Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Financering af bolig
Fra : Christian Hedegaard

Dato : 04-10-05 09:55

Hej

Jeg er førstegangskøber til en lejlighed i Valby. Lejligheden er købt for
1.900.000 kr, og jeg låner de 1.560.000 i BRF Kredit og resten i banken. Jeg
regner med at skulle sidde der 8-12 år. Vil det være mest fordelagtigt at
tage et fastforrentet obligationslån (4%) eller et rentevariabelt lån?

Lige meget hvilket realkredit jeg vælger, vil jeg optage det med
afdragsfrihed i den hensigt at bruge de sparede penge på at betale af på
banklånet.

mvh - Christian Hedegaard

Fra : anders majland

Dato : 04-10-05 15:23

> Jeg regner med at skulle sidde der 8-12 år. Vil det være mest
> fordelagtigt at tage et fastforrentet obligationslån (4%) eller et
> rentevariabelt lån?

Det er kun dig selv der kan svare på det ... Tror DU på en rentestigning
indenfor den periode eller ej .... Det billigste de seneste efterhånden del
år har været et variabelt med årlige rentetilpasninger ...

Eller er du til 5ugers Lotto eller Poker/Rulette.

Vi har har restgælden fordelt med 87% procent i 4% obl. og resten i F1 -
sådan da vi oprindeligt optog 6%, så F1 til renovering og dernæst en
omlægning af 6% til 4%

/A

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-10-05 15:30

In article <43424358$0$87619$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Christian Hedegaard wrote:
> [...]

> Lige meget hvilket realkredit jeg vælger, vil jeg optage det med
> afdragsfrihed i den hensigt at bruge de sparede penge på at betale af på

De variable lån er som regel optaget i korte inkonvertible obligationer.
Dvs det er ret dyrt at opsige / indfri dele af et sådant lån udenfor
refinansieringsperioden. Til gengæld er renten mindre, og omkostningerne
ved uretmæssig indfrielse tjenes derfor hurtigt hjem.

Hvad der bedst kan betale sig er afhængig af renteudviklingen.

Hvornpr forventer du den korte rente når over 4% ? Hvad forventer du
den er om 8-12 år ?

Fra : Christian Hedegaard

Dato : 05-10-05 08:24

Jeg forventer at renten er steget til over 4% om 8-12 år, men jeg ved ikke,
om der vil gå 2 eller 6 år inden det sker. Spørgsmålet er, om man så skulle
tage et et-årigt rentetilpsningslån nu, og vente med at skifte til
fastforrentet lån, indtil man kan se at renten begynder at bevæge sig opad
igen.

Jeg kan ikke helt overskue om omkostningerne ved den fremgangsmåde vil blive
opvejet af indtægterne (det kommer selvfølgelig an på hvor mange år renten
endnu er lav), men ved en et-årig rentetilpasning behøver man i hvert fald
sjældent at ikke opsige / indfri lånet udenfor refinansieringsperioden.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-10-05 09:38

In article <43437f70$0$87538$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Christian Hedegaard wrote:
> [...]
> tage et et-årigt rentetilpsningslån nu, og vente med at skifte til
> fastforrentet lån, indtil man kan se at renten begynder at bevæge sig opad

4% * 10 år = 40% af 1.560.000 = 624.000 kr i renter.
Omkostningerne ved en omlægning er vel < 15.000 kr.

Problemet med det korte lån er, at når renten stiger, så stiger den
kraftigere på det lange end på det korte. Men da du ved hvornår du vil sælge,
så kan du ved en begyndende rentestigning tage et lidt længere flexlån, så det
ca. passer med forventet salgstidspunkt. Eksempelvis et f5 lån.

Der er så lige den bonus, at når renten stiger, så er der en risiko for
faldende priser på boligmarkedet (Tvangsauktion, folk der sælger frivilligt
da de ikke har råd til at blive boende etc).

> [...]
> sjældent at ikke opsige / indfri lånet udenfor refinansieringsperioden.

Korrekt, og du har den laveste renteudgift. Og bare 1% i et år vil hente
omkostningerne hjem.

Jeg er gået i fastforrentede lån, og kender flere der vil gøre det til
nytår. Det kunne teoretisk betyde, at udbudet af korte obligationer mindskes,
og kursen derfor presses højere op. Og samtidigt at salget af lange
obligationer overmætter markedet med stigende lange renter til følge.
Men der kan ske alt muligt. Det er et spil.

Fra : Henning

Dato : 05-10-05 13:15

On 05 Oct 2005 08:38:07 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>4% * 10 år = 40% af 1.560.000 = 624.000 kr i renter.
>Omkostningerne ved en omlægning er vel < 15.000 kr.
1½% i stempelgebyr + eventuel gebyr til banken. Dvs.for dit
vedkommende minimum 22.500 dkr.

Fra : janbyrgesen@hotmail.~

Dato : 05-10-05 21:41

Henning skrev:

> 1½% i stempelgebyr + eventuel gebyr til banken. Dvs.for dit
> vedkommende minimum 22.500 dkr.

Andre må rette mig, men så vidt jeg ved skal du ikke betale stempel
igen hvis du omlægger fra F1 til fastforrentet.

Fra : BoBr

Dato : 06-10-05 12:30

Sådan kan du ikke regne det.

Det bliver med:
4% i årlig rente. = 1% i rente hvert kvartal.
0,3% årligt Bidrag = 0,075% i bidrag hvert kvartal.
Over 10 år (betaling hvert kvartal)

mdl. ydelse ca. = 12.170 kr.
Renter Ialt = 356.029 kr.
Bidrag Ialt ca. = 25.532 kr.

Mvh. Bo

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-10-05 13:47

In article <43450a7d$0$87541$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, BoBr wrote:
> [...]
>
> Det bliver med:
> 4% i årlig rente. = 1% i rente hvert kvartal.
> 0,3% årligt Bidrag = 0,075% i bidrag hvert kvartal.

Hvordan du på et afdragsfrit lån kommer til, at der skal betales
ca. 9,3% pr år forstår jeg ikke. Bemærk, det er et afdragsfrit
lån, så der der er ikke renters rente etc.

Lånet var 1.560.000

Min beregning er ikke eksakt, men langt bedre end din :)

Fra : BoBr

Dato : 06-10-05 14:04

Undskyld jeg havde ikke set at det var et afdragsfrit lån.

Mvh. Bo

Fra : Karsten Andersen

Dato : 06-10-05 23:22

Thu, 6 Oct 2005 13:29:40 +0200, skrev BoBr, på 45 linier, i
> [...]

>Det bliver med:
>4% i årlig rente. = 1% i rente hvert kvartal.
>0,3% årligt Bidrag = 0,075% i bidrag hvert kvartal.

Et almindelig 4% lån er da under 10K om måneden.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : BoBr

Dato : 07-10-05 08:42

Ikke over 10 år

Bo

Fra : Karsten Andersen

Dato : 07-10-05 12:22

Fri, 7 Oct 2005 09:42:01 +0200, skrev BoBr, på 29 linier, i
<434626ab$0$87611$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, :

>Ikke over 10 år
>
>Bo

På 10 års lån er det ikke 3% man får?

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : BoBr

Dato : 07-10-05 12:35

> På 10 års lån er det ikke 3% man får?
>
> --
> MVH Karsten
> Horsens

Du kommer stadig ikke under 10.000,-kr. om månden

mvh. Bo

Fra : Karsten Andersen

Dato : 07-10-05 19:44

Fri, 7 Oct 2005 13:35:21 +0200, skrev BoBr, på 17 linier, i
<43465d5a$0$87559$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, :

>Du kommer stadig ikke under 10.000,-kr. om månden
Derfor Min

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Kristian Gren

Dato : 08-11-05 23:41

Overvej at teste dine forskellige rentescenarier fx. her:
http://www.brf.dk/netapplikation/BoligBeregner/Forms/Privat.aspx

/Kristian

Den har indtil videre sparet mig for at få 19970 spam-mails.