Hvordan læses data på gl win95 harddisk?
Fra :

Dato : 06-10-05 21:30

Lille harddisk hevet ud af pensioneret pc. FAT formatteret i win95. Jeg
vil
gerne have adgang til data fra montering af harddisken i en XP-styret pc.

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 06-10-05 21:34

"JØ" <jenf@person(slet).dk> skrev i en meddelelse
> Lille harddisk hevet ud af pensioneret pc. FAT formatteret i win95. Jeg
> vil
> gerne have adgang til data fra montering af harddisken i en XP-styret pc.
> JØ

WinXP skulle ikke ha' problemer med at læse en FAT disk

Derimod kan opsætning i BIOS drille lidt, da FAT har en max. str.
på 2048MB

Mvh.
Brian S Jensen

Fra :

Dato : 06-10-05 21:38

Kan læse HD, men den er tilsyneladende komprimeret - hvordan omgår jeg
det?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 06-10-05 23:42

JØ wrote:
> Kan læse HD, men den er tilsyneladende komprimeret - hvordan omgår jeg
> det?

Lyder som om den har været komprimeret med drivespace ja...

Kopier hele indholdet over på en anden disk, og pil den gamle HD fra igen

Så skal du have et tool der kan extracte fra en pakket drivespace-fil

prøv at spørge i dk.edb.system.ms-windows eller hvad den nu hedder den
gruppe...

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Asle Bjerva

Dato : 07-10-05 22:47

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i melding

> [...]
>
> Så skal du have et tool der kan extracte fra en pakket drivespace-fil
>
> prøv at spørge i dk.edb.system.ms-windows eller hvad den nu hedder den

Det finnes INGEN måte å nå disker som er komprimert med drivespace under Win
XP. Du må få fatt i en maskine som har W98 med drivespace installert,
montere disken i den og "mounte" disken i drivespace. Deretter kan du bruke
W98 maskinen til å hente ut de ønskede data.
Det finnes INGEN drivespace kompatiblet program for XP.

--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : Peter

Dato : 06-10-05 23:50

"JØ" <jenf@person(slet).dk> skrev i en meddelelse
> Kan læse HD, men den er tilsyneladende komprimeret - hvordan omgår jeg
> det?

Hmm, prøv at installere den igen i en putter med samme operationssystem, som
den oprindelig sad i og fjern komprimeringen.

PeterB

Fra : Åge

Dato : 07-10-05 20:22

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
som
> den oprindelig sad i og fjern komprimeringen.

Operationssystem?

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 07-10-05 20:55

"Åge" <Klogesen@åge.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> som

> Operationssystem?

Hospital ?
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Peter

Dato : 07-10-05 21:53

"Åge" <Klogesen@åge.dk> skrev i en meddelelse
> Operationssystem?

Win95/98/2000/ME/XP alle er de operationssystemer, men det vidste du måske
ikke.

PeterB

Fra : Max

Dato : 07-10-05 22:02

Hej Peter

> Win95/98/2000/ME/XP alle er de operationssystemer, men det vidste du måske
> ikke.

Du glemte en smily :) for du mener vel ikke det du skriver her ?

Mvh Max

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 07-10-05 22:05

> [...]
>
> "Åge" <Klogesen@åge.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Win95/98/2000/ME/XP alle er de operationssystemer, men det vidste du måske

De fleste kalder det nu operativsystemer

Anyway - sæt den i maskinen, start den og dukker den ikke op i stifinderen
af sig selv skal du en tur over
kontrolpanel-administrtion-computeradministration-diskhåndtering og aktivere
den.

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 08-10-05 17:27

> [...]
> af sig selv skal du en tur over
> kontrolpanel-administrtion-computeradministration-diskhåndtering og aktivere

Ikke her, problemet er jo at den er pakket med drivespace så der ligger
én stor pakket fil med diskens indhold

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 09-10-05 21:09

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke her, problemet er jo at den er pakket med drivespace så der ligger én
> [...]

Hmm - Drivespace...var det ikke Ms' eget, gamle program integreret i Win95 ?
Ku man være så heldig at XP's diskkomprimering ku overtales til at læse det
?

Ellers lyder det til at en Win95-installation ku løse problemet....dog lidt
besværligt.
En tur over Google gav dette:
http://www.linuxsa.org.au/pipermail/linuxsa/1999-February/004969.html
Måske en Linux ku boote fra CD og klare kopieringen ?
En ½ times videre googlen gav desværre kun flere påstande om at XP ikke ka
læse din disk

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Peter

Dato : 06-10-05 23:47

"Brian S. Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Derimod kan opsætning i BIOS drille lidt, da FAT har en max. str.
> på 2048MB

Hvor har du det fra?
Win XP kan formatere FAT32 harddiske op til 32GB, hvis de er formateret,
f.eks i win95/98/2000/ME, kan den sagtens læse og skrive til meget større
harddiske.

Peter B

Fra : Hans

Dato : 07-10-05 01:31

Peter wrote:
> [...]
> Win XP kan formatere FAT32 harddiske op til 32GB, hvis de er
> formateret, f.eks i win95/98/2000/ME, kan den sagtens læse og skrive

Fat32 ja, men ikke Fat16 hvor begrænsningen pr. afsnit ganske rigtigt er
2GB.

Hans

Fra : Brian S Jensen

Dato : 07-10-05 09:08

> [...]
> f.eks i win95/98/2000/ME, kan den sagtens læse og skrive til meget større

Nu skrev jeg jo netop IKKE noget om FAT32

Mvh.
Brian S Jensen