indsættelse af dato i database
Fra : Morten Lybecker

Dato : 02-10-05 21:41

Hvordan gør man for at få lagt en dato ind i en databasen så man kan bruge
den senere til sortering,
når jeg lægger en dato ind i databasen skrever jeg den DD/MM-ÅÅ og der er
sådan den kommer til at se ud i database men det skal være sådan at man selv
kan skrive det ind, hvor hvis man skal havde hvornår det er blevet tilføjet
til databasen kan jeg bruge timestamp og så får jeg en 14 cifret dato som
kan se sådan her ud: 20041002235919 som i virkelligheden er den 02/10-04
23:59.

Jeg bruger PHP og MySQL

--
På forhånd tak
Morten Lybecker

Fra : POW

Dato : 02-10-05 21:47

Morten Lybecker wrote:
> [...]
> kan se sådan her ud: 20041002235919 som i virkelligheden er den 02/10-04

Hvis du opretter et felt i din tabel af typen datetime så kan du i din
query indsætte den med "dato = now()" og der på sortere på den...

Som du selv siger kan du selvf. også sortere efter timestamps...

Fra : Morten Lybecker

Dato : 02-10-05 21:56

Det skal være sådan at jeg skriver i et felt hvilken dato det er, og udfra
det skal den lægge den ind i databasen sådan at jeg kan sortere efter den

--
På forhånd tak
Morten Lybecker

Fra : POW

Dato : 03-10-05 18:47

Morten Lybecker wrote:
> Det skal være sådan at jeg skriver i et felt hvilken dato det er, og udfra
> det skal den lægge den ind i databasen sådan at jeg kan sortere efter den

Kig lidt på date og strtotime, så kan du lave din dato til et gyldigt
format inden du sætter den ind i DB'en... strtotime kan tage den direkte
til unixtimestamp hvis du skriver den yyyy-mm-dd og så kan du lave en
yyyy-mm-dd HH:ii med date som du kan smide direkte til et mysql datetime
felt som der kan sorteres efter...

Fra : Morten Lybecker

Dato : 03-10-05 18:59

Jeg fatter ikke hvordan jeg skal skrive det for at det er i den rigtige
format... for når jeg henter den ud fra DBen igen kan jeg godt finde ud af
at lave det til at format jeg vil bruge...

Fra : POW

Dato : 03-10-05 20:58

Morten Lybecker wrote:
> Jeg fatter ikke hvordan jeg skal skrive det for at det er i den rigtige
> format... for når jeg henter den ud fra DBen igen kan jeg godt finde ud af
> at lave det til at format jeg vil bruge...

hvis datoen skal passe i et felt af typen datetime i mysql er formated
så vidt jeg husker:

YYYY-MM-DD HH:mm:ss

så er det bare at lave en string der ser sådan ud... du behøver ikke
have tidspunktet med... du kan evt. også nøjes med at skippe sekunderne...

Hvad er det helt nøjagtigt du ik forstår ved det?

Fra : Morten Lybecker

Dato : 03-10-05 23:53

Jeg ville skyde på den skulle se ud lidt lige som denne: 20041002235919 det
er en der er blevet genereret i mysql DBen med timestamp

Fra : POW

Dato : 04-10-05 07:39

Morten Lybecker wrote:
> Jeg ville skyde på den skulle se ud lidt lige som denne: 20041002235919 det
> er en der er blevet genereret i mysql DBen med timestamp

Jamen det kan du jo få den til med strtotime hvis bare du ændre dit dato
format til yyyy-mm-dd enten i din brugerflade eller med en regexp...