Hjemmenetværk, hvordan gør man det?
Fra : Larsen Holstebro

Dato : 07-10-05 15:42

Hejsa

Jeg er nybegynder på dette her områder.

Har medarbejderbredbånd ved TDC, det er installeret og virker fin.
Men nu vil jeg laver netværk så børnene kan kommer på nettet
Har en pc i stueren + 1 til hver af børnene * 4 altså 5 pc i alt.
Der er et stik i hver rum, som passe med det stik som jeg bruger nu til
den
pc i stueren, så den kan komme på nettet.

Hvad skal jeg bruge så alle pc kan kommer på nettet én gang ?

Skal helst skæres ud i pap, for jeg ved ikke nåde om netværk.

mvh

Niels-Henrik

Fra : Jensen

Dato : 07-10-05 16:45

Hej
Du skal bruge en router, og en switch. Er ofte kombineret i samme boks. De
er ikke så dyre.
Så tager du kablet fra dit modem og sætter til WAN porten på routeren, og
derefter forbindes de 5 PC´er til routeren via alm Rj45 patch kabler.
Dvs. du skal have en Router/switch med mindst 6 porte (incl. WAN-porten).
Dette er hvad der kræves fysisk for at få lavet lokalnetværk. Så bliver der
noget konfiguration af routeren samt de enkelte PC´er, men det må du tage
til den tid.
En anden mulighed er et køre trådløst, så du slipper for kablerne ud til
hver enkelt PC. I så fald skal du have en trådløs router, samt 5 trådløse
netkort (hvis det da ikke er indbygget i PCerne). Og så skal du HUSKE at få
en til at sørge for at det er ordentligt sikret mod angreb udefra.
Spørg endelig igen, hvis der er noget.

Jesper

Fra : Larsen Holstebro

Dato : 08-10-05 09:07

"Jensen" <anojbj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hejsa

> Du skal bruge en router, og en switch. Er ofte kombineret i samme boks.
De
> er ikke så dyre.

Hvad med denne her router ZyXEL Prestige 334, er den nem at bruge for en
nybegynder ?
Her er et link til der hvor jeg har set den
http://www.itbutikken.dk/i/66439/1.htm
Jeg ved godt at jeg skal have en switch for at alle pc kan kommer på
nettet.

> [...]
> netkort (hvis det da ikke er indbygget i PCerne). Og så skal du HUSKE at
> få en til at sørge for at det er ordentligt sikret mod angreb udefra.

Der er vægdåse i alle rum og den anden er ende af disse kabler er samlet i
et skab, og der er mit modem også nu.

> Spørg endelig igen, hvis der er noget.

Det gør jeg så nu

Niels-Henrik

Fra : Peter Rongsted

Dato : 08-10-05 11:39

On Sat, 8 Oct 2005 10:07:22 +0200, "Larsen Holstebro"
<newsSKALVÆK@jyde.dk> wrote:

> [...]
>http://www.itbutikken.dk/i/66439/1.htm
>Jeg ved godt at jeg skal have en switch for at alle pc kan kommer på

Ja det er en mulighed. Du kan evt også bruge en Linksys BEFSR81. Den
har en 8-ports switch indbygget.
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18497

Peter

Fra : Jensen

Dato : 08-10-05 13:11

Jeg har ingen erfaringer med ZyXEL. Har kun været i berøring med Linksys og
DLink, og da vil jeg da til enhver tid foretrække Linksys.

Når nu du ved at du skal have 5 PC´er tilkoblet, så ville jeg dog se om ikke
jeg kunne finde en boks med 5 eller flere LAN porte. F.eks. den Linksys som
Peter foreslår med 8 porte.

Fra : Larsen Holstebro

Dato : 08-10-05 14:17

> [...]
>
> Når nu du ved at du skal have 5 PC´er tilkoblet,
> så ville jeg dog se om ikke jeg kunne finde en
> boks med 5 eller flere LAN porte. F.eks. den

Den vil jeg kikke på, kan godt se at det er
lettere med denne router med 8 porte.
Jeg vende tilbage igen.

mvh

Niels-Henrik

Fra : MRN

Dato : 08-10-05 17:42

> Der er vægdåse i alle rum og den anden er ende af disse kabler er samlet i
> et skab, og der er mit modem også nu.

Så er det jo nemt. Så sætter du også bare routeren og en evt. switch der...

Mvh MRN