Hvor kommer brugeren fra?
Fra : Henrik

Dato : 03-10-05 13:05

Hej gruppe!

Er der en måde hvor man kan finde ud af hvor brugeren kommer fra (hvilket
land fx)? Jeg har set det nogle gange - også på udenlandske sites - hvor de
kan se at jeg sidder i København. Hvordan gør man den slags? Det skal bruges
til at møde brugeren med det rigtige sprog.

/Henrik

Fra : Jan Vinten

Dato : 03-10-05 13:11

Hej Henrik,

Prøv at kigge på:
http://www.browserhawk.com/products/country/intro.asp

Det koster godt nok penge - men det er den (nok) nemmeste løsning for
dig.

/ Jan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-05 13:29

Henrik skrev:

> Er der en måde hvor man kan finde ud af hvor brugeren kommer
> fra (hvilket land fx)? Jeg har set det nogle gange - også på
> udenlandske sites - hvor de kan se at jeg sidder i København.

Der er to muligheder - du kan kigge på det ip-nummer
klientcomputeren har og du kan kigge http-headeren Accept_Language.
IP-nummeret er typisk tildelt af brugerens ISP, og man kan ved at
slå det op gætte på hvilket område det hører til. Accept_Language
udsendes af browseren, og headeren kan påvirkes direkte af brugeren
ved at indstille sin browser (Internetindstillinger => Generelt =>
Sprog i IE, Options => General => Languages i en engelsk Firefox).

> Hvordan gør man den slags? Det skal bruges til at møde
> brugeren med det rigtige sprog.

I så fald vil jeg klart anbefale at bruge Accept_Language. Jeg
lavede en i 1999 - den kan ses her:
<http://www.gyros.dk/usenet/asp/sprog2.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : terje hauger

Dato : 03-10-05 19:22

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> ved at indstille sin browser (Internetindstillinger => Generelt =>
> Sprog i IE, Options => General => Languages i en engelsk Firefox).

Og en mulighet til: Det språk som operativ systemet er satt opp med og
som kan leses med javascript på klienten.
Så dermed kan resultatet godt bli at IP nummeret tilhører en dansk ISP,
nettleseren er engelsk og operativsystemet fransk. Jeg tror at den
sikreste metoden er å benytte IP nummeret. Med dette kan man spore en
person til nærmeste telefonsentral. En helt annen sak er: Hva kan man
bruke denne informasjonen til? Reklame?

terje

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-05 19:58

terje hauger skrev:

> Og en mulighet til: Det språk som operativ systemet er satt
> opp med og som kan leses med javascript på klienten.

Alle de brugeroplysninger der kan læses med javascript, kan også
læses med asp (det er typisk udtræk af userAgent-headeren).

> Så dermed kan resultatet godt bli at IP nummeret tilhører en
> dansk ISP, nettleseren er engelsk og operativsystemet fransk.

Hov - Accept_Language er *ikke* nødvendigvis browserens sprog - det
er det sprog som brugeren har valgt som sit foretrukne. I
modsætning til IP-nummeret og operativsystemet, er Accept_Language
noget som brugeren kan påvirke direkte - og således det eneste sted
hvor man kan se brugerens præferencer i forhold til sprog.

Selvfølgelig vil der være folk som aldrig opdager at de kan vælge
sprog i browseren, men de fleste af dem vil formentlig bruge en
browser på deres eget sprog - hvor sprogpræferencen så som standard
vil være sat korrekt op.

> [...]
> dette kan man spore en person til nærmeste telefonsentral. En
> helt annen sak er: Hva kan man bruke denne informasjonen til?

Det kan fx bruges til at vise en side på det sprog som brugeren
foretrækker (forudsat at man har en side tilgængelig på flere
sprog).

Google bruger det fx til at afgøre hvilket sprog man skal have
søgesiden præsenteret på (af en eller anden årsag vil Firefox ikke
lege med her - jeg ryger hele tiden til google.dk - men det virker
i IE og Opera).

Samme teknik anvendes i Outlook Web Access (et webmailprogram til
Exchange) - og formentlig en hel del andre mangesprogede sider.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : terje hauger

Dato : 04-10-05 07:04

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det kan fx bruges til at vise en side på det sprog som brugeren
> foretrækker (forudsat at man har en side tilgængelig på flere
> sprog).

Eller producere ulike "push-tjenester"?
Ok. Siden man via IP nummeret ikke direkte kan lese hvilken
telefonsentral jeg er knyttet til, så antar jeg at man må betale noen
for denne tjenesten. Det finnes muligens en database et sted som man får
tilgang til og slår opp i? Eller hvordan fungerer dette?

terje