Kate/Kanin/Advantage
Fra : Futte

Dato : 05-10-05 18:05

Ved godt dette er en kattegruppe, men der er én her der hedder Kate, der
vist nok også har kaniner?????
Mon du kan hjælpe? Jeg har en voksen søn, der lige har ringet til mig og
spurgt om jeg kan finde ud af om Advontage kan bruges på kanin uden
problemer?
Han er blevet anbefalet det af en dyrlæge, men er alligevel usikker på om
kaninen kan tåle det fordi der står det kun må bruges til hunde og katte.
Ved du det og kender du dosis?

Med venlig hilsen
Lene

Fra : Anette

Dato : 05-10-05 18:59

Futte wrote:
> Han er blevet anbefalet det af en dyrlæge, men er alligevel usikker
> på om kaninen kan tåle det fordi der står det kun må bruges til hunde
> og katte. Ved du det og kender du dosis?

Hej Lene
Jeg tillader mig lige at svare

Umiddelbart vil jeg tro at Advantage er for stærk for en kanins meget meget
sarte hud.
Jeg har dog ikke helt styr på hvor milde opløsninger man kan få Advantage i.

Da vores kanin fik lopper fik vi - efter lang tids research sammen med
dyrlæge og apotek
- fat i Frontline Kutanspray 2,5 mg/ ml - en noget blidere opløsning end
det man bruger til hunde og katte ( 7,5 - 15 mg / ml)
Det er ikke dråber der dryppes i nakken, - men en "blomsterspray" hvor man
sprayer ganske lidt (4-5 ml) på ryggen af kaninen hvor den ikke kan nå at
slikke sig. Gentages en gang dagligt 2-3 dage i træk, vent en uge og så bare
en gang til.

Vores kanin slap af med lopperne uden bivirkning af nogen art.

Vær forsigtig - kaniner er super sarte og forgiftes meget nemt

/ Anette

Fra : Futte

Dato : 05-10-05 19:19

Tak for rådet -det gør ikke noget at andre en Kate svare!!!! Hun er bare
den eneste jeg har hørt her, der har kaniner. Min søn var bare meget bange
for at give noget forkert som kaninen ikke kunne tåle, da det er hans et og
alt!! Og jeg blev i tvivl om hvad man gav til kaniner. Iøvrigt var det vist
ikke lopper den havde, men vist mider af en eller anden art, havde dyrlægen
sagt han mente det var! Den havde fået ligesom et sår på ryggen eller sådan
noget lignende. Jeg har ikke personligt set såret.

Fra : Hrönn Samsonardóttir~

Dato : 05-10-05 19:49

> [...]
> sagt han mente det var! Den havde fået ligesom et sår på ryggen eller sådan
> noget lignende. Jeg har ikke personligt set såret.

Har din søn været hos dyrlægen med kaninen ? Jeg ville ikke turde
begynde at behandle med noget hvis ikke jeg var 100% sikker på at det
var iorden :-/
Hvis kaninen har skab så mener jeg at den skal ha' indsprøjtninger hos
lægen .... heldigvis har mine kaniner hverken haft lopper eller skab,
men jeg har læst lidt om det fordi at en af mine kaniner havde lidt
''nulret'' pels og jeg var bange for at det var noget utøj.

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir Meyer
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Futte

Dato : 05-10-05 20:01

Kaninen har været ved dyrlægen, og derfor undre mig det også at han ikke kan
sige lidt mere præcist hvad det er kaninen fejler. Der blev sagt, lopper,
mider m.m.....
Jeg har anbefalet min søn at tage kaninen med herned, da han kommer om kort
tid, og lade "min" dyrlæge se på det.

Fra : fam. Ager

Dato : 05-10-05 20:02

> [...]
> men jeg har læst lidt om det fordi at en af mine kaniner havde lidt
> ''nulret'' pels og jeg var bange for at det var noget utøj

nu har jeg ikke kaniner, men marsvin, og jeg synes også det kunne lyde som
skab, som marsvin også kan få.de gange vi har haft skab hos marsvinene, er
det startet med at de har kløet sig meget, og der har været lidt pletvis
hårtab og småsår. vi har ad 2 gange taget til dyrlægen med et par marsvin og
fået en sprøjte mod skab. behandles det ikke, vil det medføre alvorligt
hårtab og sår som følge af krads, og deraf infektioner, dyret bliver
stresset og kan dø i sidste ende. så jeg vil da også anbefale at være helt
sikker på hvad det er, før i forsøger jeg med noget. de er sarte sådanne
gnavere.

mvh. marie

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 21:15

> [...]
> sikker på hvad det er, før i forsøger jeg med noget. de er sarte sådanne

Vi har også lige været afsted med 10 marsvin. De har fået en sprøjte(
Ivomec ), over 2 gange, med 10 dages mellemrum, imod skab.
Dyrlægen tog først en skrabeprøve fra et par af marsvinene, så han kunne
undersøge om det var skab, rovmider eller noget helt tredie de havde.

Til Futte:

Kaniner og marsvin må IKKE få advantage og lignende loppegift. De kan dø af
det.

Jeg vil anbefale din søn, at få kaninen undersøgt hos en anden dyrlæge. Hvis
han har flere kaniner, skal de nok behandles allesammen, hvis det er skab.
Aner dog ikke om det er samme slags skab, at kaniner og marsvin får...
Anyway-dyrlægen kan finde ud af det, hvis han tager en prøve.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 06:14

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Aner dog ikke om det er samme slags skab, at kaniner og marsvin får...
> Anyway-dyrlægen kan finde ud af det, hvis han tager en prøve.

Det er _ikke_ den samme slags skab, som kaniner og marsvin får. Marsvineskab
er artsspecifikt, dvs. at dén skabmide kun går på marsvin, andre dyr kan den
ikke leve på.

Det er meget sjældent at kaniner får skab, og hvis de gør, er det som regel
fordi de står ude og der har været en ræv med skab forbi dem.

Jeg tror, den omtalte kanin er ramt af pelsmider:
http://www.netdyredoktor.dk/sw9201.asp Lige umiddelbart kan pelsmiden hos
kaniner godt minde om den skab, vi kender fra marsvin.

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 06:47

"Tina A." <wunjo ( a ) webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:4344b295$0

> [...]
Marsvineskab
> er artsspecifikt, dvs. at dén skabmide kun går på marsvin, andre dyr kan

Nej, jeg havde nok en ide om, at det ikke var den samme slags skab på kanin
/ marsvin. Ifølge en plakat hos dyrlægen, findes der åbenbart mange
forskellige slags småkryb, mider, lus osv.
Vores dyrlæge kendte dog slet ikke til betegnelsen sellnick, da jeg nævnte
det, men de vidste da, hvordan det skulle behandles...

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Futte

Dato : 06-10-05 07:26

Kaninen står ude, og de bor i Københavnsområdet hvor der er en del ræve. Men
han siger at det ikke er et "rigtigt" sår og at det næsten er væk nu, men
kaninen har en masse skæl og klør sig.

Lene

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 12:57

"Futte" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Men
> han siger at det ikke er et "rigtigt" sår og at det næsten er væk nu, men

Alene dét at kaninen klør sig, uden der tilsyneladende er "noget at se",
sammenholdt med, at den står ude i et område hvor der er mange ræve med
skab, får min skabmide-klokke til at ringe.

Div. midler mod utøj som kan købes i håndkøb, virker ikke på skabmider af
nogen art.

Bor han i nærheden af Ballerup? Jeg kender en dyrlæge i dét område, som
virkelig har styr på utøj hos gnavere og kaniner.

Tina

Fra : Futte

Dato : 06-10-05 13:03

Ja, han bor faktisk i Ballerup!! Og hvilken dyrlæge han har brugt ved jeg
ikke, men oplysninger om en egnet tages da imod med kyshånd.

Lene

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 13:34

"Futte" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, han bor faktisk i Ballerup!! Og hvilken dyrlæge han har brugt ved jeg
> ikke, men oplysninger om en egnet tages da imod med kyshånd.

Har svaret privat.

Tina

Fra : Kate

Dato : 07-10-05 14:56

"Tina A." <wunjo ( a ) webspeed.dk> wrote in

> Har svaret privat.

Jeg vil gerne vide det også, mest fordi jeg i et tidligere indlæg har
nævnt Tom Kristensen fra Skovlunde.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 05-10-05 20:46

> [...]
> kaninen kan tåle det fordi der står det kun må bruges til hunde og katte.

Det skal I være MEGET varsomme med. Jeg behandlede i sin tid også en
kanin, da kattene havde fået lopper. Midlet husker jeg ikke, men kaninen
var faktisk ved at dø for os. Dyrlægens besked var, at jeg skulle krydse
fingre og omgående vaske den grundigt. Vi slap heldigvis med skrækken!

Jeg synes, I skal ringe til Dansk Kaninavlerforening og spørge dem for
at være på den sikre side.

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : fam. Ager

Dato : 06-10-05 06:31

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fingre og omgående vaske den grundigt. Vi slap heldigvis med skrækken!
>
> Jeg synes, I skal ringe til Dansk Kaninavlerforening og spørge dem for

lyder som en rigtig god ide!!
de har erfaringerne, men stadig, tag en tur om en ny dyrlæge...
mvh. marie

Fra : Kate

Dato : 07-10-05 14:54

"Futte" <le_ha@privat.tele.dk> wrote in

> Ved godt dette er en kattegruppe, men der er én her der hedder
> Kate, der vist nok også har kaniner?????

En enkelt er der da tilbage
Jeg ved godt at andre har svaret, men vil da gerne give mit besyv med.
Selv har jeg aldrig haft problemer med lopper hos kaniner, dog har jeg
engang observeret en loppe på min kanin. Det var i forbindelse med at
kattene havde en slem loppeplage. Dengang var Advantage ikke godkendt
til katte, men min dyrlæge sagde at det der kunne bruges til katte kan
også bruges til kaniner, sådan groft sagt. Jeg måtte behandle kaninen,
ikke fordi lopperne kunne formere sig på ham, for det kan kattelopper
ikke, men fordi de kunne leve på ham og dernæst hoppe tilbage på en kat
når den passerede kaninen.
Dengang brugte jeg de midler man kunne købe til kat, på kaninen uden
problemer.

Jeg vil dog sige at hvis dyrlægen er i tvivl om hvad det er kaninen
fejler, så ville jeg bestemt ikke stole på ham/hende.

Desværre har jeg ikke fulgt med i kaninverdenen i ca. 10 år så jeg ved
ikke hvem der er god til kaniner idag. Dengang var Bjarne Østergård
Rasmussen fra Stevns virkeligt dygtig, måske fordi han samtidig med at
være uddannet dyrlæge avlede kaniner. Selv har jeg med stor glæde brugt
Tom Kristensen i Skovlunde dyreklinik, men det ved jeg ikke om i er i
nærheden af.

Fra : Futte

Dato : 08-10-05 11:34

Jeg blev anbefalet én i Ballerup og den dyrlæge har min søn allerede besøgt,
med godt resultat. Helt præcist hvad kaninen fejlede har jeg ikke fået at
vide, men den fik to indsprøjtninger og ingen andre midler til udvortes
brug.

M.v.h.