4 *512 ram i dual?
Fra : Tim Hesthaven

Dato : 06-10-05 09:27

Kan subjekt lade sig gøre. MB er MSI nforce4 SLI og rammene pc3200.

Mvh
TiM

Fra : JK

Dato : 06-10-05 11:19

On Thu, 6 Oct 2005 10:26:35 +0200, "Tim Hesthaven"
<timhesthaven@hotmail.com> wrote:

>Kan subjekt lade sig gøre. MB er MSI nforce4 SLI og rammene pc3200.

Kan godt lade sig gøre ! Problemet er i flere tilfælde:

- nogle gange kræves helt identiske moduler (alle 4)
- bios kan finde på at drosle ned til fsb166, istedetfor 200. Dette
kan komme an på, om man har en venice (bedst) eller en ældre cpu, med
dårligere memory-controller.

Så det kan være svært at få 4 moduler til at køre ligeså godt
(hurtigt) som 2.
Jeg bruger et Nforce3 Gigabyte bundkort, hvor det er lykkedes at få 4
moduler til at køre fsb200 (DDR400) i dual. Det er alle 512 Mb moduler
af mærket geil pc3200 value.

mvh

John

Fra : Tim Hesthaven

Dato : 06-10-05 16:13

okay, tak for svaret.
Har i forvejen 2*512 MB elixir. Og tog chancen og bestilte 2*512 kingston
value. Kører det ik', kan jeg jo heldigvis benytte min retur ret :)

Mvh
TiM

Fra : Casper Bang

Dato : 06-10-05 19:59

> Jeg bruger et Nforce3 Gigabyte bundkort, hvor det er lykkedes at få 4
> moduler til at køre fsb200 (DDR400) i dual. Det er alle 512 Mb moduler
> af mærket geil pc3200 value.

Hvor ser du om de kører i dual channel?
Mine ram kører iflg. Everest Home Edition med en læsehastighed på 4540 MB/s,
og en skrivehastighed på 1665 MB/s (også 4*512 MB), men ved ikke om det
tyder på det ene eller det andet :/

Tak!

Fra : Peter Pan

Dato : 10-10-05 21:40

"Casper Bang" <bang_casper@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
MB/s,
> og en skrivehastighed på 1665 MB/s (også 4*512 MB), men ved ikke om det

PC3200 har en båndbredde på 3200 MB/s (ca, afrundet - deraf navnet)

Så hvis du har en læsehastighed på 4540 MB/s, er der enten en L1/L2 cache
der påvirker resultatet, eller også kører du dual channel. Men om de er
droslet ned i hastighed og kører dual channel ved 166 MHz (PC2700 hastighed)
er ikke til at sige.

Mvh
Anders

Fra : Casper Bang

Dato : 11-10-05 20:37

> PC3200 har en båndbredde på 3200 MB/s (ca, afrundet - deraf navnet)

Ok, var ikke klar over at 3200 stod for båndbredden :) Så har jeg da lært
dét.

> [...]
> der påvirker resultatet, eller også kører du dual channel. Men om de er
> droslet ned i hastighed og kører dual channel ved 166 MHz (PC2700

Så må jeg vidst ud i bios og se hvad den har at sige til sagerne. Men mon
ikke jeg kører dual channel... det var da lidt meningen med det :)

Tak

Fra : Hans

Dato : 11-10-05 20:44

Casper Bang wrote:

> [...]
>
> Så må jeg vidst ud i bios og se hvad den har at sige til sagerne. Men
> mon ikke jeg kører dual channel... det var da lidt meningen med det :)

Det kan Everest fortælle dig:
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en

Hilsen
Hans

Fra : Casper Bang

Dato : 12-10-05 17:58

> Det kan Everest fortælle dig:
> http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en

Det var skam everest jeg brugte til at måle hastigheden på mine ram i første
omgang :)
Men jeg kan ikke hitte ud af hvor i programmet der står om de kører i
korrekt dual channel :/

Tak for hjælpen :)

Fra : Casper Bang

Dato : 12-10-05 18:00

> Det kan Everest fortælle dig:
> http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en

Fandt noget under motherboard:

Egenskaber for Hukommelses Bus
Bus Type Dual DDR SDRAM
Bus Bredde 128 bit
Virkelig Hastighed 200 MHz (DDR)
Effektiv Hastighed 400 MHz
Båndbredde 6400 MB/s

Det må vel sige at jeg kører dual som jeg burde, right? ...eller betyder det
bare at den KAN køre dual?

Fra : Hans

Dato : 12-10-05 21:44

Casper Bang wrote:

> [...]
> Effektiv Hastighed 400 MHz
> Båndbredde 6400 MB/s
>
> Det må vel sige at jeg kører dual som jeg burde, right? ...eller

Den kører dual.

Hans

Fra : Casper Bang

Dato : 13-10-05 20:00

> Den kører dual.

Ok, perfekt - tak!

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 06-10-05 20:05

Tim Hesthaven wrote:
> Kan subjekt lade sig gøre. MB er MSI nforce4 SLI og rammene pc3200.
>
> Mvh
> TiM

Kommer an på hvilken CPU du har, hvis det er Venice eller Sandiego eller
nyere, kan alle 4 moduler køre 200 mhz ellers vil de køre 166 mhz men
dog stadig dual

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-10-05 20:55

Esben von Buchwald <use-net@rem_oVe-amokk.dk> crashed Echelon writing

> Kommer an på hvilken CPU du har, hvis det er Venice eller Sandiego eller
> nyere, kan alle 4 moduler køre 200 mhz ellers vil de køre 166 mhz men
> dog stadig dual

Erhhhh Venice her og 166Mhz grundet 4 identiske Kingston PC3200 CAS3
moduler.

Det handler vidst om CAS latency. Den skal være 2 eller bedre (i tvivl om
det faktisk er 2,5) hvis der benyttes 4 moduler. Tror det er gældende for
alle nuværende revisioner af Athlon64.

--
Bjarke Andersen

Fra : Tim Hesthaven

Dato : 06-10-05 21:15

Problemet her er vist alligevel ikke så stort. Har 'underclocket' mine
nuværende ram til 166mhz i bios. Overclocker via clockgen cpu'en fra 2,0 ghz
til 2,5 ghz. Og det får rammene til at køre omkring 208 mhz.
Så jeg jeg vil ikke få problemer?

Mvh
TiM

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 06-10-05 23:40

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
> det faktisk er 2,5) hvis der benyttes 4 moduler. Tror det er gældende for

Det er muligt, men jeg ved at RAM controlleren er forbedret ved
overgangen fra winchester til venice
--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Hans

Dato : 07-10-05 00:24

Esben von Buchwald wrote:

> Det er muligt, men jeg ved at RAM controlleren er forbedret ved
> overgangen fra winchester til venice

Kravet om CL2 gælder netop for Venice. Det kan slet ikke lade sig gøre at
køre 400 MHz med 4 dobbeltsidige moduler på en Winchester kerne.

Hans

Fra : Tim Hesthaven

Dato : 06-10-05 20:58

Min er en Winchester. Kan det så ikke lade sig gøre at køre 200 mhz?

Mvh
TiM

Fra : JK

Dato : 07-10-05 07:54

On Thu, 6 Oct 2005 21:57:35 +0200, "Tim Hesthaven"
<timhesthaven@hotmail.com> wrote:

>Min er en Winchester. Kan det så ikke lade sig gøre at køre 200 mhz?

Jo, måske.

Ved at sætte en manuel overclocker indstilling i bios på f.eks. 201
MHz. Det burde snyde bios check på winchester, måske.

mvh

John