemste" fil.

I det hele taget bør man nok undgå flere niveauer af include - og det
er sjældent "nødvendigt".

Desuden kan det også godt betale sig at kigge igennem, om den
fil-struktur man har er gennemtænkt, eller om den blot er blevet som
den er sådan lidt tilfældigt. Mange include-problemer opstår, fordi
det kan være svært at overskue, hvad der sker, når "hoved-fil" og
include-fil befinder sig på forskellige niveauer i fil-strukturen.

Håber du kan bruge lidt af det, ellers spørg igen - gerne med lidt
flere detaljer om, hvad du gerne vil opnå og hvad der går galt.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Kim Adersen

Dato : 16-10-05 21:29

> [...]
>med lidt
>flere detaljer om, hvad du gerne vil opnå og hvad der går

Hej Jørn.

Først vil jeg gerne lige sige tak for du overhovdet gad
besvare. Jeg synes jeg har rendt panden mod en mur, uanset
hvor eller hvem jeg har spurgt.
Dernæst er det på sin plads at nævne, at de script jeg
forsøger at bruge, de er lavet af andre, og derfor er jeg
nogenlunde bundet af deres struktur, medmindre jeg skal ind
i hver enkelt fil og rette det til. Sidstnævnt er prøvet,
men der mangler jeg simpelthen viden og erfaring nok til at
kunne overskue det.

Årsagen til at jeg siger som jeg er, er som du netop er inde
på, at med include skal man opfatte det included som værende
en del af den fil man benytter kommandoen i. Og det er så
her filmen knækker (for mig ihvertfald) for oftes har dem
der laver scripts lagt det hele i en mappe, eller man er
pine død nødtil at have alt i samme mappe, hvilket i den
grad giver anledning til flere problemer. Det størreste
problem er, at de har det med at genbruge samme filnavn,
f.eks default.asp. Andet problem er, at hvis alt ligger i
samme mappe, så ryger overskueligheden, igen efter min
mening.

Jeg er selvfølgelig af den opfattelse, at det meste skyldes
min erfaring med asp. Den er meget begrænset, total
nybegynder, dog har jeg rodet lidt med det i forsøg på at få
strikket noget der allerede virker sammen med mit eget, (som
dog primært er design og html). Så lad os starte lidt fra
bunden af, så selv jeg kan følge med

Min fil struktur er ganske simpel:
root - Indeholder default.asp (hovedside) og include filer
til menuer, f.eks en vmenu.asp, samt lidt artikel filer.
poll - (undermappe til root med poll script) - her ligger
bla. en default.asp
Kalender - (undermappe til root med kalender script) -
Dette script har en del undermapper.

Fra default.asp har jeg mine tables og kalder jeg mine
menuer frem med include file vmenu.asp. Virker ganske
simpelt og uden problemer.

I filen vmenu.asp forsøger jeg at kalde poll scriptets
default.asp med include fil eller include virtual
<!--#include file="poll/default.asp"-->
Det virker ikke. Den finder selvfølgelig default.asp i poll
mappen, men scriptet fejler fordi det har sine egne
henvisninger som "tror" at den ligger samme sted. Dette
script er efter min overbevisning "bygget" til at ligge i
samme mappe (f.eks root) og virker også fint der.

Jeg har prøvet flere andre scripts, bla. lidt nyheds cms og
en kalender. Sidstnævnt har jeg bokset med i snart et par
måneder. Når man pakker scriptte ud, så bliver det netop
pakket ud i sin egen mappe, så jeg formodede det bare var at
lave en simpel kommando.. men nej.

Jeg er af den opfattelse, at den måde jeg forsøger at gøre
det på, ikke er eller kan være helt gal. Hvilket i den grad
også er skyld i nogle gevaldige frustrationer. Jeg fatter
ganske enkelt ikke at det skal være så svært, eller nærmst
krop umuligt, medmindre man hvergang skal ind og rette en
andens script til.
Det er sandsynligvis mig der enten ikke kan se "lyset" eller
ganske enkelt har valgt at sætte min lid til andre, som
bygger noget jeg ikke kan smede sammen uden at skulle ændre
det. Mit spørgsmål er så, hvad hulen gør alle andre?

Lidt referencer
Poll script -
http://www.webwizguide.info/asp/sample_scripts/weekly_poll_s
cript.asp (Jeg bruger dog 3.5, da 3.6 giver mig en underlig
server fejl).
Kalender - http://www.u229.no/stuff/ASPCalendar/

Mvh
Kim Andersen