[MySQL] Gruppere efter søgestreng?
Fra : John

Dato : 10-10-05 12:59

Jeg har en tabel med følgende indhold:

Microsoft IIS webserver 6.0
Apache httpd 1.3.33
Microsoft IIS webserver 5.0
Lotus Domino httpd
Apache httpd
osv....

Kan jeg lave lidt a'la dette:

SELECT COUNT(id) FROM webservers WHERE software LIKE "%IIS%"
SELECT COUNT(id) FROM webservers WHERE software LIKE "%Apache%"

.... så jeg kan se hvor mange der køre hvilken slags software?

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-10-05 13:17

John wrote:
> [...]
> SELECT COUNT(id) FROM webservers WHERE software LIKE "%Apache%"
>
> ... så jeg kan se hvor mange der køre hvilken slags software?

SELECT COUNT(id), software FROM webservers GROUP BY software

Se http://www.w3schools.com/sql/sql_groupby.asp

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : John

Dato : 10-10-05 13:24

> SELECT COUNT(id), software FROM webservers GROUP BY software

Nej,. det er netop ikke dét jeg er interesseret i, da dette giver en masse
forskellige versioner. Jeg vil have alle der køre Apache, alle der køre IIS
og så er jeg ligeglad med versionsnummeret.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-10-05 14:16

John skrev:

> Microsoft IIS webserver 6.0
> Apache httpd 1.3.33
> Microsoft IIS webserver 5.0
> Lotus Domino httpd
> Apache httpd

Lav et udtryk der isolerer en bestemt del af feltet - fx første ord
- og grupper efter det.

Jeg kender ikke strengfunktionerne i mysql, men jeg går ud fra at
du har left og instr/charindex til rådighed (muligvis under andre
navne).

Hvis mysql understøtter CASE, kan du også lave en inddeling efter
kendte navne:

SELECT CASE
   WHEN feltnavn LIKE '%IIS%' THEN 'IIS'
   WHEN feltnavn LIKE '%Apache%' THEN 'Apache'
   WHEN feltnavn LIKE '%Domino%' THEN 'Domino'
   ELSE 'Ukendt' END
As webserver FROM stat

Den kan du så gruppere på normalt.

--