Funktionstjekt af browsere
Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-10-05 05:10

Et billede siger mere end 1000 ord
http://my.opera.com/community/blog/show.dml/37779

-- men resultatet vidste vi vel godt allerede... FF skal
nødvendigvis udvides, før den for alvor sparker.

--
What is life, except excuse for death,

--== http://better-browser.info ==--

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 14:02

Christian Bohr-Halling wrote:
> Et billede siger mere end 1000 ord
> http://my.opera.com/community/blog/show.dml/37779

Men lidt tyskkundskaber er i hvert fald ikke i vejen

Et lille spørgsmål til billederne: Hvad er det Opera vinder på i tabbed
browsing. Præcis hvad er det der er rammet ind på deres billede? En
ekstra tab eller hva'?

> -- men resultatet vidste vi vel godt allerede...

Det kan godt være Opera officielt vinder, men den virkelige vinder tror
jeg nærmere bliver IE. Ærlig talt, med de muligheder IE7 formodentlig
giver bliver der nok ikke mange gode grunde til at skulle skifte væk fra
IE. Det ser faktisk rigtig fornuftigt ud må man sige. Nu håber jeg også
webstandard-understøttelsen bliver bedre

> FF skal
> nødvendigvis udvides, før den for alvor sparker.

Tja, men det sker nok ikke i så stort et omfang. Hele ideologien bag
Firefox er jo netop "Less is more", så man vil nok kun se de allermest
nødvendige features i fremtidige udgivelser. Selvfølgelig kunne man da
godt indføre lidt flere muligheder bla. indenfor tabs, men generelt tror
jeg de vil holde en slank linie uanset hvad.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-10-05 14:16

Ulrik Skovenborg <"skovenborg hos gmail dot com"> posting:

>Et lille spørgsmål til billederne: Hvad er det Opera vinder på i tabbed
>browsing.

At man ikke kan trække rundt med dem, måske, eller at du ikke er
tvunget til at have faner - du kan trække dem rundt som 'rigtige'
sider (højreklik på en fane, vælg Arranger, og fx overlap)

>Det kan godt være Opera officielt vinder, men den virkelige vinder tror
>jeg nærmere bliver IE. Ærlig talt, med de muligheder IE7 formodentlig
>giver bliver der nok ikke mange gode grunde til at skulle skifte væk fra

Så gælder det om at blive hentet hurtigst muligt af flest mulige,
mens IE 7 stadig er beta... og det går vist udemærket: 3+ mio på 2
uger: http://my.opera.com/community/blog/show.dml/38189

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-10-05 14:21

Christian Bohr-Halling <nospam@kabelmail.dk> posting:

>At man ikke kan trække rundt med dem, måske, eller at du ikke er
>tvunget til at have faner - du kan trække dem rundt som 'rigtige'
>sider (højreklik på en fane, vælg Arranger, og fx overlap)

Flot skrevet. Jeg prøver igen:

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 14:30

Christian Bohr-Halling wrote:
> Flot skrevet. Jeg prøver igen:

Ahh, smart.

Btw var det da vist noget med over en million på to dage (ikke uger).
Ret flot må man sige. De valgte i hvert fald rigtigt da de droppede
banneret. Browsere er nu og en gang noget man bare bliver nødt til at
give væk.

Fra : Dino

Dato : 07-10-05 10:22

Den 6-10 2005 skrev Christian Bohr-Halling i
dk.edb.internet.software.browser:

> Så gælder det om at blive hentet hurtigst muligt af flest mulige,
> mens IE 7 stadig er beta... og det går vist udemærket: 3+ mio på 2
> uger: http://my.opera.com/community/blog/show.dml/38189

Antal af downloads != Antal af brugere :0þ

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 07-10-05 10:27

Dino <no.email.replies@excite.com> posting:

>Antal af downloads != Antal af brugere :0þ

Nej, men bl.a. et salgsargument:
http://www.mozilla.org/products/firefox/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-10-05 11:18

On Fri, 07 Oct 2005 11:27:10 +0200, Christian Bohr-Halling
<nospam@kabelmail.dk> wrote:

>Nej, men bl.a. et salgsargument:
>http://www.mozilla.org/products/firefox/

Men har Opera-folkene ikke netop angrebet det som salgsargument?

Det virker tamt, at de både brokker sig over en metode og benytter en
tilsvarende selv. Men når det handler om penge, så er det måske ikke
relevant.

--
- Peter Brodersen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 07-10-05 11:56

Peter Brodersen <usenet2005@ter.dk> posting:

>Men har Opera-folkene ikke netop angrebet det som salgsargument?

Har de?

>Det virker tamt, at de både brokker sig over en metode og benytter en
>tilsvarende selv.

Jeg kan ikke se noget sted på http://opera.com/index.dml, at de
anvender det som det første argument til at anvende Opera. Faktisk
kan jeg slet ikke se det noget sted andet end som en pressemeddelse
(der iøvrigt snart bliver rykket ned på listen, og til sidst helt
ud)

Siger du, at man bare skal vende den anden kind til, i så fald? Det
lyder næsten som om, når du skriver det, at når FF slår på antallet
af nedhentninger, så er det helt fint, men hvis Opera gør, så mås
man ikke, fy fy og nej nej.

>Men når det handler om penge, så er det måske ikke
>relevant.

Mig bekendt er Opera 8.5 gratis.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-10-05 10:27

Dino skrev:

>Antal af downloads != Antal af brugere :0þ

Samme logik som Firefox bruger

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 07-10-05 18:09

Ivan V. Klattrup wrote:

> Samme logik som Firefox bruger

Så lad os alle sammen bruge det agument.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-05 14:29

Ulrik Skovenborg skrev:

> Men lidt tyskkundskaber er i hvert fald ikke i vejen

Opera er din ven: Marker den tekst du vil have oversat,
højreklik, og vælg "Fra tysk til engelsk".

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-10-05 14:49

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> posting:

>Opera er din ven: Marker den tekst du vil have oversat,
>højreklik, og vælg "Fra tysk til engelsk".

Du kan også samle markering og højreklik i én operation:
firedobbeltklikpå teksten.

Dobbeltklik: Markering af ordet.
Tredobbelt: Markering af sætningen.
Firedobbelt: Markering af afsnittet.
+ samt visning af højrekliksmenuen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-10-05 14:54

Den 06-10-05 15.29 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Opera er din ven: Marker den tekst du vil have oversat,
> højreklik, og vælg "Fra tysk til engelsk".

Men lidt engelskkundskaber er i hvert fald ikke i vejen

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : Anders Lund

Dato : 06-10-05 18:18

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]

Ja, mine er heller ikke så gode.

> Opera er din ven: Marker den tekst du vil have oversat,
> højreklik, og vælg "Fra tysk til engelsk".

Brugte lige et minut på at finde gTranslate til Firefox - den finder
selv ud af hvilket sprog man vil oversætte fra... dog kun til engelsk.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 01:39

On Thu, 6 Oct 2005 15:29:05 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Opera er din ven: Marker den tekst du vil have oversat,
> højreklik, og vælg "Fra tysk til engelsk".

Ha! Første afsnit i artiklen:

"In Version 7 buhlt nun auch Platzhirsch Internet-Explorer mit massig
Komfort-Funktionen um die Gunst der Surfer".

"In version 7 now also place deer Internet Explorer with massively comfort
functions buhlt around the favour of the Surfer".

Jeg mener..... så kan det næsten være lige meget....
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-05 14:45

Ulrik Skovenborg skrev:

> Det kan godt være Opera officielt vinder, men den virkelige
> vinder tror jeg nærmere bliver IE. Ærlig talt, med de
> muligheder IE7 formodentlig giver bliver der nok ikke mange
> gode grunde til at skulle skifte væk fra IE.

Tja - nu er det jo ikke alle der kan få glæde af den nye IE uden at
betale for det. Den udkommer kun til XP og nyere, og XP-udgaven vil
ikke engang have alle de funktioner som Vista-udgaven har.

Hvis valget står mellem en opgradering af styresystemet - evt. med
påtvungen opgradering af computeren - og så at skifte browser, er
det ikke i IE's favør.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 14:54

Ulrik Skovenborg wrote:
> Nu håber jeg også
> webstandard-understøttelsen bliver bedre

Det gælder i øvrigt også til dels for Opera. Godt nok er CSS
understøttelsen (som IE mangler alt for meget af) på plads, hvilket også
er det vigtigste, men hvad med XML og XSL? Godt nok er fx XSL ikke så
udbredt endnu, men både Firefox og IE understøtter dem allerede. Og XML
(uden style) bliver håndteret på en ret primitiv måde. Håber det bliver
bedre senere

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-05 15:13

Ulrik Skovenborg skrev:

> Det gælder i øvrigt også til dels for Opera. Godt nok er CSS
> understøttelsen (som IE mangler alt for meget af) på plads,
> hvilket også er det vigtigste, men hvad med XML og XSL?

Opera er på mange områder førende mht. webstandarder. Men de
mangler desværre stadig at implementere nogle ret brugbare ting -
css-egenskaben opacity, understøttelse af NTML-login og
understøttelse af SVG er noget af det der står øverst på min
ønskeliste.

Jeg har ikke erfaringer med brug af xml/xsl, men det lyder til at
Opera også halter lidt efter her.

Det skal dog ikke forstyrre billedet af Opera som en glimrende
webbrowser. Hvis jeg skal anbefale en browser til andre, vil det nu
typisk være Opera der bliver nævnt først. Jeg har stadig Firefox
som min primære browser - dels kender jeg den bedre end Opera, og
dels bruger jeg en del udvidelser som jeg ikke kan finde
tilsvarende til Opera. Men Opera ser bedre ud end Firefox, den er
ikke så tung og dens standardfunktioner er langt foran
konkurrenternes.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-10-05 15:18

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

<http://www.opera.com/features/svg/index.dml>?

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 16:00

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Opera er på mange områder førende mht. webstandarder.

Ikke i forhold til Mozilla
(http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_layout_engines). Der mangler
stadig lidt hist og her (hvilket dog også gør i Mozilla). Men blandt de
førende er der ingen tvivl om.

> understøttelse af SVG er noget af det der står øverst på min
> ønskeliste.

Som Christian også gør opmærksom på er der understøttelse af SVG i Opera
(dog ikke fuld understøttelse). Mozilla skulle også understøtte SVG uden
plugin fra næste version (igen kun dele af den).

> Jeg har ikke erfaringer med brug af xml/xsl, men det lyder til at
> Opera også halter lidt efter her.

Hvor meget relevans det nu har i dag er måske begrænset, men jeg kunne
forestille mig det kunne blive en del af fremtidens måde at lave
hjemmeside på. I hvert fald ville det kun være en fordel af implementere
det.

> [...]
> tilsvarende til Opera. Men Opera ser bedre ud end Firefox, den er
> ikke så tung og dens standardfunktioner er langt foran

Det skal der nok ikke herske så meget tvivl om. Opera er på mange måder
mere egnet til den almindelige bruger, selvom den almindelige bruger nu
nok aldrig får brug for/finder de mange funktioner der er indbygget.

Alligevel plejer jeg nu at få folk (som mine forældre) til at bruge
Firefox. For dem er det ikke engang nødvendigt at installere nogle
extensions, da bare det at have tabs er svært for dem at lære. Så på en
eller anden måde kan det være ligemeget hvad angår funktioner om man
bruger Opera eller Firefox.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-10-05 20:15

http://my.opera.com/nafmo/blog/show.dml/16231 er måske nok?

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 21:27

> http://my.opera.com/nafmo/blog/show.dml/16231 er måske nok?

Hmm, er du sikker på det er det rigtige indlæg? Det der link handler jo
om Opera Mini.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 07-10-05 06:07

Ulrik Skovenborg <"skovenborg hos gmail dot com"> posting:

>Hmm, er du sikker på det er det rigtige indlæg? Det der link handler jo
>om Opera Mini.

Ja. Du snakker om, de alm. brugere ikke har brug for alle Operas
funktioner.

Har de brug for faner? At kunne trække dem rundt? At kunne genåbne
lukkede sider? Fortsætte fra sidst? Alle disse ting er endda meget
rare at have, men brug for dem?

Groft sagt har de alm. brugere vel ikke brug for andet end det,
Opera Mini kan tilbyde (og det er i sagens natur ikke meget i
forhold til UI)... Jeg tror nu nok, de fleste vil finde mange af
Operas funktioner ganske rare at arbejde med -- også selv de ikke
direkte har brug for dem og kunne klare sig med fx Opera Mini.

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 14:55

> [...]
> Operas funktioner ganske rare at arbejde med -- også selv de ikke
> direkte har brug for dem og kunne klare sig med fx Opera Mini.

Problemmet er måske ikke at de ikke har brug dem, men mere, at de aldrig
af sig selv vil lære dem at kende. Og nogle gange når de selv finder en
indbygget feature som fx at kunne trække tabs rundt, så kan de ligeså
godt blive mere forvirrede end "forløste". Min far kommer fx altid til
at trække procesbaren i Windows op øverst i vinduet, og han lærer aldrig
at det faktist bare er en indbygget funktion, at man kan trække med
ting. Så måske skulle jeg fra starten ikke have sagt, at de ikke har
brug for de mange funktioner, men mere at de ikke lærer dem af sig selv.

Ikke at jeg synes det er dumt at Opera har indbygget så mange funktioner
fra starten, men derimod synes jeg heller ikke Firefox har for lidt.
Personligt synes jeg man kan surfe dejlig nemt med en hel skrabet
Firefox, ligesom man kan i Opera. Og hvis jeg skulle lære mine forældre
eller andre uerfarne brugere, så kunne jeg ligeså godt bruge den ene som
den anden browser. I sidste ende vil de alligevel aldrig lære dem helt
at kende.

Men jeg er enig med, at de funktioner du lige nævnte er meget rare at
have (og også nogle jeg måske kunne forestille mig Firefox får
implementeret...håber jeg).

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-10-05 15:09

Ulrik Skovenborg skrev:

>selvom den almindelige bruger nu nok aldrig får brug for/finder de mange
>funktioner der er indbygget.

Den almindelige bruger kunne nøjes med OffByOne* hvis dem (undertegnede
indberegnet) der lavede siderne holdt sig til "any browser"** men det er
jo ikke tilfældet.

* http://www.offbyone.com/
** http://www.anybrowser.org/campaign/anybrowser_dansk.html

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 07-10-05 19:30

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> posting:

>Den almindelige bruger kunne nøjes med OffByOne* hvis dem (undertegnede

Nu strammer du den, synes jeg nu nok.... telnet whatever 80

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-05 17:34

Christian Bohr-Halling skrev:

> <http://www.opera.com/features/svg/index.dml>?

Ah - den har jeg misset. Har Opera haft det længe?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-10-05 17:59

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

>Ah - den har jeg misset. Har Opera haft det længe?

Siden version 8 (beta 3).