XML/XSLT-begynder
Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-10-05 17:37

Hej,

Må man spørge om XML/XSLT-spørgsmål her, eller er der en anden gruppe
(som jeg ikke har fundet)?

Hvis ja:
Jeg er ved at forsøge at sætte mig ind i om XML kan bruges til noget
fornuftigt. Jeg har købt en lang og tyk bog ("Beginning XML" fra
Wrox), som egentlig virker meget fornuftig.

Men jeg synes ikke det er helt nemt at gennemskue, hvordan man
nemmest/smartest konverterer fra XML til HTML.
Jeg *har* fundet ud af at konvertere nogle simple ting ved hjælp af en
template i et XSLT-stylesheet, men det er åbenbart ikke helt
uproblematisk.

Den operative del af min ASP-side er:
Set objSource = Server.CreateObject( "MSXML2.DOMDocument.3.0" )
Set objXSL = Server.CreateObject( "MSXML2.DOMDocument.3.0" )

objSource.load Server.MapPath( "simple.xml" )
objXSL.load Server.MapPath( "simple.xsl" )

strOutput = objSource.transformNode( objXSL )

Response.Write strOutput

- og det virker uden problemer.

Men hvordan får jeg sat det rigtige tegnsæt i min HTML?

Jeg har forsøgt fx at sætte:
<xsl:output method="html" encoding="UTF-8"/>
(eller iso-8859-1) i xsl'en, men parser'en skriver ufortrødent:
<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-16">
i HTML-output - ?

Hvis jeg opgraderer til XML-DOM version 4.0 i ASP-scriptet, er der
intet tegnsæt, men blot:
<META http-equiv="Content-Type" content="text/html">

Hvis jeg indsætter:
charset=iso-8859-1"/>
i min template bliver det bare ignoreret.

Og hvordan sætter jeg en DOCTYPE i HTML'en. Hvis jeg bare indsætter
den i min template, brokker parseren sig over, at det ikke er
velformet XML (hvad den jo fsv. har ret i).

Hvis nogen vil kigge, så er filerne her:
<url: http://www.marxisme.dk/testxml/simple.asp>
<url: http://www.marxisme.dk/testxml/simple.xml>
<url: http://www.marxisme.dk/testxml/simple.xsl>

Jeg er helt overbevist om, at svarene står i min tykke bog, men lige
nu har jeg bare ikke tålmodighed til at finde ud af hvor

Med håb om hjælp,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 05-10-05 08:29

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> wrote in

> Hej,
>
> Må man spørge om XML/XSLT-spørgsmål her, eller er der en anden gruppe
> (som jeg ikke har fundet)?

Generelt er spørgsmål om XML, XSL og XSLT on-topic i dk.edb.tekst, men
spørgsmål om det skecifikke _sprogs_ _anvendelse_ af disse teknologier er
on-topic i de enkelte sproggrupper. De fleste spørgsmål vil nok lande et
eller andet sted imellem dem.

Det er blevet diskuteret en del i dk.admin for et par års tid siden. Jeg
vil dog mene, at den sidste del af dit spørgsmål er on-topic i
dk.edb.tekst, da problemet ikke er rettet imod ASPs anvendelse af
XML/XSLT, men hvordan du med XSLT kan få html som output.

> [...]
> (eller iso-8859-1) i xsl'en, men parser'en skriver ufortrødent:
> <META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-16">

Jeg ved det desværre ikke, men se reference til gruppe nedenfor.

> [...]

> den i min template, brokker parseren sig over, at det ikke er
> velformet XML (hvad den jo fsv. har ret i).

Gruppen microsoft.public.xml.msxml-webrelease har tidligere hjulpet mig
meget. Jeg faldt over denne tråd derinde:

http://tinyurl.com/cb3so

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Findes din kiosk på nettet? Se http://ekiosk.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-10-05 01:35

On 05 Oct 2005 07:29:09 GMT, Jesper Stocholm <j@stocholm.invalid>
wrote:

Hej Jesper,

>Gruppen microsoft.public.xml.msxml-webrelease har tidligere hjulpet mig
>meget. Jeg faldt over denne tråd derinde:
>
>http://tinyurl.com/cb3so

Tak for link - jeg nåede at finde et par interessante ting inden jeg
fik for travlt med andre ting til at bruge tid på at lære XML lige nu.
- Jeg vender forhåbentlig frygteligt tilbage

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj