TDC's priser i sverige
Fra : Nicolai

Dato : 05-10-05 09:35

http://www.computerworld.dk/art/30099?a=fp&i=1

Need we say more.

--

Med venlig hilsen / Best regards
Nicolai

http://www.webhostingdanmark.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 05-10-05 09:42

Nicolai skrev:

>http://www.computerworld.dk/art/30099?a=fp&i=1

http://om.tdc.dk/artikel.php?id=73181&dogtag=tdc_o_presse_presse

lidt trist at TDC promoverer sig med at levere billigere i udlandet end
"herhjemme"

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-05 09:44

ADSL
1 Mbit/s, 199 SEK/md.
8 Mbit/s, 249 SEK/md.
28 Mbit/s, 299 SEK/md.

Godt mit firma betaler små 600,- for min 4mbit - jeg får da ikke ret ondt i
*nus . . .

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 05-10-05 10:35

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev:

> http://om.tdc.dk/artikel.php?id=73181&dogtag=tdc_o_presse_presse
>
> lidt trist at TDC promoverer sig med at levere billigere i
> udlandet end "herhjemme"

Ja og deres argumenter for ikke at tilbyde et selvbetjeningsprodukt i
DK er da helt hen i vejret.

"Han hentyder til at der i TDCÿs tilbud til broderfolket indgår en
selvbetjeningsl¸sning på nettet, på samme måde som hos
lavprismobilselskabet Telmore. Og sådan en l¸sning skal vi heller ikke
s¿tte n¿sen op efter i Danmark.

»Det er nemmere at tilbyde, når vi starter fra bunden uden kunder. I
Danmark ville det betyde at vi skulle have alle vores eksisterende
kunder konverteret over,« forklarer Gert Rieder."

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=23831

Hvis vi f¸rer det argument lidt videre så kunne TDC ikke have k¸bt
Telmore i sin tid for de ville jo blive n¸dt til at konvertere alle
nuv¿rende kunder til Telmore.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-10-05 13:33

Nicolai wrote:
> http://www.computerworld.dk/art/30099?a=fp&i=1
>
> Need we say more.

Èn der kan forklare mig helt præcist, hvorfor de ikke tilbyder det her i
landet? Er det teknikken? Manglende vilje? Eller hvad er det helt præcist,
der gør det?
For den 20MBit/s-linje de påstår at de vil lancere næste år, tør jeg da slet
ikke tænke på hvad kommer til at koste.

Søren

Fra : f00ge

Dato : 05-10-05 14:09

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> Èn der kan forklare mig helt præcist, hvorfor de ikke tilbyder det her i
> landet? Er det teknikken? Manglende vilje? Eller hvad er det helt præcist,
> der gør det?

Uden at vide nærmere om det, er mit gæt, at det igen handler sig om samme
fremgansmåde, som da TDC dengang kørte landsdækkende kampagner for deres
ISDN, altimedens CyberCity osv forlængst tilbød ADSL (TDC også).
De skal bare lige have maksimum udbytte ud af ALT, hvad de foretager sig hos
TDC, lader det til.

Og da TDC ejer alt kobberet, kan CyberCity og de andre ikke gøre andet end
at følge den dagsorden, TDC nu engang sætter.

Det er mit bedste gæt.

Fra : Martin Andersen

Dato : 05-10-05 14:48

f00ge wrote:

> [...]
>
> Og da TDC ejer alt kobberet, kan CyberCity og de andre ikke gøre andet end
> at følge den dagsorden, TDC nu engang sætter.

En meget god analyse !

Jeg kan tilføje at det der gør at TDC slipper væk med det er
den manglende konkurrence. I Sverige går jo TDC ind i konkurrence
med Telia, og bliver nødt til at underbyde Telia på pris for
at få kunder.

Martin.

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-05 16:00

> [...]
> den manglende konkurrence. I Sverige går jo TDC ind i konkurrence
> med Telia, og bliver nødt til at underbyde Telia på pris for

Garanteret. Men hvorfor ser vi ikke den omvendte i DK, altså hvor Telia
underbyder TDC til den store guldmedalje?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-10-05 16:18

Hej Nicolai, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Garanteret. Men hvorfor ser vi ikke den omvendte i DK, altså hvor
> Telia underbyder TDC til den store guldmedalje?

Jeg ved ikke, om Telia - og Telenor i Norge, for den sags skyld, stadig
er delvis statsejede, eller om de som TDC er 100% privatiserede (?)

Hvis de er delvis statsejede, kunne det være en af grundene, dvs. reelt
lige vilkår for alle.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 06-10-05 17:42

On Wed, 05 Oct 2005 17:18:11 +0200, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk>
wrote:

>Jeg ved ikke, om Telia - og Telenor i Norge, for den sags skyld, stadig
>er delvis statsejede, eller om de som TDC er 100% privatiserede (?)

Den svenske stat ejer 43.5% af aktierne i TeliaSonera og den Finske
stat ejer 13.18% af aktierne:
http://www.teliasonera.com/article/0,2858,l-en_h-12715,00.html

Den norske stat ejer 54% af Telenor:
http://www.telenor.com/about/group/

ATP ejer 5.7% af TDC:
http://tdc.com/article.php?dogtag=tdc_o_english_invest_price_sha

/Jarlskov

Fra : Rudi Stegen

Dato : 07-10-05 20:58

Hej Lasse Jarlskov, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Den svenske stat ejer 43.5% af aktierne i TeliaSonera og den Finske
> [...]

Hvorfor kan du altid "bare" finde den slags oplysninger, når jeg ikke
umiddelbart kan!

(Ja, jeg bryder mig ikke om udråbstegn, men da spørgsmålet er retorisk,
fordi jeg ville bryde mig langt mindre om et svar, skal man jo bruge
det grimme udråbstegn).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : f00ge

Dato : 05-10-05 16:35

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote:

> Garanteret. Men hvorfor ser vi ikke den omvendte i DK, altså hvor Telia
> underbyder TDC til den store guldmedalje?

TDC ejer jo kobberet i DK, og kan dermed (næsten) sætte prisen for, hvad de
andre kan tjene på deres produkter.
Jeg ved ikke, hvem ejer kobberet i Sverige.

Fra : Kasper Bergh

Dato : 07-10-05 10:22

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote in message

> TDC ejer jo kobberet i DK, og kan dermed (næsten) sætte prisen for, hvad
> de andre kan tjene på deres produkter.
> Jeg ved ikke, hvem ejer kobberet i Sverige.

Det gør Telia, og engosprisen på at bruge Telia's kobber er *HØJERE* end
engrosprisen på at bruge TDC's kobber herhjemme. Det er altså *ikke*
grunden. Hvis der er noget der må undre er det at Telia ikke tilbyder den
samme lave pris herhjemme, hvor de har billigere adgang til nettet end TDC
har i Sverige, og kan nøjes med at levere til de 30% mest profitable
områder, ligesom TDC kan i Sverige.

mvh
/Kasper

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 10-10-05 08:43

> [...]
> samme lave pris herhjemme, hvor de har billigere adgang til nettet end TDC
> har i Sverige, og kan nøjes med at levere til de 30% mest profitable

Hvad er engrospriserne i hhv Sverige og Danmark ?

Niels Dybdahl

Fra : Arne Bolen

Dato : 10-10-05 15:54

"Niels Dybdahl" <niels@dybdahl.dk> wrote:

> Hvad er engrospriserne i hhv Sverige og Danmark ?

TDC oplyser at priserne er følgende:

Delt rå kobber inkl samhusning:

Danmark: DKK excl. moms 464/år
Sverige: DKK excl. moms 736/år

Rå kobber som ikke er delt:

Danmark: DKK excl. moms 803/år
Sverige: DKK excl. moms 1010/år

Kilde:
http://download.tdconline.dk/pub/tdc/om_tdc/presse/download/faktaark_om_danske_engrospriser_for_bredbaand.pdf

Kort link: http://tinyurl.com/7gfyn

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-10-05 15:57

f00ge wrote:

> [...]
>
> Og da TDC ejer alt kobberet, kan CyberCity og de andre ikke gøre
> andet end at følge den dagsorden, TDC nu engang sætter.

Det lyder som et muligt og kvalificeret gæt. Ikke desto mindre undres man
over at det virkelig skal være på den måde!

Søren

Fra : f00ge

Dato : 05-10-05 16:32

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> Det lyder som et muligt og kvalificeret gæt. Ikke desto mindre undres man
> over at det virkelig skal være på den måde!

TDC gør vel, som alle andre virksomheder, alt for at tjene så mange penge
som muligt, så længe Telestyrelsen/Staten tillader deres metoder.

Fra : Kasper Bergh

Dato : 07-10-05 10:23

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> Det lyder som et muligt og kvalificeret gæt. Ikke desto mindre undres man
> over at det virkelig skal være på den måde!

Det er bare forkert da Telia tager mere for at bruge deres kobber i Sverige
end TDC tager for at bruge deres kobber her i Danmark.

mvh
/Kasper

Fra : Henning Lund

Dato : 05-10-05 14:53

Søren Nielsen <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev:

> [...]
> For den 20MBit/s-linje de påstår at de vil lancere næste år, tør jeg
> da slet ikke tænke på hvad kommer til at koste.

Et sted skal de jo tjene pengene, hvorfor så ikke i DK?
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-10-05 15:59

Henning Lund wrote:

> Et sted skal de jo tjene pengene, hvorfor så ikke i DK?

Jo jo, jeg har da også fuld forståelse for, at TDC skal tjene penge, det er
slet ikke det. Men jeg undrer mig over, at der kan være *så* stor forskel på
Danmark og Sverige - to lande, der oftes sammenlignes.

Søren

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 06-10-05 12:22

> Èn der kan forklare mig helt præcist, hvorfor de ikke tilbyder det her i
> landet? Er det teknikken? Manglende vilje? Eller hvad er det helt præcist,
> der gør det?

Der er et par forskelle til mellem Danmark og Sverige.

I Sverige har staten brugt mange penge for at få bredbånd udbredt. Hvordan
de har brugt pengene ved jeg ikke, men de kan have bygget noget
infrastruktur, som gør det billigere for selskaberne at komme ud til folk.

I Danmark kan over 90% af befolkningen få ADSL til samme priser. I den
nævnte artikel står der at TDC i Sverige dækker en trediedel af befolkningen
i Sverige, dvs kun de store byer. Det er selvfølgeligt dyrere at dække
landdistrikter end bydistrikter, så i Danmark betaler byboerne for at
landdistrikterne kan få ADSL, mens det gør de ikke i Sverige.

Niels Dybdahl

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 06-10-05 15:00

"Niels Dybdahl" <niels@dybdahl.dk> skrev:

> Der er et par forskelle til mellem Danmark og Sverige.

Ja og derfor holder sammenligningen du laver nedenfor ikke rigtigt
selvom betragtningerne isoleret set er korrekte.

> [...]
> komme ud til folk.
>
> I Danmark kan over 90% af befolkningen få ADSL til samme priser.

Danmark er et meget tætbefolket land i forhold til Sverige så det tal
kan ikke bruges til ret meget.

> [...]
> selvfølgeligt dyrere at dække landdistrikter end bydistrikter, så
> i Danmark betaler byboerne for at landdistrikterne kan få ADSL,

Det er ikke så enkelt, da der er stor forskel på befolkningstætheden i
de to lande, hvorfor du ovenfor sammenligner to vidt forskellige ting.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : f00ge

Dato : 05-10-05 14:05

Danmark, verdens bedste IT-land..... pff

Fra : Arne Bolen

Dato : 06-10-05 19:32

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote

> Need we say more.

Ja det gør vi. Forskellen i ADSL priserne er blot småting i sammenligning
med forskellen i telefoni priserne for TDC-s kunder i Danmark og Sverige.

Blot ét eksempel: Er man TDC kunde boende i Malmö og vil snakke med sin
ven/veninde i Brasilien så koster 1 time 38 danske kroner. Men er man
uheldig og er TDC kunde i København så koster samme samtale 840 danske
kroner.En lille forskel på "kun" 802 kroner for en times samtale. Det ville
være interessant at høre TDC forklare hvorfor en dansk TDC kunde skal betale
21 gange mere for en samtale end en svensk TDC kunde.

Læs følgende links og se masser af groteske eksempler på voldsomme
prisforskelle mellem danske og svenske TDC kunder på telefonsamtaler.

https://www.tdc.se/selfcare/servlet/TelefoniPriser
https://www.tdc.se/selfcare/pdf/Telefoniprislista.pdf
http://privat.tdc.dk/telefoni/fastnet/priser/udlandspriser/
http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_tele_fast_pris_ind

Fra : Nicolai

Dato : 06-10-05 21:06

> [...]
>
> Læs følgende links og se masser af groteske eksempler på voldsomme
> prisforskelle mellem danske og svenske TDC kunder på telefonsamtaler.

Je, bliver godt at se hvordan politikerne denne gang vil lade TDC fortsatte
malkningen af danskerne...

Faldt også lige over denne:
http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_bre_priser_ekstra
"maxprisen er så 1199 kr./md. (for 8064/512 Kbit/s). "

Røveri.

Fra : ShutEye

Dato : 06-10-05 22:53

<snip>
> Faldt også lige over denne:
> http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_bre_priser_ekstra
> "maxprisen er så 1199 kr./md. (for 8064/512 Kbit/s). "
>
> Røveri.

Ja hvad er det lige de har gang i med forbrugsafregning?
Håber ikke det vil smitte af på webspeed!

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 07-10-05 16:41

Hej

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote:

>http://www.computerworld.dk/art/30099?a=fp&i=1

>Need we say more.

Nej egentlig ikke, det skulle da lige være at det samme gør sig gældende
med deres priser for alm. fastnettelfoni i S.

Abonnement kr. 79,- / Måned incl. 'vis nummer' og telefonsvarer m.m.
Samtaletakster, dagtid 16 øre, aften/nat 9 øre.

Og træk så selv 20 % fra, ovennævnte priser er i Svenske kr.

https://www.tdc.se/selfcare/servlet/Telefoni

https://www.tdc.se/selfcare/servlet/BredBandStart
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-10-05 17:08

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> writes:

>http://www.computerworld.dk/art/30099?a=fp&i=1

>Need we say more.

Danmark er bagud i forhold til Sverige på den teknologiske front.
Det er primært en politisk beslutning - eller mangel på samme -
gennem lang tid.

Samtidig har Danmark ikke været interessant nok for ret mange
kapacitetsleverandører, og dem, der alligevel har prøvet, er i
stort omfang enten gået konkurs eller blevet spist af de to
store på markedet.

Derfor er backhaul-kapacitet ikke et område, der er nævneværdig
konkurrence på herhjemme. Det betyder, at der ikke er noget at
konkurrere på som bredbånds-leverandør; uanset hvordan du vil
levere produktet, skal du have en af de store til at hjælpe med
at bringe trafikken hjem.

Og det er faktisk en af de HELT store udgifter, når man leverer
bredbånd. Og jo højere hastighed, man tilbyder, jo mere backhaul-
kapacitet er der brug for. I bund og grund er det nok også ideen
bag forbrugsbegrænsningen på mange af højhastigheds-produkterne.

El-selskaberne arbejder jo på at gøre noget ved det, og når deres
net er udbredte nok, skal de kobles sammen, hvis det skal blive til
noget. Ender de med at gøre det, har man en reel konkurrent til de
store kapacitetsleverandører. Og så kan de naturligvis også levere
end-to-end selv.

Alt i alt er det altså ikke TDCs "skyld", at siuationen ser ud som
den gør i Danmark. Det er til en vis grad politikerne, der ikke har
været nær så fremsynede som deres svenske kolleger.

Man kan heller ikke klage over TDCs position. TDC er et kommercielt
firma, der skal levere varen over for aktionærerne. Hvis markedet
kan bære de nuværende priser, er der da ingen grund til at sætte
dem ned?

Når man samtidig tænker på, at TDC på sigt kommer til at slås med
et vigende fastnet-marked, der stikker af til IP-telefoni, gælder
det naturligvis også om at holde prisen på de produkter, der også
i fremtiden vil være kunder til.

Så lad nu være med at råbe og skrige om, at TDC er nogle idioter
og at politikerne skal gøre noget. Det viser blot, at man absolut
ingen forstand har på det, man råber op om. I længden er det meget
trættende at høre på.

Mvh.
   Klaus.