Deling af 1 stk computer
Fra : Henrik

Dato : 03-10-05 13:34

Hej alle

Vi har 3 computer i huset.
Det er da lidt tosset, hvis man kunne have 1 kraftig computer som 3 skærme /
tastatur + mus delte om.

Kan man det, og hvordan gøres det ?

MVH

Henrik

Fra : Kim

Dato : 03-10-05 14:07

On Mon, 3 Oct 2005 14:33:56 +0200, "Henrik" <brakentorp@hotmail.com>
wrote:

>Vi har 3 computer i huset.
>Det er da lidt tosset, hvis man kunne have 1 kraftig computer som 3 skærme /
>tastatur + mus delte om.

>Kan man det,

Det formoder jeg.

>og hvordan gøres det ?

USB hub til mus & tastatur.

VGA el. DVI fordelerboks ( splitter ) til skærmene.

--
Kim

Fra : Henning

Dato : 03-10-05 14:43

wrote:

> [...]
>
>Vi har 3 computer i huset.
>Det er da lidt tosset, hvis man kunne have 1 kraftig computer som 3 skærme /

Terminalserver og tilhørende dumme terminaler?

Fra : Åge

Dato : 03-10-05 14:51

"Henrik" <brakentorp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi har 3 computer i huset.
> Det er da lidt tosset, hvis man kunne have 1 kraftig computer som 3 skærme

I praksis nej.

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 03-10-05 16:30

Åge skrev:

> I praksis nej.

*Kloge Åge er som altid forkert på den*

--
Lars Fragstrup
Boykot Lidl - om ikke andet, så pga. deres

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 03-10-05 22:44

I praksis har Åge nu nok ret... At det foreslåede ikke er en reel mulighed,
da han nok forestiller sig samme funktionalitet som 3 selvstændgie PC´er...
Det er næppe muligt, hvorimod det omvendte kan lade sig gøre... At man deler
3 PC´er ud på én skærm

Fra : JK

Dato : 03-10-05 15:19

wrote:

> [...]
>
>Vi har 3 computer i huset.
>Det er da lidt tosset, hvis man kunne have 1 kraftig computer som 3 skærme /

Ja, det kan man godt.

Men tiden er løbet fra tekstbaserede terminaler. Så taler vi om
grafiske terminaler. Der findes serversystemer til det. Citrix.

På det installeres windows og programmer på en server, og brugerne
gemmer deres dokumenter på denne server.

Men i praksis er computerne hos brugeren altså PC'ere, hvor man sådan
set ikke bruger harddisken til andet end primær boot.
Virksomhederne køber f.eks. en standard IBM PC for 3500,- excl. moms.
og excl. skærm. Det kan ikke være billigere.

Så man sparer ikke noget.

Det er efter min mening bedre med distribuerede systemer. Antallet af
program-licenser kan man ikke nedsætte.

mvh

John

Fra : Max

Dato : 04-10-05 21:07

Hej John

> Det er efter min mening bedre med distribuerede systemer. Antallet af
> program-licenser kan man ikke nedsætte.

Man lure lidt på terminalbaserede løsninger igen, specielt steder hvor man
har mange arbejdsstationer. Meget kraftige servere, hurtigt netværk og så
arbejdsstationer der kun består af bundkort og masser af RAM. Det
nedsætter arbejdsbyrden ved vedligeholdese ganske betragtelig og
sikkerhedsmæssigt er der også en del at hente. Men det ville være sjovt
hvis det slog igennem igen med terminalerne.

Mvh Max

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 04-10-05 20:59

Henrik skrev:

> [...]
>
> Vi har 3 computer i huset.
> Det er da lidt tosset, hvis man kunne have 1 kraftig computer som 3 skærme

Der er nogle projekter til Linux, der gør det. De er fx beregnet til skoler,
biblioteker, osv.

http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/other-formats/html_single/XFree-Local-multi-user-HOWTO.html

--
Niels