Indeksering af foreign key
Fra : Morten Snedker

Dato : 03-10-05 10:49

Tabel tblProduktion_Produkt:

PK | Produktion_ProduktID
FK | ProduktionID
FK | ProduktID

Ovenstående tabel + de to FK-tabeller indgår i stort set alting.
Tabellen indeholder ca. 1.400.000 poster og er hastigt voksende.

tblProduktion indeholder ca. 22.000 poster.
tblProdukt indeholder ca. 27.000 poster.

Mit spørgsmål er, om der er noget hentet ved at have et sammensat
indeks på de to fremmednøgler?

Der er en del forespørgsler på tabellerne, men kun få skrivninger
(dette sker ved en kørsel).

mvh /Snedker
---

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 03-10-05 11:55

Morten Snedker wrote:
> [...]
> indeks på de to fremmednøgler?
>
> Der er en del forespørgsler på tabellerne, men kun få skrivninger

Jeg har svært ved at forestille mig en situation, hvor et sådant
indeks kan være til gavn. Det ville forudsætte, at begge
fremmednøgletabeller er tilgået inden tblProduktion_Produkt, samt at
databasen er i stand til at kombinere information fra disse to for at
udnytte det kombinerede indeks.

Alternativt taler vi om optimering gennem indeks-dækning, dvs. at
indekset indeholder alle de nødvendige oplysninger til det
pågældende join, så selve tabellen slet ikke behøver at blive
refereret.

Kristian

Fra : Michael Zedeler

Dato : 03-10-05 13:16

Morten Snedker wrote:
> [...]
> tblProdukt indeholder ca. 27.000 poster.
>
> Mit spørgsmål er, om der er noget hentet ved at have et sammensat

Hvis du har forespørgsler, hvor du slår op i tbl_Produktion_Produkt med
de to fremmednøgler, bør det bestemt give væsentligt bedre performance.
Om det så er tilfældet, kan du kun afgøre ved at analysere de
forespørgsler, du foretager (hyppigt).

Mvh. Michel.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf