hvilken fisk er det her?
Fra : Per

Dato : 02-10-05 19:35

Hej NG!

Jeg fangede en fisk i Øresund i dag - men jeg er i tvivl om, hvilken en der
er tale om nogen der er klogere.

Billede i dk.binaer.

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Jan Bachman

Dato : 02-10-05 19:58

>Jeg fangede en fisk i Øresund i dag - men jeg er i tvivl om, hvilken en der
>er tale om nogen der er klogere.

Det ligner en hvilling.

/Jan

Fra : Jan Bachman

Dato : 04-10-05 07:14

On Sun, 02 Oct 2005 20:57:49 +0200, Jan Bachman <jamen@davs.du> wrote:

>Det ligner en hvilling.

Ved nærmere eftersyn, så er kræet begyndt at ligne en sej.
Den trekantede halefinne, samt de to lange rygfinner indikerer det.
Men bette er den stadig

/Jan

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-10-05 17:44

"Jan Bachman" <jamen@davs.du> skrev i en meddelelse

> Ved nærmere eftersyn, så er kræet begyndt at ligne en sej.
> Den trekantede halefinne, samt de to lange rygfinner indikerer det.

No way. Bl.a. mund, kropsform og farve/genskin viser med al tydelighed, at
det er en hvilling. Halefinnen er ikke trekantet på billedet, men viser blot
en halefinne, der ikke er helt foldet helt ud. Finnen bag gattet er også
typisk for en hvilling.

En sej har meget bredere og mere symetrisk krop, mindre mund og intet
gulligt genskin. Desuden er sej sjælden i Øresund (i modsætning til
hvillingen), så alene af den grund taler sandsynligheden for, at det er en
hvilling.

Her er et billede af en meget stor hvilling:
http://maaleren.dk/pic.php?url=http://rpiil.dk/maaleren/billeder/190502/fisk107.jpg&id=107

> Men bette er den stadig

Nope, ikke speciel bette - hvis det da er en hvilling.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Thomas

Dato : 04-10-05 18:35

Det er meget muligt, at det er en hvilling, men kun pga munden. Resten
passer bedst på en sej. Sej er faktisk ret almindelig i Sundet (har selv
fanget dem) for der udsættes yngel (eller er gjort tidligere).
Hilsen
Thomas

Fra : Thomas

Dato : 02-10-05 20:05

Jeg tror det er en sej. Mindstemål 40 cm.
Hilsen
Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-10-05 13:36

> Jeg fangede en fisk i Øresund i dag - men jeg er i tvivl om, hvilken
> en der er tale om nogen der er klogere.

Det er uden tvivl en hvilling. De bliver ikke særligt store (15-30cm), og du
kan fange rigtig mange af dem i den nordlige del af Øresund. De smager
aldeles fremragende, men er lidt løse i kødet.

Fra : Erling Sørensen

Dato : 05-10-05 10:42

> Hej NG!
>
> Jeg fangede en fisk i Øresund i dag - men jeg er i tvivl om, hvilken en
> [...]
bl. a.. afslører den sorte plet ved grunden af brystfinnen at det er en
Hvilling.
Ses meget tydelig på billedet.

Mvh

Pablo