Her stinker af kattelort
Fra : Melanie

Dato : 07-10-05 23:05

Hej Ng

Vi har tre dejlige hunkatte der alle ser steraliseret. 2 killinger på ca. 5
md. og en på ca. 3 år. Lige pt. er økonomien lidt stram og bruger derfor
kattegrus fra Netto og tømmer bakken for lorte dagligt, men tømmer kun det
hele hver weekend eller evt. før hvis det trænger. Når vi tømmer bakken helt
renses denne med rodalon og spules ren. Problemet er at her virkelig stinker
af lort, for kattene går på bakken ofte og det stinker virkelig meget. Folk
der har katte selv der kommer herhjem syntes det er slemt. Hvad kan vi dog
gøre. Vi fodre med killing tørkost fra Coop da vi tror det er den der er
bedst i forhold til pris da vi ikke har penge til Hills eller sådan noget
pt. Hvad er det dog der for deres lorte til at stinke så meget at det kan
lugtes i hele huset (som er ret stort) og hvad kan vi gøre ved det? Håber
virkelig nogen kan hjælpe?

Mvh Melanie

Fra : Denise

Dato : 07-10-05 23:55

Melanie wrote:
> [...]
> pt. Hvad er det dog der for deres lorte til at stinke så meget at det
> kan lugtes i hele huset (som er ret stort) og hvad kan vi gøre ved

Hej Melanie
Det er nok både det billige grus og det billige mad der giver problemer.
For det første hvis du køber noget ordentligt klumpende grus, Extreme
Classis eller tilsvarende, hvor du kun skal tømme klumperne fra, holder det
jo rigtigt længe, og så tror jeg ikke på det vil blive dyrere i
ængden -har du prøvet - og husk endelig det skal være en høj bakke der skal
fyldes helt op, så de ikke kan grave til bunden.
Dernæst, hvis du køber noget killinge tørkost i enten IAMS, Hills, RC og de
bedre mærker fra dyrehandleren, så for det første spiser kattene mindre og
for det andet kommer der mindre ud i den anden ende. Og ikke nok med det,
lortene vil blive faste og ikke lugte. Ved at der er mere lødigt indhold i
disse mærker, spiser kattene samtidig mindre af det og derved er det ikke
sikkert det er dyrere end det du bruger nu. Og i øvrigt er det måske også
sundere så du får nogle sunde katte, det er jo også vigtigt. Afføringen hos
katte skal være fast og ikke tynd og lugte.
Måske du kunne overveje at skære ned på nogle andre udgifter indtil du får
kørt kattene ind på noget andet sand og foder. Kan kun anbefale dig at prøve
det.

--
Hilsen Denise

Fra : fam. Ager

Dato : 08-10-05 09:00

"Melanie" <melanie@din_slet_ven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lugtes i hele huset (som er ret stort) og hvad kan vi gøre ved det? Håber

send mig lige en mail melanie, jeg kan ikke sende til dig..

mvh. marie

Fra : Melanie

Dato : 08-10-05 14:22

> send mig lige en mail melanie, jeg kan ikke sende til dig..
>
> mvh. marie

Hej Marie

Jeg kan heller ikke sende til dig. Send en mail til mig på
"mitnavn"@dinven.dk
Indsæt selv mit navn i stedet for *S*
Mvh Melanie

Fra : Jacob Petersen

Dato : 08-10-05 09:43

> [...]
> lugtes i hele huset (som er ret stort) og hvad kan vi gøre ved det? Håber

Hej.
Prøv med noget andet kattegrus. Jeg synes det billige klumpende grus fra de
forskellige daglivarebutikker altid giver lugtgener. Jeg bruger selv moler
(til 12-14kr. posen), som tager lugten rigtigt godt, det er dog ikke
klumpende. Jeg har også prøvet træpiller (eller hvad nu de hedder), som også
fjernede lugten effektivt, jeg synes dog det sviner for meget.

Mvh Jacob

Fra : Søren LH

Dato : 08-10-05 10:04

"Jacob Petersen" <SuNk@goatstorm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klumpende. Jeg har også prøvet træpiller (eller hvad nu de hedder), som
> også fjernede lugten effektivt, jeg synes dog det sviner for meget.

Jeg har heller ikke konstateret ulemper ved det allerbilligste ikke
klumpende kattegrus (moler). Man kan jo skifte lidt oftere, en gang om ugen
eller to, så tror jeg det er det billigste.

Mvh
Søren

Fra : myggen

Dato : 08-10-05 11:10

> [...]
> lugtes i hele huset (som er ret stort) og hvad kan vi gøre ved det? Håber

der er faktisk flere tests der viser, at det foder du kalder det dyre, rent
faktisk er billigere pr. dag, da katten ikke skal have så meget af det, for
at få opfyldt dens behov. Så selvom det måske virker lidt voldsomt at give
169 for 2 kg (det giver vi for vores RC indoor) så holder det faktisk
utroligt længe, da vores kat (1 år gammel og 6 kg - ikke overvægtig) skal
have 80-90 g. Det er billigere for os at købe det, end whiskas, pussy, topsy
og hvad de ellers hedder de billige i supermarkederne. Og så harvores kat
det bedre, der er ikke så stor risiko for urinvejssygdomme og fordi vi
fodrer med indoor der er beregnet til indørskatte, er hans afføring meget
lidt lugtende. Vores dyrehandel holdt ferie på et tidspunkt og vi var derfor
nødt til at bruge noget andet - og billigere - kattegrus et par dage, og
selvom vi brugte det netto har, havde vi ikke nogen problemer med lugt. Ikke
så grelt som det virker til du har.. Vi foretrækker dog vores sædvanelige
kattegrus (ever clean) da både vores kat, vi og vores økonomi synes om det.
mener vi giver 99 kr for 10 kg og det holder ret lang tid. Vi købte 10 kg i
starten af august og det holdt indtil sidste fredag (d. 30.). Og vi fjerner
sådan set kun klumperne hver dag, og efterfylder hvis det trænger, og ellers
så skifter vi det hele en gang imellem når vi synes det trænger.

Selvom det foder du kalder det dyre virker som en stor udskrivning skal du
prøve at regne på hvor stor en mængde kattene skal have hvis du bruger det,
sammenlignet med hvad de skal have hvis du fodrer med supermarkedsfoder.
Tænk og test havde en gang en side hvor de havde testet forskelligt forder.
Der kunne man se den daglige pris, hvor godt de levede op til kattens behov
ernæringsmæssigt, samt hvor meget katten skulle have at spise ifølge
emballagen og ifølge deres test af det. Og derudfra kunne vi i hvert fald
se, at det ikke var sport billigt at fodre med det billige..

Så overvej det, og regn lidt på det. For det kan altså gøre en ret stor
forskel med hensyn til lugtgener

Held og lykke med det

Trine

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-10-05 12:06

In article <43479aef$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, myggen
<trine@pixiemachine.com> wrote:

> der er faktisk flere tests der viser, at det foder du kalder det dyre, rent
> faktisk er billigere pr. dag, da katten ikke skal have så meget af det, for
> at få opfyldt dens behov.

Det passer nemlig
En af de måder man kan se, om det foder man bruger er lødigt, er netop
hvor meget der kommer ud i den anden ende
Jo bedre foder, jo bedre optages det i kattens krop og jo mindre kommer
ud igen.
Dog med undtagelse af, hvis man køber slankefoder, for det er netop
tilsat ekstra fibre, der skal fylde i maven, men ikke optages

Nogen typer foder er vist berygtet for, at kattens afføring stinker,
men jeg husker selvfølgelig ikke hvilke.

Dårligt grus øger som andre også skriver lugtgener, både fra urin og
afføring.

Endelig - hvis man skal søge efter en anden forklaring - kunne det
måske være en ubalance i kattens tarmflora?
NB, jeg gætter bare her - men hvis foder- og grusskift ikke virker,
kunne jeg godt finde på at prøve en kur med Zoolac - en pasta med 4-5
slags levende mælkebakterier. De fleste katte elsker det og man kan
købe det hos dyrlægen og apoteket. Virker det ikke, er det helt
harmløst. Dog er det halvdyrt

--
Knus fra Ann R

Fra : Melanie

Dato : 08-10-05 14:30

Tak for alle jeres svar. Tænkte nok det var de svar jeg ville få *S* Vi må
jo så prøve at lave om på de vaner vi har nu. *S*

Mvh Melanie