ESS Bredbånd og åbning af NAT på SHDSL.
Fra : Da Man

Dato : 10-10-05 17:52

Halløj i gruppen.
Er der nogle, som har erfaringer med ESS Bredbånd (eller tilsvarende SHDSL
løsninger, fx i Randers), og som har fået åbnet for NAT?
Mvh.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-10-05 22:52

hvis du læser på deres side, kan du læse at de tager tillæg for at
udlevere adgangskode for selv at kunne opsætte porte.. Synes dog ikke
lige der står hvad det koster! Mystisk løsning.

Fra : Da Man

Dato : 11-10-05 15:26

Bjarke Hansen skrev i en meddelelse
hvis du læser på deres side, kan du læse at de tager tillæg for at
udlevere adgangskode for selv at kunne opsætte porte.. Synes dog ikke
lige der står hvad det koster! Mystisk løsning.

Ja, jeg kan godt læse
men jeg vil meget gerne i kontakt med nogle som HAR fået åbnet for porte, og
som har fået det til at virke. Det gør det nemlig ikke hos mig. Desuden
tager de p.t. ikke noget for det, da de (endnu) ikke har fastsat en pris på
servicen!
Mvh.

P.s. Underligt, men når jeg svarer på dit indlæg i gruppen, får jeg ikke de
her > med foran dine linier. Det gør jeg hos andre!

Fra : kh

Dato : 26-11-05 17:46

> [...]
> porte, og som har fået det til at virke. Det gør det nemlig ikke hos
> mig. Desuden tager de p.t. ikke noget for det, da de (endnu) ikke har

På min Nexcomm NBG420 router fra ESS bredbånd var passwordet til at logge
in i router opsætningen "password" Jeg har endnu ikke prøvet at åbne andre
porte.

Jeg har selv en Linksys WRT54G efter ESS routeren, er der nogen der ved
hvordan man kan sende alt trafik direkte igennem ESS routeren og så lade
WRT'en styre det hele?

fjern * ved direkte svar

Fra : Da Man

Dato : 26-11-05 21:36

kh skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har selv en Linksys WRT54G efter ESS routeren, er der nogen der ved
> hvordan man kan sende alt trafik direkte igennem ESS routeren og så lade

Efter Updata* åbnede for alle porte (dog ikke 25), kan jeg ikke længere
logge ind i min NBG420. Det kunne jeg før, men jeg kunne ikke styre porte,
eller foretage ret mange andre ændringer end dato. Nu er NBG420 blot en
bridge (med modem, hvorfor man ikke bare kan sætte en anden G.SHDSL router i
stedet for), hvor alle porte (pånær 25) er åbne. Du skal altså selv have en
router bagved (som du har med din Linksys), der skal route al trafik. Du
burde kunne kontrolle dette, hvis du sætter din pc direkte i NBG420'eren,
for så får du tildelt din eksterne ip, og ikke en 192.168.1.xxx som jeg
formoder du får i bagved din Linksys. Hvis du får en 192.168.1.xxx ip, når
du har pc'en direkte i NBG420'eren, har du ikke fået åbnet for dine porte.

Endelig vil jeg nævne, at jeg havde mange problemer (ikke i min ende) med
forbindelsen i starten, men nu kører den meget tilfredsstillende, både
hurtigt og stabilt.
Mvh.

* www.updata.dk er dem som levere den tekniske løsning til bl.a. ESS
Bredbånd

Fra : Mogens Jørgensen - w~

Dato : 26-11-05 23:55

On 26 Nov 2005 16:46:13 GMT, kh <kim@ho*emlund.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har selv en Linksys WRT54G efter ESS routeren, er der nogen der ved
>hvordan man kan sende alt trafik direkte igennem ESS routeren og så lade

Du risikerer at miste din ESS forbindelse, hvis du roder i opsætningen
af routeren, hver gang der rodes i denne kan man se det i en syslog
der er i udstyret.

Så nu er du advaret mod at rode.

Bed ESS om at lade Updata slå NAT fra så fungerer det.

Mogens

Fra : kh

Dato : 27-11-05 09:11

> [...]
> der er i udstyret.
>
> Så nu er du advaret mod at rode.
>
> Bed ESS om at lade Updata slå NAT fra så fungerer det.

Vil jeg opnå det samme som Da Man beskriver ved at få updata til at slå NAT
fra? Eller har han også fået andet slået fra?

Fra : Da Man

Dato : 27-11-05 10:14

kh skrev i en meddelelse

> Vil jeg opnå det samme som Da Man beskriver ved at få updata til at slå
> NAT
> fra? Eller har han også fået andet slået fra?

Nej, jeg har ikke fået slået andet til/fra, jeg tror heller ikke, du kan
meget mere på forbindelsen.
Men husk lige, at du IKKE bør sætte din pc direkte i NBG420'eren (i længere
tid) når først du har fået fjernet NAT, da du vil være meget sårbar, med
mindre du har div. FW, anti-dit og -dat kørende på din pc.
Mvh.

Fra : kh

Dato : 27-11-05 11:58

> [...]
> længere tid) når først du har fået fjernet NAT, da du vil være meget
> sårbar, med mindre du har div. FW, anti-dit og -dat kørende på din pc.

OK, tak for hjælpen. Jeg vil kontakte ESS imorgen for at få fjernet NAT.

/kh