Linux kan - Windows kan ikke...
Fra : Joen Andresen

Dato : 08-10-05 21:13

Hej
Jeg har et underligt problem.
Jeg har investeret i et VIA EPIA ML6000EA bundkort (C3 processor).

Oprindeligt ville jeg lave en Win2003 server der skulle stå og agere
filserver.
Problemet er så, at når installationen af 2003 server er færdig og pc'en
genstartes, så kan OS ikke findes og jeg får meddelelsen
"Disc Boot Failure. Insert systemdisk and press Enter".
Jeg har prøvet at reparere installationen med fixmbr og fixboot men det
gør absolut ingen forskel.

Jeg har prøvet at installere på to forskellige hd - den ene helt ny.
Jeg har prøvet med to forskellige ide kabler
Jeg har prøvet med hd tilsluttet begge ide slots (et af gangen)
Jeg har prøvet Win2003 server, WinXP, MS DOS 6.22 (det sidste på en 100
MB partition)
Jeg har prøvet div. indstillinger i BIOS
Når jeg sætter disken i en anden stationær pc, indeholder den intet -
kun en tom partition.

Intet hjælper - der kan IKKE startes op fra hd. Ingen problemer i at
starte op fra USB floppy og USB cd.

Så prøver jeg - som et sidste desperat forsøg - at smide en gammel
Redhat 9 på disken - og det kører tilsyneladende. Har indtil videre
genstartet 3 gange uden bøvl.

Men: jeg vil helst køre Windows - her er jeg mere "hjemme" - har ikke
tidligere pillet ved Samba etc.

Er der nogle gode ideer til, hvad der går galt med min Windows
installation?
Og hvordan jeg får det til at virke?
Har andre haft samme bøvl med Via Epia?

Jeg håber på nogle hints - jeg er ved at blive godt gråhåret...

M.v.h.
Joen

Fra : MadHatter

Dato : 08-10-05 21:22

On 08 Oct 2005 20:12:33 GMT, Joen Andresen
<jokian[REMOVE]@hotmail.com> wrote:

> [...]

>kun en tom partition.
>
>Intet hjælper - der kan IKKE startes op fra hd. Ingen problemer i at

Hvis disken kun indeholder en tom partition er det ikke så underligt
den ikke starter op

>Så prøver jeg - som et sidste desperat forsøg - at smide en gammel
>Redhat 9 på disken - og det kører tilsyneladende. Har indtil videre
>genstartet 3 gange uden bøvl.

En gammel redhat - dvs allerede installeret på disken ??

Lyder som et alvorligt problem i IDE / SATA controlleren -
Installations programmet tror den skriver til disk, men i
virkeligheden sker der intet.

Mon ikke du skal have et nyt bundkort ?!

Fra : Carsten Larsen

Dato : 08-10-05 22:02

er der nogle specielle drivere til ide kontrolleren, som du måske har glemt
at installere?

mvh Carsten

Fra : Kim Arvidsson

Dato : 09-10-05 23:39

For mig lydder virker det mere som om at der menes at Redhat 9 er en gamel
Linux Dist. Der ikke i forvejen er på disken. Iøvrigt er linux ikke ret gald
for at man pluseligt endre på disk opsætnigen.
Du kunne evt også montere disken i en anden masine og instalere dos 6.22
igen og komme den over i din server igen og se om DOS så kan boote ellers
ville jeg nok også overveje et andet bundkort