Kinesiske/japanske tegn i MSSQL2000
Fra : Chris

Dato : 07-10-05 19:50

Hej

Jeg har behov for at gemme bla. kinesiske og japanske tegn i min
MSSQL2000 database. Selvom jeg har felttype af nvarchar, ntext (unicode)
typen kan jeg dog ikke gemme disse (det går f.eks. ok med russike tegn).
Er der nogen som har erfaring hermed - kan man f.eks. definere på
tabelniveau at en given tabel skal kunne understøtte kinesiske/japanske
tegn??

Tak for alle svar!

/Chris

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-10-05 21:09

Chris skrev:

> Jeg har behov for at gemme bla. kinesiske og japanske tegn i
> min MSSQL2000 database. Selvom jeg har felttype af nvarchar,
> ntext (unicode) typen kan jeg dog ikke gemme disse

Hvordan (hvorfra) gemmer du data?

Husk at du skal bruge N'unicodestreng' og ikke bare 'unicodestreng'
(uden N opfattes strengen så vidt jeg ved bare som en varchar).

Jeg har dog ingen konkret erfaring med kinesisk og japansk i MSSQL.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Chris

Dato : 07-10-05 23:20

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvordan (hvorfra) gemmer du data?

Jeg gemmer fra en alm. asp side med insert sql statement

> Husk at du skal bruge N'unicodestreng' og ikke bare 'unicodestreng'
> (uden N opfattes strengen så vidt jeg ved bare som en varchar).

Jeg er ikke helt med på hvad du mener her? Mine feltyper i tabellen er
Nvarchar og Ntext ...

/Chris

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-10-05 23:05

Chris skrev:

> Jeg gemmer fra en alm. asp side med insert sql statement

Hvilket tegnsæt bruger du på siden?

> Jeg er ikke helt med på hvad du mener her?

INSERT INTO tabel (tekstfelt) VALUES (N'unicodetekst')

- hvis ikke du har N'et med, så prøv at indsætte det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Chris

Dato : 08-10-05 08:48

Jeg har prøvet at indsætte kinesiske og japanske tegn direkte ned i
tabellen i Enterprise Manager, men SQL2000 kan simpelthen ikke vise det
direkte i tabellen - der kommer blot en firkant hvor tegnet skulle være.
Når jeg gør det samme med f.eks. et russisk tegn vises det ok. Så må det
vil være en eller anden indstilling på tabelniveau?

/Chris