Staklyne !
Fra : Jens Eg

Dato : 09-10-05 18:33

hej undskyld jeg blander mig, men med STAKLYNE, så begynder jeg at være i
nærheden af Houen mv. - og det interesserer mig, ligesom Kratbanke, så hvis
....osv. Tak
Undskyld, jeg blander mig.
mvh
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-05 11:48

Jens Eg wrote:
> [...]
> nærheden af Houen mv. - og det interesserer mig, ligesom Kratbanke, så hvis

Va mener du med STAKLYNE? - er det et sted i DK? i lighed med Stakroge,
Bøvl eller Skaverup?
Ja undskyld jeg blander mig eller ligefrem blamerer mig.

Børge

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 10-10-05 19:01

"børge askholm" skrev i en meddelelse
> [...]

Bøvl eller Skaverup?
Ja undskyld jeg blander mig eller ligefrem blamerer mig.

Nå jamen jeg har også undret mig over HVAD og HVOR det er. Og det gør
jeg stadigvæk. Måske kan jeg slå det op, hvis jeg ved, hvilken kategori
ordbog jeg skal slå op i.

Du må sende lidt flere oplysninger, hvis du gerne vil have nogle
kommentarer.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Keld Vinther

Dato : 10-10-05 19:39

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ordbog jeg skal slå op i.
>
> Du må sende lidt flere oplysninger, hvis du gerne vil have nogle

Hej...

Jeg ved ikke om det har nogen som helst sammenhæng med jeres stednavn, men
jeg flyttede med familien til Sønder Felding (p.nr.7280) i 1965 og boede der
indtil 1972. I daglig tale os lokale knægte imellem (er selv årgang 1956),
var STAKLYNE et "øgenavn" eller en omskrivning for landsbyen STAKROGE.
Jeg har aldrig tidligere set navnet på skrift før nu

Et vildt gæt kan jo være, at man på et tidspunkt måske har gravet klyne
(foruden brunkul) i nærheden af Stakroge og at en eller anden derfor i et
letsindigt øjeblik har fundet på navnet ? - jeg ved det ikke...
Min morfar som var vognmand på Holstebro-egnen , hentede i en periode masser
af enten brunkul eller klyne i Sandet/Stakroge-området. Desværre husker jeg
ikke hvornår det var, men mener det var omkring 1940-1945.

mvh
Keld Vinther.

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-05 19:56

Keld Vinther wrote:

> [...]
> af enten brunkul eller klyne i Sandet/Stakroge-området. Desværre husker jeg
> ikke hvornår det var, men mener det var omkring 1940-1945.

Nådada, nu hjælper det da lidt. Der er altså sammenhæng mellem Staklyne
og Stakroge.
Og den forklaring du giver lyder som en kontamination (sammenblanding)
mellem Stak Klyne og Stakroge, så det lyder ikke usandsynligt. Men jeg
tror ikke det hjælper Ruth meget at slå op i fx Slangordbogen.

) Børge

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-05 20:00

-----

> [...]
> af enten brunkul eller klyne i Sandet/Stakroge-området. Desværre husker jeg
> ikke hvornår det var, men mener det var omkring 1940-1945.

Undskyldst (som det hedder hos Carlt) - jeg troede det var Jens Eg jeg
svarede, og så var det Keld Vinther i stedet. Måske jeg osse kontaminerer.

) Børge

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-10-05 08:01

Keld Vinther skrev:

> [...]
> eller klyne i Sandet/Stakroge-området. Desværre husker jeg ikke
> hvornår det var, men mener det var omkring 1940-1945.

Jeg kan heller ikke regne ud, hvad spørgeren egentlig efterlyser,
men ved kig på diverse gamle og nye kort over området øst for
den tidligere Sandet Station, fremgår det i hvert fald, at der må
være gravet efter en del brændsel under 2. Verdenskrig. Der er
en ejendom ved navn "Klynholt" øst for Sandet, og en ved navn
"Skovbjerg" lige nordøst for denne. Mellem disse ejendomme
går der et langt strøg på tværs, som bærer præg af at der har
været en omfattende gravning i 1940'erne.

Men jeg har aldrig været lige dér selv - jeg er kun en nysgerrig
kortfreak og amatør.
--
'rluf :·)