data fra database i drop down menu
Fra : Laurits Thomsen

Dato : 10-10-05 09:33

Hej
Jeg har lavet en form i html der via en asp side tilføjer nogle
data til en database. Jeg kunne dog godt tænke mig, at indholdet
af en af drop down menuerner kom fra en tabel i databasen (mdb).
Er der nogen der ved hvor jeg finder en god tutorial til dette?

Mvh
Laurits Thosmen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Øystein Svensen

Dato : 10-10-05 10:49

Laurits Thomsen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
(mdb).
> Er der nogen der ved hvor jeg finder en god tutorial til dette?

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>
<%strConn = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};" & "DBQ="
& Server.MapPath("test.mdb")%>
' eller
'<%strConn = "DRIVER={SQL
Server};SERVER=servernavn;DATABASE=databasenavn;UID=brukernavn;PW
D=passord"%>
'eller DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=servernavn;
DATABASE=databasenavn; UID=brukernavn; PWD=passord;

<head>
charset=windows-1252">
<title>Drop Down fra database</title>
</head>

<%set rsRecordset = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rsRecordset.ActiveConnection = strConn
rsRecordset.Source = "SELECT * FROM tbltest ORDER BY test ASC"
rsRecordset.CursorType = 0
rsRecordset.CursorLocation = 2
rsRecordset.LockType = 3
rsRecordset.Open
rsRecordset_numRows = 0%><select size="1" name="TEST">
<% While NOT rsRecordset.EOF %>
<option value="<%=(rsRecordset.Fields.Item("test").Value)%>"
selected><%=(rsRecordset.Fields.Item("test").Value)%></option>
<%
rsRecordset.MoveNext
Wend
SET rsRecordset= nothing%></select>

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 10-10-05 10:57

Hej Øystein
Tusinde tak for den hurtige hjælp!

Mvh
Laurits Thomsen

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 10-10-05 11:34

> <%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>
> <%strConn = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};" & "DBQ="
&gt; & Server.MapPath("test.mdb")%>
> ' eller
> '<%strConn = "DRIVER={SQL
&gt;
Server};SERVER=servernavn;DATABASE=databasenavn;UID=brukernavn;PW
&gt; D=passord"%>
> [...]
> <title>Drop Down fra database</title>
> </head>

> <%set rsRecordset = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
&gt; rsRecordset.ActiveConnection = strConn
&gt; rsRecordset.Source = "SELECT * FROM tbltest ORDER BY test ASC"
&gt; rsRecordset.CursorType = 0
&gt; rsRecordset.CursorLocation = 2
&gt; rsRecordset.LockType = 3
&gt; rsRecordset.Open
&gt; rsRecordset_numRows = 0%><select size="1" name="TEST">
> <% While NOT rsRecordset.EOF %>
> <option value="<%=(rsRecordset.Fields.Item("test").Value)%>"
> selected><%=(rsRecordset.Fields.Item("test").Value)%></option>
> <%
&gt; rsRecordset.MoveNext
&gt; Wend
&gt; SET rsRecordset= nothing%></select>

Hvis man ønsker mere end én menu, skal man så have hele koden for
hver drop down? (fra "<%set rsRecordset ... " til "</select> ")

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 10-10-05 13:02

Hvordan skal jeg tilpasse den, hvis jeg ønsker at bruge to drop down
menuer med forskellige inputtabeller?

Fra : Øystein Svensen

Dato : 10-10-05 13:08

Laurits Thomsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hvordan skal jeg tilpasse den, hvis jeg ønsker at bruge to drop down
> [...]

Ja, du kan benytte så mange du vil, legg bare til inputtabeller etter
behov

mvh Øystein

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 10-10-05 13:17

> Ja, du kan benytte så mange du vil, legg bare til inputtabeller etter
> behov

Gør jeg bare dette i "rsRecordset.Source" linien?

Fra : Øystein Svensen

Dato : 10-10-05 14:47

> Gør jeg bare dette i "rsRecordset.Source" linien?

> - Pædagogiske tutorials på dansk
> - Kom godt i gang med koderne

Der jeg har benyttet "test" endrer du til navnet på den kolonne du ønsker å
vise

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 11-10-05 07:06

> [...]
>
> mvh Øystein
>

> Da jeg ønsker input fra mere end én tabel i min database, skal jeg vel
først definere mere end én tabel jeg ønsker at bruge. Item ("test") definerer
vel bare en kolonne (test) i den aktive tabel. Spørgsmålet er om jeg kan have
mere end én tabel aktiv. Det defineres vel i rsRecordset.Source.

Fra : Øystein Svensen

Dato : 11-10-05 19:35

> [...]
> vel bare en kolonne (test) i den aktive tabel. Spørgsmålet er om jeg kan have
> mere end én tabel aktiv. Det defineres vel i rsRecordset.Source.

Om du har mer enn 1 tabell kan du gjøre således

rsRecordset.Source = "SELECT * FROM table_1, table_2"

det tror jeg skal være tilstrekkelig

mvh Øystein

Fra : Øystein Svensen

Dato : 11-10-05 19:45

Øystein Svensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
Jeg sjekket et tilsvarende "problem" jeg har på en side og der har jeg faktisk
skrevet det hele 2 ganger, dvs 1 gang for hver tabell/dropdown

- Øystein

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 12-10-05 08:36

Hej Øystein
Mange tak for dine svar! Jeg har skrevet det hele to gange nu og det virker som det
skal.

Mvh
Laurits Thomsen