Fra <textarea> til en database - online
Fra : Ukendt

Dato : 03-10-05 16:49

Hej.

Jeg har fundet en free wysiwyg editor til online redigering lavet vha. js.

Jeg har ligeledes oprettet en database og åbnet en adgang hertil.

Men jeg har nu problemer med at få indholdet af min <textarea> over i
databasen. Er der en, der vil hjælpe mig med en metode hertil?

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 03-10-05 17:45

> Men jeg har nu problemer med at få indholdet af min <textarea> over i
> databasen. Er der en, der vil hjælpe mig med en metode hertil?

hvis du laver en <textarea name=foo></textarea> vil indholdet ligge i
variablen "foo" enten som GET eller POST variabel, afhængig af hvordan
formen er sat op.

Martin Kaltoft

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-05 17:54

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse

> hvis du laver en <textarea name=foo></textarea> vil indholdet ligge i
> variablen "foo" enten som GET eller POST variabel, afhængig af hvordan
> formen er sat op.

OK, men hvordan kommer jeg videre derfra?

En submit knap? Hvordan gøres dette? Jeg har forsøgt, men uden held.

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-05 20:36

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse

> OK, men hvordan kommer jeg videre derfra?
>
> En submit knap? Hvordan gøres dette? Jeg har forsøgt, men uden held.

Mit problem er, at når jeg klikker på "gem" (en submit knap) så slettes
teksten i >textarea'en> men den indsættes ikke i databasen... :( Jeg får
med andre ord ingen fejlmeddelelser.

Mine koder er herunder. Er der en, der kan se, hvor det halter for mig.

<%
tempConn = "PROVIDER=MSDASQL;DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="
& Server.MapPath("../../../../database/indhold.mdb") & ";UID=admin;PWD=;"
%>

<form method="post" action="editor.asp">
<textarea name="Tekst_indhold">
</textarea>
<input type="submit" value="Gem">
<%
If Request.Form("Gem") <> "" Then
strSQL = "Insert into indhold (tekst) values('" &
Request.Form("Tekst_indhold") & "')"
Conn.Execute(strSQL)
end if
%>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-05 21:27

Michael Sørensen skrev:

> Mit problem er, at når jeg klikker på "gem" (en submit knap)
> så slettes teksten i >textarea'en> men den indsættes ikke i
> databasen... :( Jeg får med andre ord ingen fejlmeddelelser.

Så må du i gang med at fejlfinde på anden vis.

> <form method="post" action="editor.asp">

Står koden herover i editor.asp? (med andre ord - poster formen til
sig selv eller til en anden fil)

> <input type="submit" value="Gem">
> <%
> If Request.Form("Gem") <> "" Then

Du har ikke noget element kaldet "Gem" - du har en unavngiven
submitknap med *værdien* "Gem". Derfor vil ovenstående if-sætning
aldrig blive sand.

Prøv med <input type="submit" name="Gem" value="Gem">

> strSQL = "Insert into indhold (tekst) values('" &
> Request.Form("Tekst_indhold") & "')"

Her bør du som minimum sikre dig mod fejl på grund af anførselstegn
(hvis Tekst_indhold indeholder en apostrof, vil ovenstående kode
fejle). Se mere her: <http://asp-faq.dk/article/?id=95>.

Hvis der skal indtastes længere tekster, er det ikke sikkert at det
kan håndteres af en INSERT-sætning. Brug i stedet en cursor.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-10-05 16:22

On Mon, 03 Oct 2005 22:26:57 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Hvis der skal indtastes længere tekster, er det ikke sikkert at det
>kan håndteres af en INSERT-sætning. Brug i stedet en cursor.

Hov, den havde jeg ikke hørt før. Vil du uddybe?
Hvor lange tekster - og i hvilke sammenhænge?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 21:19

Hej igen.

> Så må du i gang med at fejlfinde på anden vis.

Men det er som at lede efter en nål i en høstak, når man ikke får en
"ledetråd" af systemet. I hvert fald som nystartet indenfor området.

Jeg har i øvrigt rettet lidt, så nu har jeg fået en fejlmeddelelse. Om jeg
så er kommet nærmere eller fjernere en løsning, må tiden vise

> Står koden herover i editor.asp? (med andre ord - poster formen til
> sig selv eller til en anden fil)

Såvel formen som koden står i samme fil - editor.asp

> Du har ikke noget element kaldet "Gem" - du har en unavngiven
> submitknap med *værdien* "Gem". Derfor vil ovenstående if-sætning
> aldrig blive sand.
>
> Prøv med <input type="submit" name="Gem" value="Gem">

Er hermed tilrettet.

> [...]
>
> Hvis der skal indtastes længere tekster, er det ikke sikkert at det
> kan håndteres af en INSERT-sætning. Brug i stedet en cursor.

Ovenstående vil jeg helt sikkert kigge på og arbejde med, når jeg får løst
mit første problem.

I den forbindelse vil jeg gerne linke til testsiden.
http://www.skindbeni.skindbeni.dk/skindbeni/admin/htmlarea/editor.asp

Uddrag fra koden til ovennævnte side er her:

---
<form method="post" action="editor.asp">

<hr align="center" width="100%">
<textarea name="tekst" style="width:800; height:300;">
</textarea>

<script language="javascript1.2">editor_generate('tekst');
</script>

[...]

Conn.Open
strSQL = "Insert into Indhold (Tekst) values('" & Request.Form("tekst") &
"')"
Conn.Execute(strSQL)
Conn.Close
Set Conn = Nothing
end if
%>

</form>
---

Jeg får en fejlmeddelelse omkring linien 74. Det er linien Conn.Open

Jeg har prøvet at læse fra databasen. Det fungerer fint nok. Problemet er
således stadig, når der skal indsættes indhold i databasen. Der sker
simpelthen intet i databasen.

Jeg forsøger at gemme i databasen Indhold. Jeg har 8 Felter: ID
(Autonummerering), Overskrift, Underoverskrift, Tekst, Dato, Tid, Navn,
Billede. I testen forsøger jeg kun at skrive til feltet Tekst.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-10-05 22:37

Jørn Andersen skrev:

> Hov, den havde jeg ikke hørt før. Vil du uddybe?

Jeg tænkte i første omgang på MSSQL's håndtering af text/ntext-
felter ved indsættelse. Her beskriver BOL[1] at datastumper på mere end
8000 tegn (4000 for ntext) skal deles op i flere blokke. Hvad jeg
imidlertid har overset indtil nu, er at denne opdeling foretages af
API'en, så den denne grænse har ikke betydning for længden på en
sql-sætning.

Der er dog stadig en grænse for hvor meget kan man skrive i en
enkelt sql-sætning. Den er ca. 64000 tegn i Access[2], og en del højere
i MSSQL [3]. Jeg legede lige lidt med MSSQL for at se om jeg kunne
fremprovokere en fejl - men efter at have nået op på 2.3 millioner
tegn (et 951 siders word-dokument) uden fejl, stoppede jeg.

Der er også en mulig grænse i ADO-driveren - men jeg har ikke
kunnet finde nogen oplysninger om den.

Grænsen ser under alle omstændigheder ud til at ligge væsentligt
lavere end jeg havde troet. Bruger man Access, svarer de 64000 tegn
sådan cirka til en 30 siders tekst - så i de fleste tilfælde skulle
man kunne klare sig.

Noter:
======

[1] http://msdn.microsoft.com/library/en-us/acdata/ac_8_qd_13_8orl.asp
[2] <http://office.microsoft.com/en-us/assistance/HP051868081033.aspx>
[3] <http://msdn.microsoft.com/library/en-us/architec/8_ar_ts_8dbn.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-10-05 22:40

Michael Sørensen skrev:

> tempConn = "PROVIDER=MSDASQL;DRIVER={Microsoft Access Driver
> (*.mdb)};DBQ=" &

[snip]

> Conn.Open

Du klargør en variabel kaldet tempConn, og forsøger derefter at
benytte en variabel kaldet Conn - kan du se problemet?

Jeg kan anbefale artiklen her: <http://asp-faq.dk/article/?id=9>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 21:23

> [snip]

> Du klargør en variabel kaldet tempConn, og forsøger derefter at
> benytte en variabel kaldet Conn - kan du se problemet?

Ja, det kan jeg egentlig godt. Men jeg kan ikke se løsningen... Jeg har
ændret tempConn til Conn, men får en fejlmeddelelse om nedenstående. Jeg vil
nemlig mene, at det ville have løst problemet med ovennævnte ændring. Hvad
er det, som jeg umiddelbart ikke kan overskue ved denne programmering?

---
Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A01A8)
Et objekt er obligatorisk: 'PROVIDER=MSDASQL;DRI'
/skindbeni/admin/htmlarea/editor.asp, line 74
---

Linie 74 er markeret med _ _ herunder

<%
> [...]

_Conn.Open_
strSQL = "Insert into Indhold (Tekst) values('" & Request.Form("tekst") &

Ved at indsætte Option Explicit som artiklen forklarer får jeg endnu en fejl
om, at en sætning var ventet. Tager lige en ting af gangen. Mit største
problem er den manglende indsætning i databasen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-05 11:40

Michael Sørensen skrev:

> [...]
> ville have løst problemet med ovennævnte ændring. Hvad er det,
> som jeg umiddelbart ikke kan overskue ved denne programmering?

Du opretter pt en variabel (Conn) der indeholder en tekst. Den
forsøger du så at åbne - det virker ikke.

Du skal i stedet oprette en connection-object (med
Server.CreateObject) og åbne det, med din connectionstring som
parameter.

Prøv at se bekskrivelsen på siden her:
<http://html.dk/tutorials/asp/lektion18.asp>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 18:52

Hej Jens.

Nu er det ikke fordi, at det behager mig at køre rundt i det og bidrage med
"jeg kan ikke finde ud af det"-attituder, men det gør jeg alligevel, for jeg
får stadig fejl.

> [...]
>
> Du skal i stedet oprette en connection-object (med
> Server.CreateObject) og åbne det, med din connectionstring som

Jeg har nu læst artiklen samt taget forbehold for ovenstående og ændret min
kode, men systemet synes nu, at den vil sende mig en ny fejl - ikke når jeg
loader siden, men når jeg klikker på gem-knappen.

Problemet hedder nu:
Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal bruge en
opdaterbar forespørgsel.
/skindbeni/admin/htmlarea/editor.asp, line 83

Hvor linie 83 er "Conn.Close" i nedenstående uddrag af koden.

---
<form method="post" action="editor.asp">
<textarea name="tekst" style="width:800; height:300;"></textarea>
<input type="submit" name="gem" value="Gem">

<%
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" &
Server.MapPath("../../../../database/indhold.mdb")

If Request.Form("Gem") <> "" Then
Conn.Open DSN

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 20:17

> [...]
> opdaterbar forespørgsel.
> /skindbeni/admin/htmlarea/editor.asp, line 83

Problemet er "løst" Eller det vil sige, at der ikke længere sker fejl, når
siden ligger på nettet, mens den ikke kan foretage kørslen, når siden ligger
på min interne server i Windows.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-05 21:21

Michael Sørensen skrev:

> [...]
> Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
> [Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal

Her kan det betale sig at bruge gruppens faq-side:
<http://asp-faq.dk/search/?query=opdaterbar+foresp%F8rgsel>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 22:14

> Her kan det betale sig at bruge gruppens faq-side:
> <http://asp-faq.dk/search/?query=opdaterbar+foresp%F8rgsel>

OK. Tak for info.