/ Forside / Teknologi / Udvikling / SQL / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
SQL
#NavnPoint
pmbruun 1704
niller 962
fehaar 730
Interkril.. 701
ellebye 510
pawel 510
rpje 405
pete 350
gibson 320
10  smorch 260
Ang Access database
Fra : T


Dato : 10-10-05 12:31

Hej
Er det ikke muligt at nulstille autonummerering i access, så linierne ikke
får disse numre

1
2
3
115
116
117 osv

men i stedet
1
2
3
4
5
6

/Torben



 
 
N9 (12-10-2005)
Kommentar
Fra : N9


Dato : 12-10-05 20:25

jo, lave ikke kolonnen til at auto genere men check for hvad den højste
numre er og lave + 1




Jens Gyldenkærne Cla~ (13-10-2005)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 13-10-05 10:30

N9 skrev:

> jo, lave ikke kolonnen til at auto genere men check for hvad
> den højste numre er og lave + 1

Det gør autonummer da fint af sig selv. Problemet er hvis man gerne
vil have en fortløbende nummerering af poster - således at der ikke
opstår "huller" i rækken hvis man fx sletter en post.

Jeg vil ikke anbefale at man prøver at fjerne denne slags huller.
Der er en god grund til at et autonummerfelt ikke genbruger numre -
det sikrer nemlig at man ikke får kædet en ny post i en hovedtabel
sammen med gamle poster i tilknyttede tabeller.

Det er ligeledes normalt en dårlig ide at ændre på en primærnøgle -
igen kan man let komme i problemer hvis ændringen gennemføres i
nogle tabeller, mens andre ikke opdateres.

Man kan til enhver tid udskrive et nummer der angiver en posts
placering i en given sortering - enten via en tæller når man
udskriver alle poster, eller via en forespørgsel der beregner
nummeret for en enkelt post. Det giver ikke mening at gemme et
rækkefølgenummer i tabellen - medmindre at nummeret direkte skal
diktere en rækkefølge man ikke kan få frem på anden vis.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Geert Lund (13-10-2005)
Kommentar
Fra : Geert Lund


Dato : 13-10-05 11:41

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er ligeledes normalt en dårlig ide at ændre på en primærnøgle -
> igen kan man let komme i problemer hvis ændringen gennemføres i
> nogle tabeller, mens andre ikke opdateres.

Det er vel så her man bør slynge begreber som "referentiel integritet"
og "caskadevis-sletning" :)

Har man brug for den specifikke fortløbende rækkefølge - vil det nok
være smartest at benytte et integer felt ved siden af
autonummeringsfeltet i stedet.

Har man en tabel hvor mange data er blevet slettet og man gerne vil
bringe orden i rækkefølgen igen - kan dette som "hack" dog gøres ved at
importere alle data i en ny tabel (der dermed starter autonummeringen
forfra uden huller) og slette den gamle for at omdøbe den nye.

Men det kommer vel helt an på formålet med at bringe sekventiel orden i
det autonummererede felt?

--
Med venlig hilsen
Geert Lund

Michael Zedeler (13-10-2005)
Kommentar
Fra : Michael Zedeler


Dato : 13-10-05 15:45

Geert Lund wrote:
> Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
>
>> Det er ligeledes normalt en dårlig ide at ændre på en primærnøgle -
>> igen kan man let komme i problemer hvis ændringen gennemføres i
>> nogle tabeller, mens andre ikke opdateres.
>
>
> Det er vel så her man bør slynge begreber som "referentiel integritet"
> og "caskadevis-sletning" :)

Jeg mener faktisk at Sybase Anywhere understøtter kaskade-updates på
primærnøgler. Det er en underlig funktion.

> Har man en tabel hvor mange data er blevet slettet og man gerne vil
> bringe orden i rækkefølgen igen - kan dette som "hack" dog gøres ved at
> importere alle data i en ny tabel (der dermed starter autonummeringen
> forfra uden huller) og slette den gamle for at omdøbe den nye.

Som hovedregel bør man ikke lave kode, som på nogen måde benytter
reækkefølgen eller værdierne som sådan i et primær (eller
fremmed-)nøgle-felt. Enterprise-versionen af Sybase allokerer f. eks.
disse værdier på en helt beynderlig måde, så der kommer kæmpe huller.

Mvh. Michael.
--
Which is more dangerous? TV guided missiles or TV guided families?
Visit my home page at http://michael.zedeler.dk/
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

T (22-11-2005)
Kommentar
Fra : T


Dato : 22-11-05 11:17

Beklager det forsinkede svar, men vil lige sige tak for hjælpen, til alle.
nu kan jeg se fordelene ved ikke at nulstille en autonummerering

/Torben


"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse
news:spu3f.70672$Fe7.240678@news000.worldonline.dk...
> Geert Lund wrote:
>> Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
>>
>>> Det er ligeledes normalt en dårlig ide at ændre på en primærnøgle -
>>> igen kan man let komme i problemer hvis ændringen gennemføres i
>>> nogle tabeller, mens andre ikke opdateres.
>>
>>
>> Det er vel så her man bør slynge begreber som "referentiel integritet" og
>> "caskadevis-sletning" :)
>
> Jeg mener faktisk at Sybase Anywhere understøtter kaskade-updates på
> primærnøgler. Det er en underlig funktion.
>
>> Har man en tabel hvor mange data er blevet slettet og man gerne vil
>> bringe orden i rækkefølgen igen - kan dette som "hack" dog gøres ved at
>> importere alle data i en ny tabel (der dermed starter autonummeringen
>> forfra uden huller) og slette den gamle for at omdøbe den nye.
>
> Som hovedregel bør man ikke lave kode, som på nogen måde benytter
> reækkefølgen eller værdierne som sådan i et primær (eller
> fremmed-)nøgle-felt. Enterprise-versionen af Sybase allokerer f. eks.
> disse værdier på en helt beynderlig måde, så der kommer kæmpe huller.
>
> Mvh. Michael.
> --
> Which is more dangerous? TV guided missiles or TV guided families?
> Visit my home page at http://michael.zedeler.dk/
> Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste