TDC bolignet og DHCP
Fra : runeld@gmail.com

Dato : 07-10-05 05:58

Nogen der har haft problemer med subj.? Jeg har nu været igennem tre
routere, der alle har problemer med at få tildelt DHCP adresse fra
bolignet, forstået på den måde at når DHCP leasen skal fornyes får
jeg en masse retry fejl fra min router, a la:

2|DHCPC :Discovery OK
3|DHCPC :Retry
4|DHCPC :Discovery
5|DHCPC :Retry
6|DHCPC :Retry
7|DHCPC :Retry
8|DHCPC :Retry
9|DHCPC :Retry
10|DHCPC :Retry
11|DHCPC :Retry
12|DHCPC :Discovery error

(fra routerens log)

Andre der har haft samme problem? Og evt. har fundet en måde at løse
det på?

Mvh,
Rune

Fra : Hans

Dato : 07-10-05 08:55

runeld@gmail.com wrote:
> [...]
> 12|DHCPC :Discovery error
>
> (fra routerens log)
>
> Andre der har haft samme problem? Og evt. har fundet en måde at løse

Hvis det er 3 routere af samme fabrikat kan det tyde på fejl i dhcp-klienten
og en anden firmware kan være løsningen, men hvis det er 3 forskellige
routere er det nok TDC du skal have fat i, og høre dem hvorfor deres
dhcp-server ikke vil samarbejde.

Hans

Fra : runeld@gmail.com

Dato : 07-10-05 19:22

3 forskellige mærker af routere. TDC's svar var - vi supporter kun
routere vi selv sælger. De sælger i øvrigt kun netgear routere og en
af de afprøvede routere var en netgear, men ikke desto mindre...

Mvh,
Rune

Fra : Hans

Dato : 07-10-05 21:28

runeld@gmail.com wrote:
> 3 forskellige mærker af routere. TDC's svar var - vi supporter kun
> routere vi selv sælger. De sælger i øvrigt kun netgear routere og en
> af de afprøvede routere var en netgear, men ikke desto mindre...

Hvilke har du prøvet med?

Hans

Fra : runeld@gmail.com

Dato : 08-10-05 10:02

Jeg kan ikke huske model-numrene, men en netgear, en longshine og en
d-link :)

Fra : Hans

Dato : 08-10-05 12:10

runeld@gmail.com wrote:
> Jeg kan ikke huske model-numrene, men en netgear, en longshine og en
> d-link :)

Jeg ville prøve med denne model fra Linksys:

Hans

Fra : MadHatter

Dato : 08-10-05 13:10

On 8 Oct 2005 02:02:07 -0700, runeld@gmail.com wrote:

>Jeg kan ikke huske model-numrene, men en netgear, en longshine og en
>d-link :)

Der er næppe fejl i tre forskellige routere...

Fejl i TDC DHCP-server er vel også udelukket - I så fald ville TDC
blive tæppebombet med klager fra vrede brugere...

Altså er det enten forbindelsen mellem TDC og dig der driller eller et
opsætningsproblem i dit lokal net....

Har du prøvet at køre uden router ? Gør det en kort periode og test
forbindelsen til DHCP-serveren og StandardGateway med TRACERT og PING
(med forskellige bufferstørrelser). Oplever du pakketab er der
problemer med kabler / hardware mellem dig og TDC. Så er det bare at
klage...

Alternativt er der et problem i dit lokale netværk - Er du 100% sikker
på du har kablet korrekt ?

Du må meget gerne komme med en detaljeret beskrivelse af dit lokalnet,
og meget gerne inklusiv en udskrift fra IPCONFIG /ALL afviklet på et
par af dine maskiner...

Fra : runeld@gmail.com

Dato : 08-10-05 12:56

Af nogen speciel årsag? Altså, er der en speciel grund til at den
skulle virke når de andre routere ikke gør? Jeg mener, jeg har
allerede været igennem tre routere og nu brugt 300 kr på porto (frem
og tilbage).

Fra : Hans

Dato : 08-10-05 13:08

runeld@gmail.com wrote:
> [...]
> skulle virke når de andre routere ikke gør? Jeg mener, jeg har
> allerede været igennem tre routere og nu brugt 300 kr på porto (frem

Jeg har kun haft gode erfaringer med netop denne model, i modsætning til de
fabrikater du allerede har prøvet.

Hans

Fra : runeld@gmail.com

Dato : 08-10-05 14:03

Det er en bolignet forbindelse, hvilket så vidt jeg ved indebærer at
der er en lokal server der er fælles for hele ejendommen og som
snakker med TDC's servere. Jeg mistænker at der måske er en
opsætningsfejl på den, men jeg må tilstå at mistanken ikke er
begrundet i andet end de kvaler jeg har haft indtil videre.

Jeg har prøvet at have en computer tilsluttet direkte uden brug af
router, og der har jeg ikke konstateret nogle fejl (den var på det
meste af en dag), men i den forbindelse skal også siges at der til
tider kan gå op til tre dage uden fejlen indtræder, ligesom fejlen i
perioder er der på timebasis. Fejlen kan "afhjælpes" ved at resette
routeren (det har været tilfældet med alle tre), men i de perioder
hvor fejlen opstår på timebasis kan det godt være ganske
frustrerende.

Jeg er sikker på at jeg har kablet korrekt og problemet består uanset
om der er en eller flere computere tilsluttet routeren. Netværket
består, meget enkelt, af routeren (i øjeblikket netgear rp614v3), der
er tilsluttet bolignet og så tre computere - 2 bærbare og en
stationær - tilsluttet routeren, vha. ganske almindelige netkabler med
længder fra 1m til 10m.

ipconfig /all fra min bærbare:

-------------

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/1000 MT Mobile
Connection
Physical Address. . . . . . . . . : 00-0A-E4-2E-62-55
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.10
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 194.239.134.83
193.162.153.164
Lease Obtained. . . . . . . . . . : 7. oktober 2005 15:01:25
Lease Expires . . . . . . . . . . : 19. januar 2038 05:14:07

-------

Fra den stationære:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139/810x Family
Fast Ethernet NIC
Physical Address. . . . . . . . . : 00-40-CA-6C-A4-ED
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.11
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 194.239.134.83
193.162.153.164
Lease Obtained. . . . . . . . . . : 8. oktober 2005 13:57:36
Lease Expires . . . . . . . . . . : 19. januar 2038 05:14:07

Fra : MadHatter

Dato : 08-10-05 16:00

On 8 Oct 2005 06:03:16 -0700, runeld@gmail.com wrote:

> [...]
>er tilsluttet bolignet og så tre computere - 2 bærbare og en
>stationær - tilsluttet routeren, vha. ganske almindelige netkabler med

De ser nydelige ud - forudsat at din bredbåndsrouter sidder på
adressen 10.0.0.1

Hvad fortæller routeren's status-side om WAN-siden ?

Anyway: Jeg kender intet til TDC's bolignet. Men der sidder sikkert en
lokal router / switch med en lokal DHCP-server.

Kan det tænkes at der er så mange maskiner på ejendommens netværk at
DHCP-serveren indimellem 'løber tør' for IP-adresser ?

I så vil det hjælpe noget hvis du sikrer at routeren er 'Alway on' og
ikke står til 'Connect on demand' - eller hvad det nu hedder i din
router..

Fra : runeld@gmail.com

Dato : 09-10-05 09:19

Routerens status - tænker du på ip konfiguration eller eventuelle
collisions osv? Der fremgår ingen collisions af routerens status. Jeg
tror ikke dhcp serveren løber tør for ip adresser, men jeg kan selvf.
ikke være sikker, men alt andet lige, så står routeren ikke til
connect on demand.

Hvis jeg slår routerens dhcp server fra og blot bruger den som switch,
så får jeg fint ip-nummer fra den "næste" dhcp server og i den
forbindelse har jeg ikke oplevet problemet.

Mvh,
Rune

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-10-05 10:40

runeld@gmail.com wrote:

> [...]
>så får jeg fint ip-nummer fra den "næste" dhcp server og i den
>forbindelse har jeg ikke oplevet problemet.

Den her sag er svær at gennemskue - Gad vide om der i det hele taget er
et problem. Driller internetforbindelsen, eller er det kun log'en der
generer dig ?

<mlr>

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 09-10-05 09:25

On 6 Oct 2005 21:57:43 -0700, runeld@gmail.com wrote:

>2|DHCPC :Discovery OK
>3|DHCPC :Retry
>4|DHCPC :Discovery
>5|DHCPC :Retry
>6|DHCPC :Retry
>7|DHCPC :Retry
>8|DHCPC :Retry
>9|DHCPC :Retry
>10|DHCPC :Retry
>11|DHCPC :Retry
>12|DHCPC :Discovery error
>
>(fra routerens log)

Denne log er ganske udetaljeret.
Hvis det var mig der oplevede dette problem, ville jeg sætte en
maskine på routerens WAN-side og sniffe de DHCP-pakker der udveksles
mellem din router og TDCs server.

/Jarlskov

Fra : runeld@gmail.com

Dato : 09-10-05 18:03

Internetforbindelsen driller - hvergang problemet opstår skal routeren
genstartes, og når det er hver time kan det være ganske frustrerende
:)

Fra : runeld@gmail.com

Dato : 13-10-05 14:09

Hvad ville der i teorien ske hvis tiden på dhcp serveren var en time
bagud og dhcp lease (mellem min wan-router og internet forbindelsen)
var på en time?

- Rune

Fra : Hans

Dato : 13-10-05 15:25

runeld@gmail.com wrote:
> Hvad ville der i teorien ske hvis tiden på dhcp serveren var en time
> bagud og dhcp lease (mellem min wan-router og internet forbindelsen)
> var på en time?

Ingenting. En lease varer x antal sekunder, uanset tidspunktet på døgnet.

Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-10-05 15:41

runeld@gmail.com wrote:

>Hvad ville der i teorien ske hvis tiden på dhcp serveren var en time
>bagud og dhcp lease (mellem min wan-router og internet forbindelsen)
>var på en time?

Ingenting !!

Hvis du læser RFC 1541 som fastlægger DHCP-protokollen vil du opdage at
leasetime opgives som et antal sekunder og ikke en absolut
tidsangivelse.

Så en eventuel tidsforskel mellem server og klient får ingen betydning.

http://mirrors.dotsrc.org/rfc/rfc1541.txt

<mlr>