Bedste micro atx pc (case+budnkort)
Fra : Jorgen [DK/2400]

Dato : 07-10-05 15:47

Hej,

Jeg skal bygge en AMD 64+ (venice kerne), har kigget lidt omkring idag efter
enten en barebone elller et cool Micro ATX kabinet.

Shuttle er stort set de eneste der laver socket 939 barebones (bl.a. ST20G
er interessant), dog tvivler jeg på, at jeg kan have mit passivt kølede
Radeon 9600 siddende i.. Endelig bliver det en dyr fornøjelse på omkring
2.700 bare for barebonen...

Så fandt jeg et spændende MSI mAtx bundkort - MSI RS482M4-ILD, som har Ati
Express 200 samt DVI udgang.. Lyder umiddelbart knaldgodt...

Tilbage er så kabinettet... Det åbenlyse valg er selvfølgelig Antec Aria -
men den har snart et par år på bagen.......

Nu til spørgsmålet ! ..

1) Hvilke andre gode mATX kabinetter - ala barebone/HTPC er derude til ca.
1000 kr. ?

2) Hvilke andre mATX bundkort til ca. 6-700 er der derude - som er socket
939 og har mange features ?

På forhånd Tak,
Jørgen

Fra : JK

Dato : 07-10-05 18:17

On Fri, 7 Oct 2005 16:47:21 +0200, "Jorgen [DK/2400]"
<nyhedsgruppe_vaek@gmail.dot.com> wrote:

> [...]
>er interessant), dog tvivler jeg på, at jeg kan have mit passivt kølede
>Radeon 9600 siddende i.. Endelig bliver det en dyr fornøjelse på omkring

er det agp eller pci express ?

Kender ikke nogle s939 mAtx for agp.

>Så fandt jeg et spændende MSI mAtx bundkort - MSI RS482M4-ILD, som har Ati
>Express 200 samt DVI udgang.. Lyder umiddelbart knaldgodt...

Det er også rigtig godt. Jeg bruger sådan et. Det kan imidlertid ikke
overclocke. Chipset er hurtigt ! der er et ældre review på
www.ocworkbench.com

Det er det foretrukne bundkort til en HTPC p.t.

Nvidia er jo lige kommet med chipset 6100 og 6150 med integreret vga
på NF4 platformen, s939. Noget vi har savnet siden Nforce2 igp.

Anandtech har sammenlignet 6100 med Ati's. Der er ikke ret stor
forskel. Noget der er vigtigt med onboard grafik er, at man udnytter
dual ram band med 2 ram moduler. Ellers duer onboard grafik ikke.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2553

http://www.biostar.com.tw/products/mainboard/board.php?name=GeForce%206100-M9

Zitech får det vel, så snart det arriverer.

Der er også et albatron mb med 6150 chipset, der lyder spændende og er
værd at vente på m. henblik på en HTPC for HDTV. Det venter jeg på.

http://www.albatron.com.tw/english/it/mb/specification.asp?pro_id=207

>Tilbage er så kabinettet... Det åbenlyse valg er selvfølgelig Antec Aria -
>men den har snart et par år på bagen.......

Der er et problem med Aria og cpu-køleren. PSU'en optager plads lige i
det område, så det skal være en meget lav køler.
Læs et review af Antec Aria.

>Nu til spørgsmålet ! ..
>
>1) Hvilke andre gode mATX kabinetter - ala barebone/HTPC er derude til ca.
>1000 kr. ?

Jeg bruger Antec Minuet Soho black. Jeg har bygget mange (4) computere
med det kabinet. det trækker med det 250 Watt Psu, alt fra Winchester
3500+, P4 2.66 til 2.0 GHz socketA og Duron 1600.
Kabinettet har en vældig ventilation, og kombinerer man med en
dvd-brænder er 1 optisk drev nok.

Det lidt større Antec Ouverture er rædsomt. Det har PSU'en, men det er
ugly. Jeg returnerede det igen.

>2) Hvilke andre mATX bundkort til ca. 6-700 er der derude - som er socket
>939 og har mange features ?

Der er mange socket 754, men jeg mener, at man skal vente på omtalte 2
for s939, og der kommer mange flere.

mvh

John

Fra : Jorgen [DK/2400]

Dato : 09-10-05 16:32

> er det agp eller pci express ?
>
> Kender ikke nogle s939 mAtx for agp.

God pointe, som lige gik op for mig idag.. Jeg tog det som givet, at der var
AGP porte på mATX kortene.. men nej, desværre ! det betyder at jeg sikkert
også skal investere i et ordentligt pci-express kort ! jeg kan ikke lige
overskue at skulle sætte mig ind i hvilket er det bedste omkring de 600 kr..

har læst et par steder at f.eks ATI xpress200 på MSI RS482M4-ILD sagtens kan
trække de nyeste spil i en 800x600 opløsning. så måske er et yderligere gfx
kort ikke nødvendigt til mit formål.. det åbner også muligheden for mindre
kabinetter, ala Minuet som du selv nævner.

> [...]
> forskel. Noget der er vigtigt med onboard grafik er, at man udnytter
> dual ram band med 2 ram moduler. Ellers duer onboard grafik ikke.

Interessant..

> [...]
> 3500+, P4 2.66 til 2.0 GHz socketA og Duron 1600.
> Kabinettet har en vældig ventilation, og kombinerer man med en

hvis man endelig tør gå efter et mindre kabinet, hvor der kræves lowprofile
pci kort, så er der en del flere muligheder.. Minuet er fint, men mangler
lige det sidste "blær finnish" - f.eks. er drev låger etc synlige, hvilket
er lidt irriterende.

> Det lidt større Antec Ouverture er rædsomt. Det har PSU'en, men det er
> ugly. Jeg returnerede det igen.

> Der er mange socket 754, men jeg mener, at man skal vente på omtalte 2
> for s939, og der kommer mange flere.

ja, ærgeligt, at der ikke er flere som har fået øjnene op for mulighederne i
de gode (?) HTPC fordele ved AMD 64, specielt strømforbrug og varmeudvikling

tak for et godt "indlæg" !