hjælp til visning af tabeller i database
Fra : Troels Mørch

Dato : 04-10-05 11:49

er ved at lave et forum, jeg har opbygget det så der er en
database for hvert emne. brugeren har mulighed for at oprette en
tråd. hver tråd er en tabel i databasen. inden i trådene kan folk
jo så poste deres meninger om emnet.

nu er mit spørgsmål at jeg vil kunne vise alle trådene ved at
lave et aspscript der kan vise tabellerne i en bestemt database.

jeg har siddet og prøvet på at få mit script til at virke men
tror ikk man må gøre det på den måde jeg gør. hvis der er nogen
af jer der har en måde at vise tabeller på vil jeg gerne høre om
det.

har kun middelmådige evner indenfor asp

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-10-05 16:19

On 04 Oct 2005 10:49:05 GMT, Troels Mørch <katanama@gmail.com> wrote:

> [...]
>database for hvert emne. brugeren har mulighed for at oprette en
>tråd. hver tråd er en tabel i databasen. inden i trådene kan folk

Det lyder ikke som en særlig hensigtsmæssig opbygning.
Nu må jeg indrømme, at jeg aldrig har lavet forum før, men jeg vil
tro, du får mere ud af:
1) at stoppe det hele i samme database
2) at stoppe alle meddelelser i samme tabel (medmindre de har
forskelligt format, hvad de næppe har).
3) Tilføje et ekstra felt, som angiver et emne-id, og endnu et felt,
som angiver tråd-id.
4) Lave en ekstra tabel, som indeholder en emneliste og som er
relateret til emne-id-feltet i meddelelses-tabellen. Ditto med
trådene: En ekstra tabel, som angiver trådens navn og -id, og som er
relateret til tråd-id-feltet i meddelelses-tabellen.

Når du har gjort det, bruger du de to id-felter til at sortere i emner
og tråde. Og så kan du *meget* nemmere:
>vise alle trådene ved at
>lave et aspscript der kan vise tabellerne i en bestemt database.

ved at lave en select-forespørgsel i din database.

Det er en god idé at teste tabelstrukturen og forespørgslerne i
databasen, *inden* du laver dine ASP-sider. Hvis du fx bruger en
Access-database, er det ret let at teste sine forespørgsler i
QBE-gitteret.

>har kun middelmådige evner indenfor asp

Et forum er måske ikke det allernemmeste sted at starte.
Det kunne måske være en god idé at undersøge nogle af de mange
eksisterende fora [1] - ikke så meget for blot at genbruge dem, men
mest for at gå scripts'ene igennem og få ideer til, hvordan det kan
gøres.

Det var den måde jeg lavede min første lille web-shop: Fandt nogle
forskellige scripts, som jeg kiggede på - og endte med at lave nogle
større tilrettelser på en af dem, som jeg kunne overskue.

[1] Hedder det også sådan i denne sammenhæng? Ellers: forum'er

Good luck - og spørg bare igen!
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-10-05 22:43

Jørn Andersen skrev:

[fora]

> [1] Hedder det også sådan i denne sammenhæng? Ellers: forum'er

Fora er fint, forummer er også gangbart, men forum'er er en fejl.

<http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?P=forum&M=1>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-10-05 23:16

On Tue, 04 Oct 2005 23:42:55 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Jørn Andersen skrev:
>
>[fora]

>Fora er fint, forummer er også gangbart, men forum'er er en fejl.
>
><http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?P=forum&M=1>

Tak for den - jeg tror jeg så holder mig til forummer

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Troels Mørch

Dato : 05-10-05 08:08

vil ikke så gerne til at starte helt forfra fordi det er det eneste
script jeg mangler for at det virker. men hvis ikke der er muligt kunne
jeg godt finde på at prøve din metode.

> [...]
> eksisterende fora [1] - ikke så meget for blot at genbruge dem, men
> mest for at gå scripts'ene igennem og få ideer til, hvordan det kan

skrev det på den måde fordi jeg gerne ville undgå alt for besværlige
scripts. har lavet nogle andre databaser før, jeg skal bruge det til en
hjemmeside jeg er ved at lave som et skole projekt og derfor vil jeg
gerne lave det selv.

troels