Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvilken type pensionsordning?
Fra : COZ

Dato : 09-10-05 13:59

Hvis jeg ikke ønsker at betale så meget i topskat, hvilken pensinstype
skal jeg så vælge.

Er det kun kapitalpension som gør min samlede indkomst mindre?

/C

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-10-05 16:58

In article <4349140a$0$49012$14726298@news.sunsite.dk>, COZ wrote:
> Hvis jeg ikke ønsker at betale så meget i topskat, hvilken pensinstype
> skal jeg så vælge.
>
> Er det kun kapitalpension som gør min samlede indkomst mindre?

Nej. Kapitalpension kan IKKE fratrækkes i topskatten. Det er udelukkende
pensioner med løbende udbetalinger (ratepension, eller livrente hvis den skal
være sikret mod ægtefællen i tilfælde af skilsmisse).

Der er en max grænse på ca. 40.000 kr/år for fuld fradragsret.

Fra : Allan

Dato : 09-10-05 22:17

> [...]
>være sikret mod ægtefællen i tilfælde af skilsmisse).
>
>Der er en max grænse på ca. 40.000 kr/år for fuld fradragsret.

Hvis du kun mener kapitalpension, ja så er grænsen de ca. 40.000 kr.
årligt.

Indskydes der mere end de ca. 40.000 kr. årligt, bliver resten
beskattet som B-indkomst.

Der kan dog søges om omgørelse, så du kan få pengene udbetalt fra
pensionskassen igen og slipper for beskatningen.

Vedr. ratepension og pension med løbende udbetaling er der ingen øvre
grænse.

Du kan vælge at lave en aftale om at du over de næste 10 år vil
indbetale ex. 50.000 pr. år

Dette er fuldt fradragsberettiget hvert år

Dog er der det problem at stopper du efter ex. 5 år skal de nu
indbetalte 250.000 kr. deles op på 10 år

Dvs. 25.000 pr. år

Har du ikke andre pensioner af denne type kan du benytte reglerne om
opfyldningsfradraget.

Der vil så ske genbeskatning af de overskydende beløb på 6 % pr. år.

Altså vil der for det første år sker en genbeskatning af 5 år x 6 % =
30 % af ca. 10.000 og 25 % af andet osv.

Man kan også vælge at indbetale ex. 500.000 som et engangsindskud.

Dette kan/skal så fratrækkes med 50.000 kr. pr. år de næste 10 år.

Der er intet problem ved at have flere ordninger kørende løbende og
derved kunne opnå fradrag på ex. 150.000 kr. pr. år

Men ønsker man at slippe for alt bøvlet kan man bare indskyde via sin
arbejdsgiver. Der er ingen 10 års regler og beløbet kan varierer fra
år til år.

Er man selvstændig (personlig eller I/S), er der lige kommet nye
regler hvor man kan indskyde et beløb af årets overskud. Jeg mener det
er op til 30 %, men kan ikke sikker. på % grænsen.

Mvh

Allan